Olaglig återanvändning

Soptipp-455x211

Ibland åker jag, med vänner, till tippen för att se om vi kan hitta något som vi kan använda. Istället för att köpa nytt återanvänder vi det som andra har sorterat ut som skräp. Det är, typ, olagligt. Det är inte helt klarlagt om det är olagligt konstigt nog men alla tror att det är det. Har dock vänner som blivit tagna på bar gärning för lite drygt ett år sedan men det har fortfarande inte väckts något åtal. Poliserna som stod för ingripandet blev irriterade på väktarna för att de kallats in, de tyckte nämligen att det var löjligt att lagföra människor för att de stulit några plankor, en koffert, en klänning, några kastruller och annat smått och gott från en sophög.

Jag anser iallafall att det är moraliskt försvarbart att återanvända saker som andra människor tydligt sagt att de inte vill ha. Med all kunskap vi har idag om klimatpåverkan och miljöförändringar borde det snarare vara olagligt att slänga föremål som fortfarande fungerar eller går att använda till annat. Bara i sista hand borde något slängas och/eller återvinnas. Soptipparna borde omvandlas till återvinningsstationer där människor skulle kunna hämta föremål de behöver. Det finns på ett ställe i Sverige något som liknar det jag tänker mig. Det borde kunna finnas överallt. Det lilla kruxet är ju att det går tvärsemot den förhärskande konsumtionskulturen.

Jag bifogar ett litet videoklipp där jag och min vän har hittat ett databord som vi skruvar isär för att jag ville ha bordsskivan. Skruvmejslar hade vi inga men det hittade vi snart i en av högarna. Efter att vi skruvat bort bordsskivan av trä lade vi benställningen på metallhögen där den hörde hemma. Innan låg det hela i trähögen. Två flugor i en smäll, en bordsskiva till mig och bättre sorterat på tippen vilket innebär mindre spill i framtida led.🙂

Bordsskivan ska bli ett databord i den vagn jag bor i nu samt en hylla i det pyttelilla `köket`. Det kommer jag, kanske, skriva om i ett framtida inlägg. Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om att jag gör så här. Är det ett brott som jag borde straffas för, något jag borde hyllas för eller bara helt ointressant? Skulle ni kunna tänka er att göra detsamma?

*Jag har min mobil(lampa) i munnen, det är därför jag mumlar en del i början.🙂

22 responses to this post.

  1. Jag håller helt och hållet med dig att det bör vara fritt att ta vad man vill från tippen. Jag tror att det har blivit snack om olagligt efter att tippen många gånger har blivit privatägd och att då ägaren inte vill ”förlora” på att folk släpar med sig saker och ting hem. Sen har vi tänket med säkerhet att hindra folk från att gräva bland sakerna och kanske skada sig. Och sist har vi rädslan att det skräpas ned i och runt tippen, med saker som folk ångrar att de har tagit och lämnar på stället.

    En tipp borde vara mera en återbruksplats. Där jag bodde utanför Oslo så hade kommunen på tippen där, ett rum med saker som jag (och de som jobbar där) kan placera i rummet för andra besökare till tippen kan plocka av. Allt från färgburkar till möbler. Själv möblerade jag halva min lägenhet med saker från det rummet. Även elsaker, som lampor och datorer. Fast det har de slutat med nu efter att det har förekommit skador från elsaker som inte har varit säkra – och vem bär ansvaret för det är det tydligen ingen som riktigt vet – alla skylde på varann. Men för säkerhets skull så har man nu slutat med att ge bort elsaker, oavsett om givaren försäkrar att saken är hel!

    Finns det inte ett återvinningsvaruhus i Stockholm? Det borde finnas på fler platser. I Jönköping har det funnits ett, Återbruket, men det är nedlagt (kommunen som styrde och skulle spara pengar).

    Kan väl inte vara alltför omständigt att driva ett återvinningsvaruhus?

