Dörrfix

20150922_103152

Under dörren är det bra att ha en plåt som hindrar att panelen tar allt för stor skada av regn och takdropp. Det har varit tänkt att åtgärdas sen jag flyttade in i vagnen oktober 2013 men har inte gjorts. Men nu så fick jag äntligen tillbaks lite energi. Som ni kan se på bilden har inte panelen mått så värst bra av den ovarsamma behandlingen från vädrets makter och människans lättja. Först lät jag virket torka upp och efter det drevade jag om dörren under tröskeln. Med lindrev som innan.

20150922_104154

Efter det spikade jag dit en våd tjärpapp som skydd mot kondensfukt. Skyddar en del också mot drag under tröskeln. Som ni ser har även dörrfodret fått äta en del vatten men de ska skyddas med målarfärg i framtiden.

20150922_125340

Efter det klippte jag ut en lagom stor bit plåt från en överbliven takplåt jag hade liggandes. Med hammare och milt våld slog jag ut alla toppar och dalar i plåten och fick en nästan platt plåt. Den spikade jag fast i tröskeln och lät den gå nedför fasaden ända ner till undersida vägg. Sen tillbaks med den gamla trapp jag hittat. Den står bara lutad mot vagnen. Funkar fint.

23 responses to this post.

  1. Posted by Andrea Furberg on februari 11, 2016 at 11:25 f m

    Hej jag har just hittat din blogg, verkligen inspirerande! Jag ska precis börja på självhusshållningskursen i sunne, känner du till den? Intressant att höra om du vet något om den. Jag ska flytta in i en gammal stuga utan vatten så det ska bli intressant att börja leva enklare än nu när jag bor i stan (malmö). Känner du till något spännande i värmland att rekommendera? Av någon anledning valde jag den kursen framför kursen i skattungbyn. Mitt intresse för byggnadsvård har börjat utveckla sig till intresse för det här med att bygga hus och nu – hus på hjul. En i min blivande klass ska bo i en vagn hon byggt själv så det ska bli väldigt intressant att se hur den ser ut och höra mer om det. Intressant att höra dina tips om hur man kan göra saker billigt och spara in på olika sätt. Känner du till andra bloggar du kan rekommendera om vagnar, om byggande, alternativt leverne, självhushållning eller liknande? Undrar också vilka platser med permakultur som du känner till i sverige? Skulle gärna hälsa på på några permagårdar/odlingar. Tack för mycket spännande läsning!

    Svara

    • Vad kul det låter 🙂 Jag tror att Sunne är en väldigt mycket bättre kurs om bygg är ett stort intresse. Och att Skattungbykursen är något bättre om odling är det primära intresset. Sen tycker jag personligen att Skattungbyn är väldigt mycket mysigare plats än skolan i Sunne är. Men det är ju en smaksak. 🙂

      Svara

      • Posted by Andrea Furberg on februari 11, 2016 at 2:47 e m

        Tack för svar! Ja jag förstår vad du menar, Sunne-skolan ligger lite konstigt till. Skulle vara väldigt kul att hälsa på i Skattungbyn, bor du där nu? Är osäker på om husbygge är mitt huvudintresse, men det håller kanske på att bli.. När jag sökte på skolorna fick jag känslan av att sunne-skolan var lite mer inriktad på ”nödvändiga” kunskaper för självhushållning och skattungbynskolan lite mer pysselinriktad om man får säga så. Jag blev lite rädd för det iaf. Men jag skulle gärna gå en skola för permakultur senare, eller kanske volontärarbeta på permagårdar. Visste du annars något intressant som finns att besöka i värmlandstrakten?

        Svara

    • Kolla Finngården Rikkenstorp och Joel Holmdahl. Permakultur Stjärnsund och Ridgedale Permaculture. 🙂

      Svara

  2. Posted by Helén on februari 13, 2016 at 5:38 e m

    Hej.
    Hittade ingen mailadress att skicka denna länk som jag tror att du kan tycka är kul att se.

    http://www.goodshomedesign.com/living-off-grid-for-30-years-a-story-of-happiness-through-isolation/

    Hälsningar
    Helén

    Svara

  3. Posted by Josefin Sandling on mars 20, 2016 at 4:23 e m

    Hej! Jag är intresserad av att bygga ett vagnshem till min lilla familj, två vuxna och ett barn. Så jag undrar, hur stort kan/får jag bygga på hjul? Hur många meter brett, långt, högt?
    Vänligen
    Josefin

    Svara

    • 24m långt har jag för mig, 260cm brett om du vill köra på allmän väg utan något särskilt tillstånd eller extra ljus. 210cm brett med bred last-skylt och lampor. 360cm brett med följebil och bredare med tillstånd från trafikverket. 450cm högt över vägbanan är bra att hålla sig till om du vill komma under de flesta broar och elledningar.
      Lycka till

