En lyckad flytt

IMG_4369

För några veckor sedan flyttade jag mitt hus på hjul. Det är något jag oroat mig för sen jag började bygga vagnen och insåg hur stor och tung den skulle bli. Samtidigt har jag tröstat mig med att en alltid blir orolig inför flyttar och min erfarenhet hittills är att det brukar gå bra. Den största oron den här gången var att vagnen stod i ganska brant lutning. När jag hissade ner den på backen såg det rätt så lustigt ut. Som det lutande tornet i Pisa fast lite mer blygsamt.

Flytt av hus på hjul

Ett ytterligare problem var att jorden var så mjuk under vagnen att hjulen sjönk ner. Detta blev än värre när Håkan kom med sin stora traktor och började dra iväg med vagnen. Den sjönk också ytterligare pågrund av att jag klantigt nog inte hade pumpat upp lufttrycket i däcken. Redan efter 20 meter var vi tvungna att avbryta och snabbt ordna fram en kompressor. Men det fick vi låna av trevliga grannar i byn så det gick relativt fort.

Efter det tog vi oss ner på en smal grusväg där det gick relativt bra förutom att en rönn tog i taket så jag fick klättra upp och hålla in lite grenar innan vi kunde ta oss förbi. Vagnen är ju ändå 5 meter hög och 310 centimeter bred så det är ganska mycket väggyta även på högre höjder. Lätt att glömma när en står på backen och går framför traktorn för att se till att vägen är fri.

Vid slutet av grusvägen var vi tvungna att svänga upp mot höger för att komma under en lågt hängande elledning. Men då hamnade det högre hjulet på vagnen i mjuk jord istället för kompakt grusväg vilket gjorde att den började luta betänkligt mot en lada så att taket var millimeter från att skrapa i. Vi fick backa och prova igen flera gånger innan vi äntligen tog oss förbi och ut på asfaltsväg. Efter det var det lugnt.

Veckan innan hade jag och FrejaLina med hjälp av en käpp kollat att alla elledningar och teleledningar låg på en betryggande höjd. Den stora oron var att skorsten skulle ta i. Tack vare det kunde vi under flytten vara ganska säkra på att det var lugnt även om vi tog det försiktigt och jag blev väldigt nervös. Jag sänkte också skorsten 30 centimeter i förebyggande syfte inför flytten. Den var kanske lite onödigt hög.

Inför flytt hade jag också tagit ner alla föremål på golvet så inget skulle kunna ramla ner. Alla fönster och dörren lät jag sitta kvar. Det enda jag gjorde utöver det var att spika fast en regel på golvet under det större loftet och ifrån den spikade jag två brädor som ett kors upp mot loftet för att ha något som kunde ta upp krafterna av att vagnen vinglar fram och tillbaks. Vet inte om det var nödvändigt men det känns tryggare så.🙂

 

16 responses to this post.

  1. Posted by Petra on september 10, 2014 at 10:53 f m

    Hej bror! Har du alltså flyttat till Linas gård eller? Låter som allt gått bra iallafall!

    Svara

  2. Posted by Pontus on september 10, 2014 at 4:00 e m

    Exemplariskt jobbat ändå, måste sägas. Försiktighet och god planering först, det är ju faktiskt ens hem man flyttar i denna situation, inte bara något jäkla släp som man inte har nämnvärt investerat i. Roligt att se hur bra det gick. Hur fungerar detta med traktorer? Har hört att en sådan får dra det dubbla av sin egen vikt. Nu kanske det är mindre noga om man gör väldigt lugnt, men jag vågar gissa att det kan bli snabbt kan bli avgörande att kunna bromsa effektivt. Såg ut som en rejäl traktor. Var det billigare än att hyra någon utomstående bärgingsbil/lastbil för jobbet?

    Svara

    • Jag vet inte hur reglerna ser ut faktiskt men som du säger är det avgörande att traktorn faktiskt kan bromsa ekipaget om det skulle behövas.🙂
      Det var billigt helt klart. En lokal bonde som är snäll. I ett så här litet samhälle bygger man ju relationer hela tiden så det blir tjänster och gentjänster. Men somliga är dåliga på att kalla in gentjänsterna.🙂

      Svara

  3. Jag är glad för din skull! Ser skit bra ut🙂. Vi åkte förbi Skattungbyn för ett tag sedan och skymtade din vagn från vägen, det kändes väldigt bekant trots att vi aldrig sett den live tidigare. /Kenny

    Svara

  4. Posted by Robert Gustafsson on september 19, 2014 at 7:17 e m

    Såg bra ut på filmerna! Hoppas på mer från ditt bygge, mer tankar kring bra och mindre bra erfarenheter, saker du kanske skulle gjort annorlunda eller är du helt enkelt jäkligt nöjd:-)

    Svara

  5. Posted by Prins Karl Tuvstarr on september 24, 2014 at 1:46 e m

    Snyggt jobbat! Jag har följt din blogg från början och tycker att den är väldigt inspirerande. Detta är väl din andra vagn som du byggt till dig själv och jag är nyfiken på vad du skulle göra annorlunda om du skulle bygga en tredje vagn.

    Jag sitter ibland och skissar på olika lösningar men har svåst att bestämma mig vilket som är bäst; vagnsbygge på manskapsvagnsunderrede eller på husvagn/båtchassi.

    Som sagt detta är en trevlig blogg .

    Svara

  6. Hej, jag funderar på att bygga ett mobilt minihus ungefär som ditt… och tänkte fråga om några saker som har vart svårt att hitta information om annars.. är det lagligt att bo så som du gör i sverige och betalar du något månadsvis för ditt hus..? Måste man besiktiga huset för att få köra med det och hur mycket kostar det ungefär att bygga ett sådant hus? Det hade vart jätte uppskattat med svar🙂

    Svara

    • Hej vad kul att du funderar på att skapa dig ett litet hus på hjul🙂
      Det är inte olagligt att bo som jag gör. Men du kan behöva bygglov. Det beror på om det finns ett bostadshus på tomten sen innan, om huset kan räknas som friggebod och också lokala bestämmelser.
      Mitt hus går som LGF långsamtgående fordon. Där finns det också en massa regler. Det bästa är att höra med trafikverket om du är osäker.
      Mitt hus har kostat 60tkr cirka.
      Lycka till

      Svara

  7. Posted by Monica on januari 10, 2015 at 10:00 e m

    Hej! 😊 Måste bara säga, att jag är helt och fullständigt fascinerad och inte minst imponerad, över allt arbete som du har lagt ner på Ditt fina ”Hus på hjul”. Hamnade här på Din sida av en slump, när jag satt och tittade på gamla fina renoverade vedspisar – av märket Norrahammar. Skriver mer en annan gång, för nu måste jag läsa igenom allt som Du har skrivit. Filmen om själva husbygget var verkligen jättebra och intressant. Både Du och filmen, förmedlade en sådan glädje dessutom. Mitt i allt byggande.
    Kommer nog att sitta uppe hela natten och läsa och begrunda, skulle jag tro…😊
    Har redan tusen frågor i mitt huvud…men skall bli spännande att få lite mer bakgrund och fakta till själva historien bakom detta projekt.
    Vänliga hälsningar från Monica i Umeå.

    Svara

Kommentera

