Matsvin(n)

tomaterslängs

Klart sevärd film som handlar om att vi slänger hopplöst mycket mat samtidigt som en stor del av mänskligheten svälter. Inget nytt för människor som har ägnat sig åt att dumpstra i butikernas containrar men ändå väldigt intressant att få siffror på slöseriet. Tristram Stuart heter föredragshållaren och han har skrivit en bok som heter Waste – uncovering the global foodscandal.

11 responses to this post.

  1. Posted by nike on februari 24, 2013 at 3:02 e m

    hej!!
    du jag undrar lite om dethär me å snickra.. tänker att du borde sitta på endel svar när det kommer till sånt!

    jag känner en stor himla lust å ett väldigt behov av att lära mej snickra, från grunden. jag vill liksom först ha en stadig grund med kunskap om avrinning, måttstockar, isolering å hela köret, INNAN jag går småkurser i ekobygg, lerhusbygge, permakultur osv.

    vet du om någen bra snickarutbildning? jag vill liksom kunna bygga hus å så. jag antar att dom flesta snickarutbildningarna e på gymnasiet, vilket e lite tokigt för det har jag ju redan gått.

    vore supertacksam för tips.
    hoppas du har det bra i skattungbyn!!

    peace!
    //nike

    Svara

    • Hej
      Du har ju kurser på Dacapo i mariestad du kan gå. Då blir man kulturhantverkare eller nåt liknande lite mer åt restaurering och bevaring men jag vet att många som gått där senare jobbat som snickare. Det är nog en rolig utbildning med en bredd som du inte får om du går en mer traditionell byggutbildning 🙂

      Svara

  2. Mm det är vansinnigt hur vi hanterar mat ibland. Tänkte på det när jag såg mästerkocken på tv härom veckan… Där står folk och dömer ut fisk som tillagats en grad för varm, man skulle bara vilja hoppa in och skrika DET ÄR MAT! FOLK DÖR FÖR DET HÄR! VAKNA MÄNNISKOR!!
    japp.. det var bara det jag kom att tänka på..

    Svara

  3. den där bilden skulle kunna vara från min fd hemö, teneriffa, jag minns att det var en helt makalös syn, liksom sopcontainrarna som dignande av färska, inplastade grönsaker. ja vansinne är det absolut.

    Svara

  4. Riktigt bra klipp.
    Sen vi började odla mat åt oss själva i lite större skala så har jag verkligen fått upp ögonen för arbetet som krävs från frö till skörd.
    Det har lett till att man kämpar för att så lite som möjligt skall gå till spillo, gäller även mat köpt i affären.

    Svara

    • Ja det är verkligen en omställning som sker när man odlar själv. Man vet hur mycket energi och pyssel som ligger bakom varje grönsak 🙂

      Svara

      • Posted by Martin on mars 6, 2013 at 1:01 e m

        Hur skulle något kunna gå till spillo? Har man som varje självhushållare med självaktning grisar och kompost så är det väl nästan omöjligt att lyckas med det?

        Svara

  5. Posted by Carro on februari 26, 2013 at 10:40 f m

    Sen att det i snitt produceras mat för ca 4000 kcal (dvs nästan dubbelt vårt dagsbehov) per person är också helt vansinnigt. Inte konstigt att det slängs så mkt då!

    Svara

Lämna en kommentar