Ombyggda loft och ny uppgång

IMG_4404Hittade ett sjysst tyg på gratis-loppisen som jag funderade på att ha under köksbänken men det fick fungera som dataskydd. Eftersom jag valt att ha uppgången till loftet här blir jag tvungen att såga upp det befintliga loftgolvet och det blir alltid skräpigt.

IMG_4407

Jag valde att handsåga. Ett alternativ är annars cirkelsågen men det skulle damma ner hela huset på en sekund. Ibland är handkraft bättre. Och inte behövde jag ha hörselkåpor på mig heller. Öppningen blir 60cm bred, alldeles tillräckligt för att det ska gå bra att ta sig upp men fortfarande en stor del av golvytan på loftet i behåll. När en bor på en liten yta blir varje kvadratcentimeter viktig.

IMG_4410

När brädorna var kapade var det bara att börja riva. Det är lätt att bryta upp brädan en centimeter och sen banka ner brädan igen så spiken sticker upp och blir lätt att dra ut. Efter det är det bara att knacka ur brädan så fjädern släpper ur noten(sponten). Har du spikat eller skruvat råsponten som det är tänkt med dold infästning är det oftast väldigt svårt att riva utan att skada brädan. Men det blir ju snyggare förstås.

IMG_4412

Nu har vi ett hål i golvet. Här har jag tagit av den bärande regeln 45 mm in så den regel som jag lägger in för att bära av golvet får plats under brädgolvet. Som innertak har jag fortfarande tyg som synes. Var tvungen att släppa på det när jag rev golvet. Det är därför det ser lite stökigt ut.

IMG_4436

Flyttade den stege jag haft provisoriskt vid köket till den nya platsen. Den kommer få sitta där ett tag nu tills jag bestämt mig hur jag ska bygga den nya trappstegen. Har lite olika tankar om vad som är bäst. Stor skillnad mot att ha en rak stege kan jag säga. Bokhyllan byggde jag av återvunnet virke från tippen. Blev riktigt nöjd iallafall.

IMG_4423

Byggde också ihop loften. Här är uppreglingen klar. Stegen satt tidigare mot garderobsväggen bredvid fönstret men det känns bra att ha flyttat den. Blir bättre energi i vagnen. Dessutom har ju tanken alltid varit att ha köksbord vid det avlånga, liggande fönstret och det skulle nog kunna störa med en stege där. Och eftersom jag ville bygga ihop loften hade jag fått ha en lucka i golvet där stegen var och det hade inte känts bra. Alls.

IMG_4424

Golvet på plats. Nu sitter loften ihop på riktigt och det känns fantastiskt bra. Det loft som tidigare bara fungerat som förråd känns nu mer som en yta som faktiskt går att göra något med.

IMG_4429

Kortet är taget från stegen upp till loftet. Skarven i golvet blir inte så snygg eftersom det är en generalskarv men det kommer nog inte synas så mycket när det blir målat någon gång i en avlägsen framtid. En hel massa böcker ska flyttas upp på bokhyllor som mitt framtida jag kommer bygga. Vilken dag som helst nu. Ena gaveln saknar fortfarande pärlspont så det måste jag åka och handla.

IMG_4430

Nöjd. 🙂

 

16 responses to this post.

  1. Mcuh grande! Ser jätte fint ut. 😀

    Svara

  2. Men vilket lyft, jag menar loft 🙂 🙂

    Himla smart det där med att bygga ihop loften och en liten fin datorplats under stegen 🙂

    /Andreas

    Svara

  3. Posted by mikael jansson on februari 19, 2015 at 12:58 e m

    Hur ser vagnen ut ifrån soffan mot köket och spisen Den ser kanon ut tycker jag, har följt bygget med stort Intresse. Stor i val om jag ska ha en gear eller vagn. Har gått in i vägen vid 58års ålder så man har ju inte någon Stor pension att se fram emot. Är också trött på att arbeta livet Ur mig för att försörja bankerna med deras vinster.

    Har du själv någon erfarenhet av gear om det blirven rejäl vinter. Håller på att tittar på vagnsunderrede, ser ut som man tappar mycket I höjd om man bygger på arbetsbods underrede, Max höjd är väll 4.5m om jag har förstått det hela rätt. Vill man ha loft så bör man väll ha så lågt som möjligt? Skulle vara roligt om du har tid att ge någon synpunkt på mina tankar.

    M.V.H

    Mikael Jansson Grisslehamn

    Date: Thu, 19 Feb 2015 11:34:42 +0000 To: hagmyra@hotmail.com

    Svara

    • Hej. Trist att du gått in i väggen men det kanske blir en omstart för dig som kan utmynna i ett rikare liv tillslut. Jag hoppas det. 🙂
      En jurta/gear är rätt svår att isolera särskilt mycket jämfört med ett hus på hjul. Men det går absolut att bo i en sådan med. Vet en barnfamilj som bådde några år här i byn men då hade de en gasolvärmare på natten. Beror nog mest på vilken komfortnivå du eftersträvar.

      Höjden känns inte som ett så stort problem tycker jag men det är ju individuellt. Har du ett sadeltak(uppochner-vänt V) kan det kännas trångt på loftet men om du har ett plattare tak eller pulpet eller mansard som jag så blir det rymligt. 🙂

      Svara

  4. Posted by Erik Nyström on februari 19, 2015 at 3:47 e m

    Det måste ju kännas mer som ett litet tvåvåningshus nu, med allt utrymme däruppe? Bra idé!

    Det inspirerar mig som planerar bygga en vagn för en familj om fyra. Det slog mig att man ju kan bygga den som i två hela plan förutom ett runt hål där skorstenen går upp + lite extra öppning så man ändå kan se upp och ner.

    Eller så gör man som du gjorde. Jag antar att det känns att det blir mer rymd från golvplanet om man kan se högsta taket från ett större ”hål”

    Svara

  5. Posted by Mr. Dataskägg on februari 19, 2015 at 7:32 e m

    Grymt! Tyckte också det blev skitbra. Mycket mer som två våningar nu och helt olika space. Samt lite så hemligt att man måste gå in mot en stege i hörnet för att komma upp till ett helt rum till 😉

    Svara

  6. Posted by Tero Stråfors on februari 28, 2015 at 4:54 e m

    Smart lösning 🙂 Får man kopiera idén? En annan fråga till dig. Hur höga väggstommar hade du när du byggde huset på vagn? Ska dom vara mer än 2 meter eller ännu högre? Är själv i planeringsstadiet.

    Svara

    • Klart du får det. 🙂
      De är 240 cm men sen har jag sänkt loftet 20 cm för att få mer takhöjd. 🙂 Beror ju på hur lång en är och så. det bästa är att prova för att känna på hur det känns. 🙂

      Svara

      • Posted by Tero Stråfors on mars 1, 2015 at 8:50 e m

        Tack för svaret. Det kommer att bli en resa det här men jag har fått tag på en vagn och mycket skissande har det blivit. Där din trapplösning är riktigt bra. Jag hoppas att få det klart till hösten om det vill sig väl. Jag kanske kommer att fråga på lite då och då, hoppas det blir ok?

        Svara

  7. Posted by Agata on november 27, 2015 at 7:45 f m

    Hey I’m a fan from Poland and I would love to ask you some questions, you see I want to build my tiny house ane I guess you are the first guy I found that has one. I also have a friend who love to interview you. What do you think? Will you meet us?

    Svara

Lämna en kommentar