Bildspel om mitt vagnsprojekt

 

IMG_4201
Nu har jag fått tummen ur och lagt upp ett bildspel på youtube. Jag pratar igenom nästan hela klippet på någon sorts svengelska för att kunna nå ut till en större publik. De flesta besökare jag har på youtube är amerikaner så det är rätt tydligt att det är där det stora intresset finns. Jag berättar lite om vagnen och delar med mig av lite tankar om livet i stort.

32 responses to this post.

  1. Posted by skogspunk on februari 8, 2014 at 10:13 f m

    Kul att det gått bra hela vägen…

    Svara

  2. Posted by Jessica on februari 8, 2014 at 7:24 e m

    Vad roligt Markus! Så fin vagnen blivit! Ifall du saknar något (målerigrejer kanske?) så kan du höra av dig så kanske vi har till övers.

    Svara

  3. Posted by Micke on februari 9, 2014 at 8:47 e m

    Fint och inspirerande!!!
    Har du nåt bra boktips där en kan lära sig om isolering, fuktspärrar, kallbryggor, såna där ”light beams” etc? ska bygga vagn till sommaren, jag kan få ihop en vanlig liten stuga men det där känner jag att jag behöver läsa på om…

    Svara

  4. Hej!

    Snyggt byggt!!

    Nu vet jag ju med mig att du inte byggt på husvagnsunderrede denna gången – men, hur stort skulle du våga bygga på ett ”vanligt” husvagnsunderrede om en inte ska flytta det allt för stora sträckor? Jag har ett strax över 5 m långt underrede och skulle gärna ha sovloft.. totalvikten på 1050 kg är ju omöjligt att komma under men sålänge det håller ihop är jag glad!

    Svara

    • Det är omöjligt att veta och svara på men det jag vet är att den första vagnen jag byggde klarade två flyttar utan problem. Varav den ena flytten var på 40 mil. Skattungbyn – Uppsala. Jag gissar att den vagnen vägde lite drygt två ton.
      Den svaga länken verkar vara däcken så om du kan/har råd kan det vara en ide att byta däcken till C.klassade däck. De är armerade och klarar mer.
      Lycka till

      Svara

  5. Posted by gerry brandelius on februari 14, 2014 at 2:06 e m

    Grymt inspirerande! Har följt din blogg ett tag (faktiskt redan innan jag insåg att vi gick samma byggkurs i Stjärnsund) och det är kul att se utvecklingen. Jag får mig en tankeställare när jag hör dig i din video. Det du pratar om i slutet är något jag verkligen kämpar med, dvs att våga släppa taget och börja erövra min tid istället för att ”ge bort den” till någon annan. Någon gång kanske det blir en förändring även i mitt liv. Fredens liljor!

    /Gerry

    Svara

  6. Hej! Fin och inspirerande blogg du har!

    Jag är i vagnsbyggartankar och nu tänker jag att du har en hel del kunskap om detta.

    Typ som vilka olika underreden är bra, ska det dras med traktor eller bil? hur tungt klarar en ”normal” bil av? vad säger reglerna om storlekar på vagnar, vilka körkort måste man ha för olika typer av vagnar…

    jag vet inte hur mycket du satt in dig i reglerna. Jag är som sagt på jakt efter ett underrede men jag har ingen aning om vad man borde välja.

    Kan din nya vagn enbart dras av en traktor?

    Svara

  7. oj, jag hittade en del svar på mina frågor under ”vanliga frågor”…

    Svara

  8. Posted by isac norling on februari 22, 2014 at 5:24 e m

    hur lång och bred var vagnen som du köpte?

    Svara

  9. Posted by Anders on mars 14, 2014 at 9:24 e m

    Kul att man hittade hit. Mycket intressant bygge och dina tankebanor går åt rätt håll!😉 Vet du också vem som byggt jordskeppet i Skattungbyn? Lägg gärna ut fler bilder ifrån insidan av ditt lilla hus på hjul!😉 Trevlig helg, mvh Anders

    Svara

    • Tack, kul att du gillar det🙂
      Ja visst vet jag det. Men det är nedlagt nu så det blir inget jordskepp. En timmerstomme är på väg upp istället och ett växthus har byggts. Och en massa fina odlingar har det varit varje sommar.🙂
      Får se vad det blir i år.

      Det kommer mer bilder så småningom. Just nu funderar jag på hur jag ska ha det möblerat och så innan jag fortsätter.🙂

      Svara

      • Posted by Anders on mars 15, 2014 at 7:30 e m

        Varför lades detta jordskeppsprojektet ner? Jag tyckte att jag såg bilder på att bygget var under process? Hade varit intressant att besöka. Man får hoppas att någon annan tar sig ann något liknande i framtiden.

        Ser fram emot fler bilder av ditt vagnprojekt!😉

        Mvh Anders

        Svara

        • Många anledningar. Jag har skrivit lite om det under fliken Jordskepp tror jag. Och lite går att se i filmen Hippieland.
          Men i slutändan blev det bland annat för dyrt för de som byggde. Men kanske kommer det ett nytt i framtiden🙂

          Svara

  10. Hej Markus, kul att se bildspelet och höra dig berätta om vagnen och bygget. Dina lättreglar är geniala och något jag tänker kopiera till mitt egna bygge🙂

    Kan du berätta lite mer om isoleringen. Tillverkare och pris…

    /Andreas

    Svara

    • Tack🙂 Men det är många som har gjort lättbalkar innan mig. Min granne byggde liknande reglar på 80talet😛

      Isoleringen är iCell som man sprutar in med en kvarn/pump. Det är ganska billigt pris jämfört med andra isoleringsmaterial och jag tycker det är en bra produkt jämfört med mycket annat på marknaden. Hampa hade varit bättre men det har jag inte råd med🙂

      Svara

  11. Hej, jag undrar om du vet ungefär hur tung din vagn är? Hur tungt kan man uppskatta att det blir om man bygger ungefär som din..

    Svara

    • Det är jättesvårt att säga men skulle såklart gå att räkna på om man orkade… Isoleringen väger 600kg iallafall. Skulle gissa på att den väger 4 -5 ton. Men det är bara en gissning. Den är väldigt stor för att vara ett hus på hjul, större än rekommenderat.🙂

      Svara

  12. Vil bare tipse deg om en artikkel, hun her bor ikke i noen vogn, men enda mer miljøvennlig, enda mer sært og enda mer ideologisk🙂 Det er så herlig å lese om mennesker som velger noe annet enn A4 i livet sitt – det gjelder f.eks. deg og hun i artikkelen🙂
    http://www.firda.no/feature/article7275011.ece

    Svara

  13. om jag vill bygga en vagn som är längre än underredet (baktill), hur långt kan jag sticka ut utan ojämvikt och hur gör jag för att få det stabilt, i och med att golvbalkarna är tvärsgående? är det ens möjligt?

    Svara

    • Det går att lösa på flera sätt. Svårt att säga vad som är bäst eftersom det är avhängigt en mängd variabler. Det lättaste är kanske att svetsa på en bit till. Sen får en räkna på vikt och uppskatta balansen. Men balansen går alltid att ordna under transport med extra last. När vagnen står still är den ju uppallad och då spelar inte balansen någon roll.

      Svara

  14. ahjuste, sant. då beror det på hur mycket vikt en får ha totalt om en lastar på extra fram vid transport bara. jag har ett gammalt norrlandsvagn-chassi som jag inte vet hur mycket vikt den egentligen tar, men den har bara ett hjulpar och är 2 m bred och 4 m lång. den verkar ganska rejäl men jag har ju inte så bra koll.

    Svara

Kommentera

