Fackhus

Jag gillar verkligen att fundera ut olika sätt att bygga miljövänliga
hus på. Det finns en massa roliga tekniker som jag tänker skriva om i
framtiden men något jag inte har läst om, eller sett någon video av,
än sålänge är det jag kallar fackhus.Jag tänker att jag ska bygga ett
litet hus med den här tekniken när jag har råd för att testa hur väl
det funkar. Tanken är att det ska vara lätt att bygga, gå fort och bli
väldigt väldigt bra ut energisynpunkt samt bara använda vettiga
material ur miljösynpunkt. 

Man bygger helt enkelt en ytterväggsektion och en innerväggsektion i
kanske 145X45 virke och lämnar 20cm utrymme mellan dessa två sektioner.
När man har spikat på ytterpanel och innerpanel och stoppat i vindpapp,
el och annat man vill ha in i väggen så blåser man hela utrymmet med
ekofiber. Ekofiber består av återvunnen papp. Totalt får man alltså
50cm isolering i väggarna. Lika mycket ska man ha i golvet och gärna
ännu mer i taket. Jag tänker lämna öppet från taket ner i väggarna så
jag genom att inspektera vinden kan se hur mycket isoleringen har
sjunkit. Därmed har jag möjlighet att fylla på isoleringen efter några
år om det skulle behövas.

Fönstren på kåken blir hemgjorda två- eller treglasfönster. Invändigt
blir det ren trä typ råspont. Jag har märkt i min vagn hur bra rent trä
är på att suga åt sig värme jämfört med kalla material som gipsskivor
och plastmattor. Det är verkligen skönt att gå på riktiga trägolv som
är obehandlade eller behandlade på nåt bra sätt, exempelvis såpade. En
luftsluss där man kan hänga av sig ytterkläder och skor ska också
finnas med. Det spar otroliga mängder energi. 

Jag längtar verkligen efter att prova det här men tyvärr har jag som
sagt inte pengarna till det just nu. Är det någon som vill bygga ett
litet hus efter den här modellen är jag klart intresserad av att bidra
på de sätt jag kan. Hör av er!
Kommentera