      Svara

  4. Hej! Så kul att hitta svenskar som bygger såna här hus!!! Försöker leta upp svenskar för jag har TOTALT snöat in på tiny house on wheels & kollar på videos på youtube om det nästan varje dag… tänker & pratar om det hela tiden med min far (haha) och vill väldigt gärna bygga ett eget!!! Men jag är osäker på om det går att ha ett sånt. Liksom hur fungerar det med de svenska reglerna? Min far säger att det är väl enkelt att bygga, men att få ha huset någonstans efter du är klar är problemet. Vet du hur det är med de svenska reglerna när det gäller att ha det som permanent bostad och sådär? Känns lite hopplöst, känns som att enda alternativet är att köpa min egna mark att sätta huset på = DYRT & förstör hela frihets- & pengasparandetänket känner jag… jag hade gärna hyrt mark av en bonde utanför byn jag bor, eller bo på någons tomt, eller ja du förstår. Vill inte känna mig fast ju.

    Jag är (bara) 22 år och jag är väldigt miljö/återvinnings/återbruk-intresserad osv. Jag är också anti-lån (när det gäller mig själv då, inte andra) för vill inte ha några skulder så att köpa ett eget hus känns lite omöjligt, men nu när jag hittat tiny house världen så blev jag helt fast. Liksom tänkt att bygga ett eget hus format för en själv och jag kan styra allt själv, alltså vad för material som ska användas (vill såklart bygga så miljövänligt som möjligt! Let’s take it to the extreme typ!). Jobbar på återvinningscentraler & soptipp så ser hur folk alltid slänger så HIMLA MYCKET GREJER och det är oftast fina grejer som inte behövs slängas eller brännas upp (vilket mycket mycket mycket fina möbler och brädor gör…) så där kommer tanken med att bygga ett hus med skänkta & återbrukade saker.

    Om jag inte hade byggt ett tiny house så hade jag sparat ihop pengar för att köpa ett hus som blir ett renoveringsprojekt ute på landet istället. Där kan en ändå ha tiny house tänket i sig & använda ideer där ifrån, har jag insett. Är ju inte totalt omöjligt att ha en komposttoalett bara för att jag bor i hus, liksom. Känns som att det är något jag väldigt gärna vill göra och det kanske blir så istället i slutändan ändå för att ibland känns det som att jag är en person som inte får plats i ett tiny house… trumset, vävstolar, syhörna osv you know, det tar plats! MEN jag skulle ändå vilja göra ett tiny house nu, typ exakt just nu så fort som möjligt (haha), för att det är ett väldigt spännande projekt och smart ställe att bo i som ung människa som inte riktigt vet vad den vill ännu & vill antagligen resa utanför sverige med, men ändå ha ett hus att komma hem till… Vill inte överge drömmen & alla mina ideer och min totala glädje inför den bara för att det kan bli krångligt att ha huset någonstans när jag väl byggt det…

    Okay, ska inte göra denna text längre än vad den redan är, men som sagt är sjukt intresserad av att bygga ett tiny house on wheels men hur tusan vet jag hur reglerna i sverige är??? Tack för inspiration! Lycka till med huset!!! Hälsningar Matilda.

    Svara

  5. Posted by Lina on december 10, 2016 at 4:39 e m

    Hej! Jag håller på och planerar att bygga mitt egna tiny house. Jag hittade på din blogg och den är sjukt inspirerande och bra! Bra tips och bilder som visar hur man gör. 🙂

    Fråga 1: Hur gör du med el och lampor? Har du dragit in el i huset så att du har eluttag mm?

    Fråga 2: Måste man besiktiga underredet innan man börjar bygga på det? Och ska man besiktiga efter också när huset är klart?

    Fråga 3: Har du någon ventilation i huset?

    Vore tacksam för svar, Hälsningar Lina! 🙂

    Svara

    • Hej 🙂
      Vad kul att du är inspirerad och att du ska bygga hus på hjul!

      Nu har jag köpt mark och ställt huset där det ska stå för evigt eller i alla fall många år. Och dragit dit el så nu har jag el på riktigt. Innan har jag haft en sladd som kommit upp ur golvet som jag kunnat ansluta med lång förlängningssladd till de hus jag stått i närheten av.
      Jag har inte besiktat underredet varken innan eller efter. Vill du kunna köra snabbare än 30km/h måste du nog besikta.
      Ventilationen består av skorstenen. Ingen annan ventilation finns än men planen är att ha en köksventil ovanför spisen.
      Allt gott

      Svara

  6. Posted by TrubadUrkult on november 19, 2017 at 7:31 f m

    Hej Markus!

    Jag åkte till Skattungbyn för ett par-tre år sedan och hälsade på dig för att titta på ditt hus på hjul. Jag skulle vilja maila dig och prata om ett projekt jag har på gång… Maila gärna mig först du så svarar jag: texmexis@hotmail.com

    Mvh Christer

    Svara

  7. Oj, det var smart och händigt. Tack för en inspirerande blogg! 🙂

    Svara

Lämna en kommentar