Skorsten och tapet samt första middagen i vagnen :)

IMG_4105

Bloggen dog samtidigt som jag flyttade in i vagnen. Ibland måste man få ladda om och bara njuta av nuet och varandet. Fundera igenom saker och ting. Här kommer iallafall blogginlägget om när jag satte in skorstenen så att jag äntligen kunde få lite brasvärme.

På bilden ser ni gipsskivorna som jag använt som brandskydd. Det är vanlig gips. Ni kan också se att jag satt `foder` runt fönster och dörr som alltså bara är vindpapp. Det funkar tillfälligt tills jag får tummen ur och köper virke att sätta dit istället.

IMG_4117

Här är skorstenshålet i taket som jag börjat klä in med gips.

IMG_4119

Skorsten kommer på plats. Lite vingligt innan den blivit fixerad. Dubbla lager gips inne i genomföringen och gott om luft runtom. Det isoleras senare med mineralull som inte kan brinna.

IMG_4120

Lina håller balansen på nedervåningen.

IMG_4122

Jag tar mått för den invändiga gipsen som kommer hålla mineralullen på plats.

IMG_4138

Första brasan tänd. Plötsligt känns det som ett hem!

IMG_4140

Första middagen. Bönor, ärter, grönsaker och massa annat gott🙂 Spisen har jag med mig från min förra vagn.

IMG_4121

Fick en plåt av Johan Skrot som jag klippte till och satte uppe på skorsten så det inte kan regna in.

IMG_4142

Det syns dåligt på bilden men den är där. Nu har det också kommit till en huv uppepå som skyddar så att det inte kommer ner regn i skorstensröret.

IMG_4184

Lite mer tyg har kommit upp där jag har mina ytterkläder. Tyg på väggarna är grejen. Färgglatt blir det!

IMG_4189

Hatthyllan som jag hittat på tippen blir en bra hylla för förvaring av torrvaror. Bänkskivan är också ett tippenfynd. Ja just det, även diskstället är ett tippenfynd. Flaskorna är loppisfynd och mycket av maten är köpt i den lilla ideellt drivna butik vi har här i byn.🙂

Efter att ha bott i vagnen drygt en månad måste jag säga att jag är väldigt nöjd. Trivs som fisken i vattnet!😀

13 responses to this post.

  1. Snyggt jobbat! verkar bli en riktigt fin vagn det här, och STOR!😀
    Hur tror du förresten att en boggie-chassi från en husvagn skulle hålla för ett hus, ser ut att vara rätt klena balkar av bilder att döma? Är det kanske mer värt att satsa på båt/biltrailer?

    Fortsatt lycka till med bygget!🙂

    Svara

  2. Posted by Kenny on januari 4, 2014 at 7:38 f m

    Bra jobbat! Blir riktigt glad för din skull!! God fortsättning🙂

    Svara

  3. Åh det ser toppenfint ut! Gillar ideén med textiler på väggarna, kanske något man skulle kunna tillämpa även här i mitt ”sten” hus..drar kallt ifrån väggen så jag sitter alltid med filt eller täcke om axlarna här i min soffhörna.. =)

    Ha en god fortsättning på det nya året!
    Kram
    Sanna

    Svara

  4. Posted by Jocke on januari 8, 2014 at 12:41 f m

    Hurra, uppdatering!🙂 Jag smider lite planer på ett större tiny house (30-40 kvm) som inte ska stå på hjul. Vad för grund är smartast att satsa på i ett sånt läge? Vill minnas att du skrev ett blogginlägg där du nämnde att du kanske någon gång köper tomt och ställer huset på grund där. Vad skulle du välja åt ditt hus då tex? (Här kommer jag och vill veta alla hemligheter, haha)

    Svara

  5. Posted by Loa on juli 15, 2015 at 9:34 f m

    Tjena Markus! SCHNYGGT! Hur avslutades skorstenen på insidan? Tänker på täningen?🙂

    Svara

Kommentera

