Sex dagars jobb – Tio månader ledigt

IMG_4993

Jag insåg precis att jag alltså bara behöver jobba sex dagar för att kunna vara ledig i tio månader. Det är ganska svindlande. Inget jag fick lära mig i skolan direkt. Den här tron om att ett evigt slitande på ett lönejobb är det som krävs för att kunna vara ledig. Att det enda sättet att vara ledig mer – är att jobba mer.

När det i själva verket är precis tvärtom. Logiskt nog.

För att det här ska fungera måste du fokusera på dina utgifter istället för dina inkomster. Det är utgifterna, framförallt, som avgör hur rik du är eller hur mycket du kan vara ledig – Hur lite du behöver jobba.

Jag driver eget inom bygg och bor i det som kallas glesbygden. Det innebär att jag utöver grundavdraget också gör ett glesbygdsavdrag vilket totalt blir 18500kr per år.

De första 18500kr jag tjänar varje år går alltså rakt ner i min ficka. Först därefter behöver jag skatta på de pengar jag drar in. Jag tjänar 15000kr(7500kr med skatt och soc avgifter) i veckan eller 3000kr(1500kr) per dag. Eftersom jag klarar mig på cirka 1850kr i månaden innebär det att jag kan vara ledig i tio månader på sex dagars jobb.🙂

I den här budgeten ingår i stort sett inget mer än kost och logi. Så skulle jag bara jobba sex dagar skulle det bli ganska torftiga tio månader. Men å andra sidan behövs det inte så mycket för att trivas där jag bor. Det är lugnt och tyst och stjärnhimmeln är otrolig. Men det är klart att tillslut tröttnar man på att fika med sina vänner hela dagarna. Men dit har jag inte kommit riktigt än.

Hur ser dina utgifter ut? Vad skulle du göra om du var ledig mer? Gör du verkligen det du vill?

25 responses to this post.

  1. Markus, vilken intressant post. Lite svindlande att tänka sig som du gör med att du inte behöver jobba mer än sex dagar för att kunna leva 10 månader🙂 Och Helena (off-grid.se) som precis har skrivet ett inlägg om att hon njuter av 12 dagars ledig i sitt arbetsschema. Jag ska svara på din fråga ”Hur ser dina utgifter ut? Vad skulle du göra om du var ledig mer? Gör du verkligen det du vill?” med en post på min egen blogg…

    Svara

  2. Posted by svartasarah on februari 23, 2015 at 7:34 f m

    Just nu tar jag bara ut halva CSN och får in mellan 4500 och 5000 kronor i månaden. Det klarar jag mig på både mat (om än snålt) räkningar och katter. Dock möjliggörs detta genom att jag hyr ut mitt extra rum och därför har en väldigt låg hyresnivå.

    Tidigare har jag jobbat samtidigt som jag studerat och idag känner jag att jag hellre har mindre att röra mig med ekonomiskt och kan göra det jag vill och känner att jag behöver (plugget) just nu! Men kan inte säga att jag inte skulle klaga på ett par tusenlappar till i månaden ändå. Men det handlar om en prioritering och jag lever hellre fattig men klarar mig än att jag har massor av pengar mem ingen tid till att göra något jag vill sådär, ordentligt liksom.

    Svara

  3. Posted by Emil lund on februari 23, 2015 at 7:41 e m

    Jag gillar ditt tängt jag försöker leva på 5000kr i månan å spara resten för att kunna va ledig halva året å leva lika bra 😊
    Vill bygga ett tinyhom men saknar plats å bygga på så nu bor jag i en husvangn som jag försöker bygga om till självförsörjande på el å värme med vedspis
    Alt tack vare din blog som gav mig inperation att leva utanför normen

    Svara

  4. […] Det här inlägget har jag fått inspiration till från Markus på bloggen att leva det levande livet. […]

    Svara

  5. 1850 spänn i månaden är ju riktigt sjukt. Bra målbild!
    Jag är inte i det läget att jag kan hota med att säga upp mig om jag inte får jobba deltid än, men om ett tag så…
    Förra månaden drog vi in 41406 kr, och brände 19384 inklusive utgifter på husbygget.
    Hos oss finns det alltså utrymme att krympa både inkomster och utgifter.