    Svara

    • Det finns lite olika alternativ runtom men inget riktigt bra kan jag tycka. Målet borde vara att allt ska återanvändas men vad gör vi då med våra värmeverk som är beroende av en stadig ström av sopor? Det kallas inlåsningsmekanism och är något som många, politiker, missar. Jag hoppas som du att det kommer mer bra initiativ på det här området, det finns mycket att göra🙂

      Svara

  2. Posted by Eva Dahlberg on mars 14, 2013 at 10:22 e m

    Återbruk är jättebra!

    Svara

  3. Posted by Nuno on mars 14, 2013 at 10:26 e m

    Håller fullständigt med dig! Att det ska vara olagligt fattar inte jag! Folk slänger det mest otroliga och fungerande saker som många andra hade velat ha! Själv lyckades jag återanvända en fin akvarium och en fin gammal försvars jacka som en kvinna skulle slänga för hon hade inte längre några fiskar och Jackan hade ett litet håll i en ficka!
    Akvarium blev en fin liten växthus i köket och Jackan värmde mig ett par vintrar tills jag gav vidare den till en vän.
    Keep on living!

    Svara

  4. Posted by Thomas on mars 15, 2013 at 8:54 f m

    Hej Markus.
    Ni smyger likt tjuvar om natten..;-) Skämt åsido, jag tror att orsaken till att det kan vara olagligt kan vara försäkringsfrågan. Det är ingen som vill vara ansvarig om du kör skruvmejseln i handen. Men jag håller med, det slängs mycket användbart. När jag har åkt till återvinningen för att slänga något som JAG tycker är skräp, så hittar jag ofta saker i containern som är användbart. Nu senast var det en kantstött men fullt fungerande Husqvarna symaskin🙂.
    I Göteborg har de inrättat en återvinningsstation, där bl.a. Myrorna och ett företag som säljer begagnat byggmaterial tar emot det inlämnade ”skräpet”. Finns även en verkstad med cafe´ på området som gör om gamla saker till något nytt. Väl värt ett besök.
    Alelyckan returpark eller ngt heter det.
    Ha de´!

    Svara

    • Ja det är härligt med återbruksverksamheter. Galet att hitta en fungerande symaskin. Vi hittade en skoter igår men hade ingen möjlighet att rädda den tyvärr men kul hade det varit om möjligheten funnits🙂

      Svara

  5. Hear, hear! Åt första gånger dumpster-mat förra veckan, inget fel på det potatisbrödet som vi kockade🙂

    Svara

  6. Posted by Lisa Magnusson C on mars 15, 2013 at 12:58 e m

    Rena rama upponervända-världen!

    Svara

  7. Posted by Carro on mars 17, 2013 at 2:01 e m

    Att det skulle räknas som stöld är då att ägarskapet av en sak automatiskt byts då jag lämnat över ansvaret till någon annan, dvs återvinningscentralen? Trots att det räknas som skräp? Lustigt.
    Det är helt rätt av dig och andra att ta tillvara på det som slängs. ”Olagligt” eller ej.
    Det verkar som att många inte vill skänka till second hand av någon anledning. Att det typ är pinsamt att någon annan skulle ta över ens saker (hört av folk). Själv är jag på jakt efter bland annat trä, metall och gamla rördelar eftersom jag är en del av ett kreativt kooperativ som gör nya saker av gamla. Men det märks att saker bara slängs för det är supersvårt att få tag på!

    Svara

  8. jag har också ofta fått höra att det är olagligt, precis av samma anledning som dumpsterdiving bakom matbutiker är det, dvs försäkringsfrågan. men det är ju bara löjligt. då borde det finnas kryphål som säger att ej inlåst ”avfall” står utanför den regeln. men då och då sker iaf framsteg (om än små), t.ex återvinningen dit jag brukade åka förr och leta grejer är nu inhägnad och man har fått dit en jättecontainer så att folk kan skänka prylar till myrorna istället för att slänga i återvinningscontainern. dock inte sagt att det inte slängs en massa bra grejer där ändå, som bara förstörs. det är också lite olika har jag märkt hur man hanterar frågan på olika ställen. det har hänt att jag gått från returen mitt på dagen med grejer som legat i containrarna utan att bli tillsagd, men det tillhör kanske inte vanligheterna. för de flesta är regler en trygghet och man känner sig auktoritär när man får påpeka dessa för andra.
    jag gillar att du uppmärksammar detta, det är ju bara bra!. själv blev jag förra året erbjuden (och gjorde det) att leda en workshop på ABF i vad man kan göra av skräp och kasserade prylar, just för att jag kände verksamhetsledaren och hon visste om att jag har för vana att röja i kasserat bråte! och hon gillade det.

