Jordskepp i Europa

earthshipsineuropebook

Jag har ju skrivit en del om jordskepp tidigare, både positivt och negativt samt även presenterat ett utkast på hur man skulle kunna bygga ett fungerande jordskepp här i kalla norden. För ganska länge sedan nu fick jag tag i en bok som handlar om jordskepp i Europa som följer mina tankar ganska väl. De har gjort ett allvarligt försök att studera de jordskepp som finns i Europa så att man på sikt kan utveckla det till något som faktiskt fungerar.

Något som är ganska vanligt förekommande bland jordskeppsentusiaster är den totala avsaknaden av kritik mot just jordskepp. Det är ganska underligt när man tänker på det. Om man ska ta på sig ett så stort projekt som att bygga ett eget hus bör man ju vara mån om att det blir så bra som möjligt. Det kostar inte bara pengar, det kostar även tid och svett. Jag är en snickare som byggt mycket konventionella hus men jag kan formligen ösa ur mig kritik mot det sättet att bygga. Jag känner timmermän som timrat många hus och de kan kritisera timrade hus. Det ser jag som något sunt. Att man kritiserar något betyder bara att man tar det hela på allvar, inte att man förkastar hela konceptet. Nog om det.

Boken jag läst heter Earthships in Europe och är skriven på engelska med en del svåra ord men jag tycker inte att det var några problem att läsa den. Författarna heter Mischa Hewitt och Kevin Telfer. Jag har läst från pärm till pärm men inte heller det behöver man ju göra. Den funkar bra att bläddra i för att ta ut det man tycker är det gottigaste. Boken är läsvärd för de av oss som antingen är intresserade av att bygga ett jordskepp eller bara fascinerade av konceptet. Michael Reynolds, grundaren av konceptet Earthships, har avböjt att delta på något sätt i boken men han och hans kompanjoner har varit med och byggt flera av jordskeppen som förekommer i boken.

Jag listar kapitlen här för att ni ska få en överblick av vad boken innehåller:
Introduction
What is an Earthship?
Construction methods
Building with waste
Renewable powersystems
Water
European builds
Earthship Fife
Eartship Brighton
Eartship France
Eartship Valencia
The groundhouse, Brittany
Earthship Almeria
Passive solar design and thermal performance
Conclusion: The future of earthships in europe

——————————————————–

Boken är väldigt grundlig och går igenom det mesta på ett pedagogiskt sätt även om vissa tabeller och liknande kan vara lite svårtolkade samt att texten kan kännas lite akademisk, men inte så pass att det stör alltför mycket. Författarna är tydligt influerade av de senaste årens utveckling av passivhus och deras fokus på lufttäthet men så länge man är medveten om det tycker jag boken ger mycket information som man kan använda sig av om man vill förbättra konceptet för vårt kallare klimat.

Det jag fann intressantast i boken var att slutligen få tillgång till lite uppgifter om kostnaden för ett jordskepp. Det är långtifrån gratis särskilt om man måste ta in en massa hantverkare till olika uppgifter. Man kan ju såklart ha tur och få tag i volontärarbetare som är snickare, rörmokare, elektriker, grävmaskinister osv men det är nog inte något man kan lita på.

Eartship Fife har kostat(bara materialen) 26.000£ alltså 258.000kr. Detta för ett jordskepp på 31kvadratmeter. De tog in Michael Reynolds och nio andra från USA som ledde arbetet i åtta dagar, oklart vad det kostade. Resten av arbetsstyrkan var gratis under hela byggtiden. Om man skulle sätta ett pris(löner) på arbetsinsatsen skulle man hamna på en slutkostnad på cirka 14.000kr – 16.000kr per kvadratmeter. Det tog två år att slutföra projektet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: http://www.sci-scotland.org.uk Earthship Fife

Eartship Brighton kostade 3,2 miljoner kronor och det är på 124kvadratmeter vilket ger ett kvadratmeterpris på drygt 25.000kr. Även i det här projektet var Michael Reynolds och ett gäng av hans anställda med och startade upp bygget en vecka och kom sedan tillbaks på slutet och körde en vecka till. Det var tänkt att bygget skulle ta ett år men det drog av flera anledningar ut till tre års tid innan det blev klart.

