Insexnycklar från IKEA – en aldrig sinande ström

Idag skruvade jag ihop en tevebänk och sex stolar åt min syster som hon köpt på IKEA. Inget fel på möblerna i sig även om man kan ha mycket åsikter om IKEA som företag. Det jag däremot tycker är så jävla konstigt är att man får med en insexnyckel till varje stol. Dessutom är det samma insexnyckel till tevebänken och där följde det såklart med en också. Alltså totalt sju exakt likadana insexnycklar. Jag har ju skruvat ihop en massa annat från IKEA åt henne innan och det är ju alltid samma sak med de här insexnycklarna som följer med. Skulle inte IKEA kunna märka varorna med vilken insexnyckel som hör till och sen sälja de olika nycklarna i kassan för en billig peng istället för att alla människor som inreder sitt hem har en verktygslåda med tvåhundraarton insexnycklar i? Det kan inte vara så svårt att få till ett bra system på det. Nycklarna kan ju exempelvis vara färgkodade och så kan möblerna ha ett klistermärke i den färg som lämplig nyckel har så blir det enkelt även för ohändiga människor. Men slit-och-släng är ju IKEAs koncept så det lär nog fortsätta som det är nu om inte Ingvar Kamprad kommer på att han kan tjäna pengar på den här ideèn för då ändras det väl över natten^^

2 responses to this post.

  1. Blev jättenyfiken vad IKEA har med insekter att göra. Håller med dig om slit och släng men en ordmärkare som jag kan inte låta bli att fnissa lite. -Det heter ju insex, alltså sex-kants-nyckel!!!! 😉

    Svara

    • Haha 🙂 Det blir tokigt ibland. Har aldrig reflekterat över vad det heter eftersom jag aldrig sett det i skrift bara hört det i tal. Skönt att du rett ut det nu iallafall. Men jag kommer fortsätta säga insektsnyckel, tillslut får Svenska akademien ge med sig! ;D

      Svara

Lämna en kommentar