Arbetsdag 15 – Nya vagnen

IMG_4042

Tack vare att jag har en byggfirma har jag möjlighet att köpa isolering från tillverkaren. De är dock inte vana vid att man kommer med en personbil och släp så det hela blev lite komiskt. Portarna öppnades när vi körde in i fabriken… Åtta meter höga portar. Trodde aldrig de skulle sluta rulla uppåt, uppåt. Hela personalstyrkan var ut och pratade med oss när vi lastade och kom med goda råd samt försäkrade oss om att de sett värre ekipage än vårat. Bilden gör inte vår packning rättvisa kan jag ju säga, det var värre än det ser ut. När vi tillslut lyckats säkra hela lasten och petat in isolerbalar i bakluckan satte sig Lina i framsätet med sista balen i knät. Då sa en i personalen;  ”Nej, nu är det det värsta ekipaget jag sett.”🙂 Vi fick med oss dryga ett ton isolering i en vända. Fabriken ligger bara fem mil bort men ändå skönt att slippa åka två vändor.

IMG_4051

Klar med vindpappen i golvet. På bilden har jag isolerat bakom hjulhuset innan jag lägger dit första golvbrädan eftersom det är svårt att komma åt med slangen under 125mm. Hjulhuset får bara cirka 90 mm isolering ovanpå. Lite drygt att handskyffla men det var ju bara på två ställen i hela vagnen. Resten blåste jag rakt av.

IMG_4057

När man spikar spontat golv och vill få ihop brädorna ordentligt kan man kapa till en liten klots att banka på. Syns kanske lite dåligt på bilden men jag har en liten bit råspont som får agera slagpåse. Blev rätt så bra. Men när man lägger råspont som golv får man räkna med att det kommer bli glipor i golvet. Men billigt blir det. Och fullt dugligt tillsvidare. Eventuellt kanske jag lägger in något annat golv längre fram men det är inte alls säkert. Planen är att måla golvet med hampafärg.

IMG_4047

Här har jag spikat igen skorstenen så det inte är öppet in i luftspalten och isoleringsutrymmet. Brädorna kommer kläs med två lager gips innan skorstenen kommer på plats.

IMG_4069

Lina hjälpte till att mata i isolering medan jag sprutade. Omöjligt att vara ensam när en jobbar med den här maskinen.

IMG_4089

Det är bara att skära hål i ångbromsen och stoppa in slangen som sprutar in isoleringen. Det krävs lite känsla och erfarenhet men det är inte så svårt som många vill få en att tro. Man sparar mycket pengar på att göra jobbet själv. Lite dammig blir man dock.

IMG_4093

Jag kan rekommendera att använda ansiktsmask när man jobbar med den här isoleringen.

IMG_4096

Anli och jag har tagit en massa tyger från Freeshopen i byn och börjat klä in väggarna. Billigare väggmaterial får man leta efter. Behöver slicka mina finansiella sår ett tag nu så det blir tyger tills jag har råd att köpa någon snygg panel.

IMG_4099

Vardagsrummet.

IMG_4103

Köket.

32 responses to this post.

  1. Posted by Susanne on november 7, 2013 at 10:48 e m

    Jag tror minsann tomten är i farten tidigt i år? Skämt å sido, så är jag imponerad över hur långt ni har kommit nu. Du har byggt dig ett riktigt vackert hus på hjul.

    Svara

  2. Posted by Roger on november 8, 2013 at 12:47 f m

    Vad kostade isoleringen?
    Är det varmt i ditt nya hem nu?
    Fint blir det!

    Svara

  3. Posted by Victor on november 8, 2013 at 1:24 f m

    Hur blir det med hålen i ångspärren där du sprutar in isoleringen? Tejpas dom över sen eller hur går det till? Kul att se att det går framåt!

    Svara

  4. Posted by Erika Blomkvist on november 8, 2013 at 5:38 f m

    Jag tycker det är snyggt med råspont, men vill ha väldigt lättstädat i min vagn! Med 3 stycken katter är det ingen hit med springor där kattsand och annat samlas. Tips på vad jag kan använda istället som inte kostar skjortan?

    Svara

  5. Posted by Petra on november 8, 2013 at 6:42 f m

    Det blir så jäkla fint, bror! Tycker det var snyggt med tyg! Du som e ”kändis” nu kanske annars kan få nån firma att sponsra med panel eller tapeter!!

    Svara

  6. Stiliga väggar🙂

    Svara

  7. Posted by Petter on november 8, 2013 at 4:52 e m

    Vad betalar du för isoleringen när du köper direkt från fabrik? Vad är det för fabrik? Länk?

    Vad är det för höjder? Hur hög blir vagnen, vad är det för höjder på nedervåningen och på loftet?

    Inspererande bygge för övrigt.

    Svara

  8. Posted by Jessica on november 11, 2013 at 8:33 e m

    Heja Markus! Vet du vad, du kan få tapeter av oss i fall du vill. Vi har inte massor att välja på, men en del. Hör av dig ifall du är intresserad. Mvh Jessica (från kursen…)

    Svara

  9. Hampafärg- nu blir jag nyfiken?🙂

    Så spännande att följa ditt bygge!

    Svara

  10. Jaha låter intressant ska höra med henne! (Gissar att hon menar äggoljetempera med hampfröolja istället för linolja men kan ju vara något annat också🙂 )

    Svara

  11. Posted by Roger on november 25, 2013 at 10:20 e m

    Trivs du? Är det varmt?

    Svara

  12. Hittade précis hit, vilket jag är glad för! Inspirerande🙂

    Svara

  13. Har kikat lite i arkivet här. Tack för en inspirerade blogg, vilken karl du är!😀 keep on

    Svara

  14. hur tjockt är det med isolering i golv, tak respektive väggar? golvet har ju 195 mm höga tvärbjälkar så det är väl ungefär så tjockt med isolering va?

    Svara

Kommentera