EarthShipBrighton151005

Photo: Gaia Engineering (www.gaiaengineering.com) Eartship Brighton

Eartship France kostade 188.000 Euros då euron stod i tio kronor. Detta jordskepp är på 130kvadratmeter vilket ger ett kvadratmeterpris på cirka 15.000kr. Det tog ett år att bygga klart det hela. Intressant nog säger Gillian Trott att det troligtvis går att bygga ett jordskepp för cirka 5.000kr/kvadratmeter om man gör det helt själv men att det är viktigt att ha expertis. Men då ska man komma ihåg att man behöver mer isolering här uppe i norden så det kvadratmeterpriset blir automatiskt dyrare häruppe då isolering är ganska dyrt. Även i det här projektet var Michael Reynolds och några anställda med och startade upp projektet men här i hela sex veckor. De hade också många volontärer som hjälpte till. En av författarna till boken skrev 2008 en krönika om när han och hans fru sov över i Earthship France, den kan ni läsa här.

earthship france

Foto: Mnn.com Earthship France

Eartship Valencia är på totalt 188kvadratmeter och har kostat 630.000kr vilket ger ett kvadratmeterpris på bara 3.400kr. Men då har de också byggt helt själva, med lite hjälp från Michael Reynolds och hans anställda i mitten av bygget, och det tog dem sju år att bli klara. Det är inte alla som klarar att leva i ett bygge i sju år, kan lätt sluta med skilsmässa.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Foto: Oscar and Lisa Eartship Valencia

The Groundhouse har jag tidigare skrivit om här. De vill inte säga vad det kostade att bygga så man kan nog utgå ifrån att slutnotan blev ganska dyr. Det är iallafall på 140kvadratmeter totalt. Det här jordskeppet kanske egentligen inte kan kallas jordskepp då det skiljer sig en hel del från det ursprungliga konceptet. Det är inte off-grid och det har inte växtceller inomhus bland annat. Det är ändå med i boken då det så tydligt är inspirerat av jordskeppskonceptet.

the groundhouse

Foto: www.telegraph.co.uk The Groundhouse

Earthship Almeria är inte färdigbyggt än, de började 2007, men första etappen ska bli 81 kvadratmeter och det har hittills kostat 170.000kr. De bygger helt själva och verkar lugna med att det tar lite tid.

earthship almeria

Foto: Earthship Spain Earthship Almeria

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det tar längre tid att bygga ett jordskepp än vad många tror. Det är inte en särskilt enkel konstruktion om den ska funka här i kalla norden utan snarare komplex jämfört med många andra tekniker. Det är också dyrare att bygga ett jordskepp än vad många tror, mycket tack vare att vi här behöver en hel del isolering för att det ska gå att få någon sorts ekonomi i driften. Det man kan se i de jordskepp som hittills byggts är att de använder betong och cement i absurda mängder vilket är ett material som man helt borde undvika, särskilt om man ska ha någon som helst trovärdighet som ekobyggnation. Man kan få mycket hjälp från volontärer från hela världen.

8 responses to this post.

  1. Intressant! Såg alldeles nyligen en dokumentär om Michael Reynolds, tycker om idén med passivhus men förstår mig på alldeles för lite. Ännu en bok som går till min ”to read” list😉

    Svara

    • Nu kanske jag missförstod dig men jordskepp är inte passivhus🙂
      Var det garbage warrior du såg? Bra att ha många böcker att läsa🙂

      Svara

      • Där ser du, jag vet alldeles för lite!😀 Japp, det var nog Garbage Warrior.

        Svara

        • Ah, nej jordskepp är låååångt från passivhusstandard. De är alldeles för otäta för det. För att vara passivhus ska husen dra max 15kwh/kvm/år vilket de bästa jordskeppen är långtifrån. Men jag tror inte att passivhus är lösningen heller🙂
          Garbage warrior är kul och Michael Reynolds är en fasinerande människa med många vettiga tankar som definitivt var före sin tid men det känns som att han inte riktigt har hängt med i utvecklingen tyvärr🙂

          Svara

  2. Spännande med en ny bok! Den går upp på läslistan! Fantastiskt den här entusiasmen för jordskepp, trots att jag efter alla dessa år av läsande och studerande inte riktigt förstått vad som gör dom så bra i alla klimat som är blötare än en halvöken. Priserna är inte nådiga och inte verkar det gå särskilt snabbt heller. Den som lever får se antar jag! Personligen håller jag nog fast vid min åsikt att timmerhus är det mest miljövänliga och effektiva boendet i skogrika nordliga klimat. Jordbävningssäkra också, vilket är viktigt i mina trakter.

    Svara

    • När man läst denna bok kan man finna på ganska många anledningar till att inte bygga ett jordskepp om:
      Man vill bygga billigt
      Man vill ha ett klimatsmart hus
      Man vill ha ett driftsnålt hus

      Men vill man ändå ha ett jordskepp är den här boken bättre att läsa än Reynolds böcker i min mening.🙂 Jag är fortfarande sugen på att bygga ett litet ett på kanske 30kvadratmeter🙂

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: