Tankar om mitt loft

IMG_4231
Nu har jag bott ett halvår i vagnen och trivs otroligt bra. Sovloftet har överträffat mina förväntningar. De små fönstren på gavlarna släpper in gott om ljus både uppe och nere men inte så det stör när man vill sova. I framtiden kommer det upp mörkläggningsgardiner men hittills har jag använt mig av stora kuddar. MacGyver skulle vara stolt.

Det är rymligt på loften. Upp till nock är det 140cm från loftgolvet. Till takbryten är det 100cm. Det känns inte alls instängt men skulle kanske gjort det om jag inte lämnat öppet mellan loften. Jag kan faktiskt gå på loften om jag hukar mig. Det är skönt när man ska bädda sängen eller stuva runt böcker eller annat.

Nu när det börjar bli varmare ute brukar jag öppna ett loftfönster när jag vaknar för att få in frisk luft och vakna till lite. Det är väldigt skönt och jag skulle aldrig vilja ha fönster som inte är öppningsbara. Det är så skönt att kunna vädra ut vagnen fort och effektivt. Särskilt när det är kallare ute och man vill behålla värmen inne.

Det andra loftet har använts som gästloft men mest som förvaring. Tanken är att det i framtiden ska bli en läshörna men extraknäcka som gästloft när jag har gäster som inte vill dela säng med mig.

En annan positiv sak med loften är att de är helt insynsskyddade om man täcker för fönstren. I vagnar och små hus är det annars lätt att känna att det inte finns någon helt privat del att dra sig undan till. När någon kommer in i hallen ser de in i alla `rum`. Loft är verkligen något jag inte skulle vilja vara utan i ett litet hus på hjul.

Jag ska snart börja snickra på vagnen igen. Då är det tänkt att ordna trappa upp till loftet istället för den stege jag har nu. Ska ordna lite smart förvaring i trappan med är det tänkt. Just nu står det mellan en rak trappstege eller en trapp med vilplan på mitten där trappen ändrar riktning. Får se vilken lösning som vinner i slutändan. Då blir det också en permanent gång mellan loften, hittills har jag klarat mig med några reglar.

Jag tycker det är bra att ta lite pauser i byggandet för att känna in vad som känns rätt så man inte står där sen med en lösning man inte är nöjd med. Med lite tur får ni snart se hur det blev.

16 responses to this post.

  1. Bra resonerat, det där med en paus i byggandet. Man behöver tid att reflektera också…

    /Andreas

    Svara

  2. Friskt luft på morgonen, vad är bättre! Önskar dig lycka till med trappa och sommar. Må gott!

    Svara

  3. Vilket mys-näste du bäddar in dig i!
    Må du aldrig sova ensam, förrutom när du vill det. Ibland vill en ju ha paus från allt..😛

    Svara

  4. Posted by Karin on april 27, 2014 at 6:54 e m

    Älskar att läsa om ditt bygge.:) Har bestämt mig för att jag kommer att ha ett hus på hjul i en framtid. Kanske kan jag engagera dig som hjälp när det blir dags, tills dess drömmer jag o följer andra som redan är på gång med sitt fria, rörliga boende.

    Svara

  5. Posted by sån skäggman on april 30, 2014 at 2:19 e m

    http://nwt.se/sunne/article1542739.ece

    Den här tjommen var soft.

    Svara

    • Ja verkligen. Länkade den artikeln igår påmin sida på facebook. Den spred sig långt.🙂
      Gött att få lite perspektiv på hur mycket boyta som behövs. Därmed inte sagt att alla ska bo på 3,5 kvadratmeter.
      Tack för tipset🙂

      Svara

  6. Posted by Caroline Svensson on maj 4, 2014 at 6:49 e m

    Hej Markus!
    Jag är en 21-årig tjej, ursprungligen från Gotland men just nu boendes i Malmö där jag pluggar till psykolog. Dock har jag tänkt om och till hösten ska jag börja på agronomprogrammet i Uppsala istället. Det beror framförallt på ett miljöengagemang och på hoppet om att bidra till en friskare världen. Jag har letat boende i Uppsala i månader och det är i princip omöjligt att hitta något till ett rimligt pris. Istället började jag läsa alla dessa, framförallt amerikanska, bloggar om ”compact living” och hus på hjul och det slog mig hur perfekt det vore att bo på detta sätt, både miljövänligt och ekonomiskt! Jag sökte vidare, fann din blogg och tänkte; ”åh, tänk om denna man skulle kunna bygga mitt hus?”. Så därför frågar jag Dig nu: Skulle det vara möjligt?Jag önskar mig någonting enkelt och flyttbart men som helst innefattar toalett och tillgång till vatten. En vän som läser till arkitekt kan eventuellt hjälpa mig med någon sorts grundritning, men det är nog i så fall bäst att Du som småhus-expert tittar på den och ser vad som är möjligt att bygga.
    Vänliga hälsningar
    ,Caroline Svensson
    0700380093

    Svara

  7. Hej! Hur högt är loftet, golv till tak?

    Svara

    • Läste du blogginlägget? Från andra stycket:”Det är rymligt på loften. Upp till nock är det 140cm från loftgolvet. Till takbryten är det 100cm. Det känns inte alls instängt men skulle kanske gjort det om jag inte lämnat öppet mellan loften. Jag kan faktiskt gå på loften om jag hukar mig. Det är skönt när man ska bädda sängen eller stuva runt böcker eller annat.”

      Eller missförstår jag din fråga?🙂

      Svara

  8. Posted by Emil on maj 23, 2016 at 11:16 f m

    Håller på med ett hus på hjul-bygge själv och funderar på snedtak. Är 188 cm lång och vill gärna ha utrymme på loftet att ställa krukor mot söderväggen där taket är högst. (Där av snedtak) Hur hög är din vagn från mark till topp? Om jag tar 100 cm takhöjd för sovloft vid högsta punkt blir min vagn 405,5 hög, utsida färdigt tak.

    Jättefint du fått i ordning din vagn, bra jobbat och tack för allt läsvärt material!

    Svara

Kommentera

