Fönsterbleck och foder

IMG_4346

Nu har jag fått tummen ur och satt fönsterbleck på alla fönster utom loftfönstren. För att göra dem behöver jag en längre stege. Har också fått dit fodren och drevat lite extra från utsidan med lindrev. Tänkte försöka visa hur jag gör när jag klipper till och bockar plåten med några enkla bilder. Hoppas det går att förstå. Det blir så mycket billigare att göra det själv än att ta in en plåtslagare. Men plåtslagaren gör det säkert snyggare än vad jag gör.🙂

IMG_4340

Såhär klipper jag till plåten med en vanlig plåtsax.

 

IMG_4341

Efter det är det lätt att hamra till plåten så den viker sig så flärpen som sparats hamnar bakom plåten när du sen spikar fast den under fönstret. På så sätt rinner inget vatten in i hörnet. Det blir ett litet hål där vatten kan ta sig in men eftersom plåten lutar utåt är det ytterst lite som faktiskt tar sig in där. Det går ju såklart att sätta en klick silikon eller liknande där för att vara på den säkra sidan men det gör inte jag. Träklossen använder jag som mothåll för att lättare forma plåten.

IMG_4345

Hörnbrädor saknas fortfarande men det blev en väldig skillnad bara med foder. Vilket var ganska väntat. Färgen kommer bli traditionellt faluröd på hörn och foder och fasaden kommer antingen bli järnvitriolgrå eller gråna naturligt av sig själv. Under dörren kommer en plåt sitta som skyddar från regnet. Ska bara hitta en lämplig plåt först.

 

6 responses to this post.

  1. Posted by Petra on juli 19, 2014 at 3:29 f m

    Schysst som vanligt🙂

    Svara

  2. Blir ju råsnyggt!

    Svara

  3. Posted by No Ingen on februari 1, 2016 at 1:53 e m

    Nej gör inte så, vattnet kan rinna in bakåt mot fasaden i den glipa som blir.
    Gör såhär:
    http://www.byggoteknik.se/vika-fonsterbleck

    Svara

Kommentera