    Svara

  9. Posted by Lena on mars 22, 2013 at 2:04 e m

    At det skal være ulovlig å bruke noe andre anser som søppel er så galt som det kan få blitt! Tenk så mange ressurser som bare går til spille på verdens søppeldynger! På vår lokale renovasjonsstasjon er det lov å plukke med seg🙂 Sist mannen min var der kom han hjem med et flott orgel til vår spilleglade datter – og det er helt i perfekt skikk🙂 En annen gang han var der fikk han øye på et lagom stort vindu (fönster) som ville passe til lekstugan han holdt å gjøre på den tiden. Da fikk han låne en stige av hun som jobber der så han kunne klatre ned i containeren og hente det🙂 Men det er ofte lurt å vente med å plukke noe som akkurat har blitt slengt i containeren, jeg vet iallfall om mennesker som er så idiotiske at de blir arge fordi noen vil ha deres søppel… Ja, så tåpelig kan man bli…

    Svara

  10. tack! nu ska jag sluta nojja på att gå på tippen🙂

    Svara

  11. Posted by emil lund on mars 20, 2014 at 9:43 e m

    jag hittade tre bygfläcktar på tippen en gång en gick inte att räda men dom andra två var det bara att trycka på reset så fungera dom hur bra som hälst sen😀
    leta på tippen är roligare en att shoppa för man vet aldrig va man hittar och det fins inga dåliga köp😉

    Svara

    • Ja det går att hitta mycket som funkar. Elskrot ska en vara lite försiktig med dock eftersom det är det som ger mest pengar åt tippen. Tar en inget därifrån brukar det vara ganska lugnt med polis, väktare och personal. Men bra räddat🙂

      Svara

      • Posted by emil on mars 21, 2014 at 2:09 e m

        det viste jag inte att elskrot var vært något då det ær jobigt att montera især .
        men då har jag lært mig något i dag med😀

        Svara

        • De sk `ligor` som åker runt och stjäl från soptippen stjäl just elskrot. Kopparen är värd mycket pengar och det finns en rad värdefulla metaller i mycket elskrot. Bland annat guld😛

          Svara

  12. Posted by Justyna on oktober 27, 2015 at 12:01 f m

    Hej. Jag volontärade på en biståndsorganisation som hade second hand butik ett tag. De hade en container på en sopstation. Där kunde folk lägga saker för försäljning i second hand butiken. Vi volontärer som sorterade i containern såg ju ofta mycket användbart hamna i de andra containrarna. Vi fick dock absolut inte röra något där. Var det slängt tillhörde det SYSAV (som drev återvinningsstationen). Ett av skälen är att en person som slängt något måste kunna lita på att det förstörs. Ägaren har gjort valet att få saken förstörd och då ska den inte kunna dyka upp i omlopp igen eftersom de kanske inte vill det (man vill kanske inte riskera att råka på den där sängen som ens avlidna barn brukade sova i igen). Det var alltså det juridiska skälet men självklart handlar det betydligt mer om att återvinning är en business som involverar stora pengar. När vi tar ting från tippen snor vi av tippens resurser. I andra länder är det inte lika viktigt men Sverige har supereffektiva återvinningssystem (så passa att vi köper sopor från andra länder) så att ta hand om sopor är big business här. Skulle önska att man uppmuntrade och förenklade återbruk, t.ex. genom att ha soptippar/platser på tippen där folk kunde lägga sådant de ville att andra skulle få nytta av. Tyvärr är vi inte riktigt där än😦

    Svara

Kommentera

