Väggfast soffa

Finaste

Jag har sedan början av bygget drömt om en väggfast soffa i vinkel där en kan ligga och mysa med sina vänner, dricka te och prata om livet. Det var nu ganska länge sen jag byggde den men den har ännu inte förevigats på bloggen så nu äntligen blir det gjort. En del av orsaken till att det dröjt är för att jag har väntat på att det ska dyka upp några madrasser till soffan. Har nog väntat nästan ett halvår men så plötsligt dök de upp på en bytes-sida jag är med på. Gratis och med sunda material. Det är gamla bolstermadrasser, superfina. Kanske lite väl hårda att sova på men det går absolut. Ibland kan det vara skönt för ryggen att sova på lite hårdare underlag tycker jag. I värsta fall får väl jag sova där och gästerna i stora sängen på loftet. 🙂

Soffan är 80cm bred och 60cm hög samt 370cm lång och bänkskivan går att fälla upp på fyra ställen så det är ett enormt förvaringsutrymma som sväljer i stort sett allt jag äger. Spegeln är kanske inte den vackraste men jag tycker den är lite kul och den är också ett fynd jag gjort på byns gratisloppis. Kommer antagligen bytas ut när jag hittar något bättre. Tanken är också att ha en spegel på insidan av garderobsdörren men jag har inte byggt någon garderobsdörr än så…

Eldragningen lämnar som ni ser en del övrigt att önska men tankearbetet pågår om hur jag vill ha det. Vart kontakter ska sitta, hur sladdar ska dras osv. Jag vill inte stressa fram något som jag senare blir missnöjd med. Dessutom vill jag dra det själv så jag lär mig mer om det. Själva inkopplingen ska dock en elektriker göra så det blir rätt.

Jag ska snart iväg och titta på äggoljetemperafärger i en färgbutik i närheten och fundera mer på vilka färger jag vill ha i vagnen. Det känns nästan som det svåraste i hela projektet det här med färger. Ångestmoment. Men samtidigt roligt förstås. 🙂

Min uppfattning är att en får ut mer av ytan när en bygger väggfasta möbler istället för flyttbara. Särskilt sant när en har så begränsad yta som jag har. Men det blir förstås svårare att möblera om.

 

15 responses to this post.

  1. Posted by Petra on december 17, 2014 at 12:07 e m

    Men spegeln var ju perfekt!! passar ju ypperligt till övriga färger i soffan. Klart du ska ha kvar den! Superfint, bror. Så stolt över dig. saknar dig här i staden.

    Svara

  2. Posted by Karolina on december 17, 2014 at 1:06 e m

    Väldigt roligt att läsa din blogg, blir lätt att man sitter och drömmer ihop sin egna lilla vagn.
    Färg kan vara jobbigt saker, tips är att testmåla en rätt stor yta så du ser den ihop med inredning och hur den ändras i tonen beroende på vilket ljuset som kommer in i vagnen.

    Svara

  3. Fint blir det hos dig 🙂

    Jag har oxå superstort förvaringsutrymme under sängen, 40 cm högt och lika stort som sängen, alltså 200×90 cm. Jag trodde först att jag inte skulle få plats med något alls i lådan, men nu har jag lagt ned hur mycket som helst och har halva utrymmet kvar 🙂

    Svara

  4. Jag tänker också på mina väggar och funderar såhär, att kanske golv och väggar och tak får vara stadig jord, grön skog och sval himmel och prylar som gardiner, kuddar, tavlor, köksgrejer, får vara blommorna i galet vackra färger. Hoppas du hittar dina färger idag 🙂

    Svara

    • Vad kul. Jag är också inne på att ha ett mörkt golv och ett ljust tak men samtidigt är det skönt om det är mörkare på loftet när jag ska sova så kanske att det blir flera färger i taket som får dela in rummen. 🙂

      Risken är att det tillslut blir vitt och fräscht för att det är så lätt men drömmen lever fortfarande 🙂

      Svara

      • Jag och vitt har aldrig haft något annat än en ytlig relation och när jag tänker på var i naturen vi kan hitta vitt så tänker jag mest på snö 🙂 Jag har inget emot snö, men snö är kallt och jag vill ha värme i mitt hem! Sprakande eld och ullfiltar-känsla typ 😀 Att måla taket i olika färger låter ju som en fabulös idé! Jag hade en gång ett ljuslila tak. Jodå, himlen kan vara lila ibland 😀

        Svara

        • Det blir antagligen gulockra på väggarna nere nu, precis som jag tänkte från början. Efter att det målats ska ytan borstas så den blir blank. ser rätt fint ut men svårt att veta hur det blir på plats. Men precis som du säger blir det en varmare känsla men samtidigt relativt ljust så det blir nog den. 🙂

          Svara

          • Googlade gulockra och hittade den här bilden: https://mittuniversum.wordpress.com/tag/guldockra/
            Hen skriver visserligen att det där är guldockra, men tänker att det är ett bra betyg ändå, att hen inte tröttnat på färgen efter åtta år, även om inte det nödvändigtvis betyder att inte du kommer att göra det. Jag är nu helt inne på stjärnklar natthimmel till mitt sovloft! Det är ganska långt, jag kanske kan få in allt från solnedgång till soluppgång… 😀

            Svara

            • Åh fint 🙂 stjärnhimmel har jag en kompis som haft. Det var fint men blått kan kännas lite kallt. Rött ska ju även vara lite stimulerande så tänker att det kan vara kul i sovrummet 😀

              Svara

              • Kul i sovrummet :-D!!! Måste. Ha. Stjärnhimmel. Ett svalt sovloft kan vara önskvärt i detta torp. Såhär års när vi eldar ca dygnet runt så är det rätt varmt här uppe och på sommaren är det olidligt varmt, så svalka på loftet är okidoki 🙂 Men kanske inte bara blått och kanske inte den mörkaste… Får känna efter lite där. Det bästa vore ju om taket var gjort av glas! Då kunde jag se den riktiga stjärnhimmelen, det du!!! 😀

                Svara

  5. både snyggt och praktiskt:) gillar särskilt det här med soffa/säng på en kortsida så resten av rummet inte försvinner.alltid kul att se nya inlägg här, man blir ju nyfiken och inspirerad!

    Svara

Kommentera