    /Peter

    Svara

    • Wohoo! Men vilken jävla inkomst ni har tillsammans! Fatta om ni krympte utgifterna med 10tkr och fortsatte tjäna så bra. Då skulle ni snart vara skuldfria och ha en rejäl buffert. Men ni har kanske inte så mycket lån heller. Bra framtidsutsikter har ni!🙂

      Svara

  6. […] sin blogg attlevadetlevandelivet delar han med sig av sina bästa tips för att slippa jobba mer än nödvändigt – för att […]

    Svara

  7. Jag funderar mycket i de banorna och har en långsiktig plan om att både jag och min sambo ska kunna jobba 50%. Vi lever ganska snålt och tittar mycket på utgifterna men äger inget eget boende och är båda bibliotekarier. Det gör att det är svårt att bli sin egen men förr eller senare ska jag nog kunna komma på hur det ska gå till. Och då ska jag jobba när jag själv vill. Inte när min chef vill. Jag har skrivit en hel del om de här tankarna på min blogg haricas.wordpress.com.

    Svara

    • Ja, det är en liten resa innan det blir som en vill. Men att snåla ner på det som inte är nödvändigt eller skänker en djupare tillfredställelse är en bra början. Fin blogg du driver🙂

      Svara

  8. Så fascinerad av din blogg och projekt. Länkar till dig från min blogg, hoppas det är ok!

    Svara

  9. Posted by Fredrik on april 9, 2015 at 9:37 f m

    Hej!
    En spontanfråga. Finns de möjlighet att besöka er uppe i Skattungbyn till sommaren? Typ se sig runt i byn å så. Har varit inspirerad av att de växt fram ställen som Skattungbyn. Inte så långt från Borås, där jag bor, har vi ju Uddebo där man skapat en levande liten by, men där man har tagit vara på gamla existerande husen.
    Kul att alla fall följa dig här!
    Allt gott! Fredrik

    Svara

  10. Posted by Nena on april 22, 2015 at 12:04 e m

    Hej!
    Jag snubblade över den här artikeln i tidningen Land http://tidningenland.se/marcus-jobbar-sex-dagar-ar-ledig-i-10-manader/ och läste även kommentarerna. Hur bemöter du folk som säger att man inte betalar in tillräckligt mycket med skatt samtidigt som man har rätt till sjukvård och grundpension? Jag har eget företag och jobbar ganska få timmar per månad eftersom jag prioriterar att tillbringa mycket tid med mina barn. Jag har inte så många utgifter och klarar mig bra, men jag kan tänka mig att det finns den ena eller andra in min omgivning som tycker att jag borde jobba mer och betala in lika mycket skatt som alla andra. Och den dagen någon säger det till mig rakt ut vet jag inte riktigt vad jag skulle svara egentligen… Jag förstår de ju på sätt och vis, men samtidigt måste man ju kunna välja själv hur man vill leva sitt liv!?! Det skulle vara intressant att läsa dina tankar kring det här!
    Hälsningar,
    Nena

    Svara

    • Jadu🙂
      En intressant aspekt på det hela är ju att du betalar in mer skatt ju mer du tjänar. Så med samma logik borde vi ju helt enkelt höja lönen för de som tjänar sämst i samhället. De människor som klagar på såna som oss är sällan särskilt sugna på detta. Vilket ju är konstigt om det nu är skattepengarna de är oroliga för.🙂
      Nej du, det handlar nog snarare om avundsjuka då de inte skulle kunna leva som vi.
      Mitt svar brukar bli att det är fullt lagligt att jobba lite om en vill och om de har problem med det får de väl helt enkelt engagera sig politiskt för att det ska bli olagligt.

      Dessutom bygger hela vårt ekonomiska system på att en viss procent är arbetslösa. Något som sällan tas upp i debatterna om arbetslösheten. Så på sätt och vis underlättar vi för systemet att fungera lite smidigare.🙂

      Svara

    • ”Riksbankens inflationsmål på 2% kräver en jämviktsarbetslöshet på 7%, vilket omöjliggör full sysselsättning.”

      Svara

  11. Posted by Eva on maj 9, 2015 at 5:24 f m

    Så intressanta tankar, älskar att läsa om privatekonomi, kanske för att man inte ”fick” tala om pengar när jag växte upp. Bra att du får människor att stanna upp och förhoppningsvis bli ekonomiskt upplysta. Jag vill dock inte arbeta mindre, okej då, kanske vara ledig en dag per vecka, då jag älskar mitt jobb:)

    Svara

    • Härligt att du hittat ett jobb du älskar🙂 Om en har det så finns det ju ingen anledning att dra ner på arbetstiden. Så länge en gör det en vill🙂
      Kul att du gillar bloggen!🙂

      Svara

  12. Posted by Henrik on februari 15, 2016 at 3:48 e m

    Glesbygdsavdrag, vad är det? Jag har sökt efter det men inte hittat så mycket att läsa.

    Svara

Kommentera

