Dumpstring – från sopor till mat

När jag bodde utanför Orsa dumpstrade vi då och då. Jag var absolut inte den mest hängivna men jag fick iallafall upp ögonen för möjligheten att dumpstra. Dumpstra eller dumpster-diving som det egentligen heter handlar alltså om att ta hand om all den mat som våra butiker kastar. Det är sjuka mängder mat som slängs. I Orsa var det många som levde mer eller mindre året runt på maten från affärernas containrar. Den stora jackpoten är när man hittar en massa ost – brie, mozzarella, prästost för då blir det pizza när man kommer hem.

Vi tog i princip aldrig kött från containrarna men det finns sanslösa mängder av den varan. Jag tror det beror på att många som ägnar sig åt den här aktiviteten är veganer eller vegetarianer samt att många är lite nojjiga för att äta kött som har legat varmt. På vintern är det ju dock inga problem att proviantera upp på kött om man har tillgång till en frys hemma. Några killar som gick Skattungbykursen samtidigt som mig dumpstrade kött vid ett tillfälle och fyllde sin frys. De klarade sig hela året på det och hade tillochmed kvar en kalkon på fyra kilo vid slutet av året.

Det är bisarrt hur mycket energi och resurser som går åt till att få fram billigt kött som transporteras hit från Brasilien bara för att hamna i våra sopcontainrar. Regnskog har sågats ner för att ge plats för soja-odlingar som ger billigt djurfoder. Djuren föds upp och slaktas, paketeras och körs till kusten för vidare färd mot de rikare delarna av världen. Det är en väldig massa transporter hit och dit innan köttet kommer fram till oss. Alla borde få möjligheten att titta ner i en av containrarna som står bakom våra affärer för att se vilket överflöd vi lever i. Hur förklarar man för människor som inte har mat för dagen att vi kastar tonvis varje dag? Det finns människor i vårt eget land som inte har mat för dagen men framförallt människor i de fattigare delarna av världen. Det är dessutom ofta samma länder som producerar vår mat.

Här finns en instruktion för de som är sugna på att börja dumpstra.

6 responses to this post.

  1. Posted by Petra on oktober 3, 2011 at 12:09 e m

    Du skriver verkligen jättefint och bra, Markus

    Svara

  2. numer har butikerna där jag bor alla sina sopor inlåsta, vilket är synd förstås. jag levde i stort sett på dumstring i flera år när jag bodde i spanien. nuförtiden köper jag gärna kantstötta konserver eftersom jag vet att de annars hamnar i butikens sopor och inte kan nyttjas av någon. dock verkar det som att fler butiker (särskilt coop) börjar sälja ut åtminstone torrvaror med kort datum och/eller som är skadade, helt enkelt för att slippa slänga. ett steg i rätt riktning! men jag vågar knappt tänka på hur mycket grönsaker mm som mosas och hämtas varje dag runtom i landet.

    Svara

    • Det finns ett fåtal butiker som har anställt en kock som får göra matlådor av all mat som håller på att bli gammal. Tillagat håller det ju ett tag till. På så sätt minskas spillet och butiken får in sina pengar. Dessutom får ju kocken jobb. Ett bra initiativ tycker jag som jag hoppas sprids men det räcker ju inte hela vägen. Butikernas möjlighet att dra av utgångna varor måste tas bort eller iallafall minskas. Galet att vi ska sponsra resursslöseri.

      Svara

  3. Posted by linneaalmlof on maj 24, 2012 at 10:17 f m

    De är synd att det kastas

    Svara

Kommentera

