Försäkra ett hus på hjul?

IMG_4399

Det är många som undrar hur det ska gå att försäkra ett hus på hjul. Många har tankar om att det är svårt eller kanske rentav omöjligt. När jag skulle försäkra mitt hus på hjul fick jag nej från det första bolaget jag kontaktade. Kommer dock inte ihåg vilket det var. Då kontaktade jag Länsförsäkringar. Den jag pratade med bad att få ringa upp efter att ha dubbelkollat med sina kolleger. Några timmar senare ringde min telefon och jag fick veta att det skulle gå bra att försäkra huset.

De undrade hur stort det var, när det var byggt, om det fanns badrum och liknande saker. Kuggfrågan verkade vara hur många gånger per år jag tänkte flytta det och jag svarade att jag tänkte flytta det max två gånger per år. Då fick jag teckna en Villahemförsäkring. Jag skattade värdet på mitt hus till ca 300.000kr baserat på vad en villavagn kostar att köpa. I försäkringen ingår att ett exakt likadant hus byggs upp åt mig om det tillexempel brinner upp. Det tycker jag känns tryggt då huset och sakerna i det är allt jag äger och har i den här världen. Jag har vänner och bekanta där huset har brunnit upp och försäkring saknas. Det är fruktansvärt både mentalt och ekonomiskt.

För den här försäkringen betalar jag bara 2400kr om året vilket jag ser som billigt för den trygghet det ger. Det var enkelt att skaffa försäkringen och jag blev bemött på ett schysst sätt av handläggaren.

 

17 responses to this post.

  1. Hej,

    när jag ville ha försäkring för min enkla husvagn som står fast på en campingplats och som jag är skriven på så fick jag av Trygg Hansa (som jag har trafikförsäkringen på) att jag kunde teckna fritidshusförsäkring för husvagnen men bara om tomten jag står på har en fastighetsbeteckning och att det inte är samma som campingens egna fastigheter. Och då tomten har nummer så kan det gå – har dock ännu hunnit med det, vilket är dumt jag vet🙂

    /Andreas

    Svara

  2. Jag har också mitt hjulhus försäkrat hos Länsförsäkringar. Det var inga konstigheter alls att få det, de verkade inte ens tycka att det var konstigt. Jag var själv förvånad över hur lätt det gick.🙂

    Svara

  3. Posted by Pontus on januari 7, 2015 at 11:35 e m

    Tusen tack för att du delar med dig av detta. Om man flyttar det oftare kanske det går att försäkra det som husvagn kan tänkas? Är ju ett omåtlligt mycket bättre bygge än en eg. husvagn. Blev verkligen fint med spröjsen och det spartanska måleriet.

    Svara

    • Tack ska du ha🙂

      Ja det är nog inget problem. Det gäller nog bara att prata med rätt person och företag. Du är ju en kund som vill betala pengar till dem så de flesta är nog villiga att tillmötesgå diverse `tokiga` ideer.🙂

      Svara

  4. Åh vad fint det blev med röda detaljer! Kul att det fått foder. Tak nästa säsong?

    /Peter

    Svara

    • Jag börjar fundera på ev framtida utbyggnad nu när tomtköp känns inom räckhåll och då även om jag ska ha tegel istället för plåt mm. Så då tar det stopp. Och så är det kallt…. Jättekallt att jobba på ett tak. så i sann Jag-vill-inte-göra-sånt-jag-inte-vill-anda gör jag det till sommaren. Kanske.🙂

      Svara

  5. Åh, det var längesen jag var inne här! Kul att läsa ikapp och kul att se vagnen! =)

    Svara

  6. Blev tipsad om din blogg av en vän idag och det är ju ett helt fantastiskt alternativt boende du bygger! Jätteintressant att följa ditt projekt!

    Svara

  7. Försäkrade du även den lilla vagnen? Antar att sotis kom och provtröck din kamin m.m i båda vagnarna förutsatt att den lilla också var försäkrad, förstås, för annars blir det väl tvärstopp direkt hos f.bolagen?

    Svara

    • Nej, den lilla var oförsäkrad.
      Sotaren har ingenting att göra med hus på hjul eller bilar med vedspisar i och liknande. Men det går ju att ta dit en sotare om en känner för det.

      Försäkringsbolaget hade inga synpunkter på det. Brinner den ner gör de en utredning och kommer den fram till att orsaken till branden är att jag inte följt föreskrifterna så får jag ju ingen ersättning.🙂

      Svara

  8. Posted by Christian on augusti 17, 2016 at 2:23 e m

    Nu verkar det vara slutförsäkrat av villavagn med hjulen kvar.
    Iaf i Sthlm/Uppsala
    Varken Länsförsäkringar eller Trygg-Hansa vill försäkra min IRM ca 40m2 med hjulen på
    Vilka bolag har ni?

    Svara

Kommentera

