Arbetsdag 13 och 14 – Nya vagnen

IMG_3981

Ibland är det skönt att stanna upp och bara njuta av att vara just där man är. Här sitter jag på trappen med Johan Skrot och lapar sol och dricker kaffe.

IMG_3962 IMG_3980

Hjulhusen byggde jag med lite skrotvirke som blivit över. Inget finsnickeri direkt men jag har aldrig förstått varför man ska lägga en massa tid och energi på detaljer som inte kommer synas när det är klart. Så länge det inte påverkar funktionen vill säga. Det kommer vara cirka tio centimeter isolering ovanför hjulen så det kommer inte vara jättebra men det kommer funka. Det är så liten yta sett till hela vagnen.

IMG_3968

Fina Theo kom upp från Stockholm för att hjälpa mig med vagnen och hänga lite. Han fick sätta de sista spikarna i läkten på undervåningen medan jag kapade upp råspont till loften.

IMG_3969

Loftgolven gick fort att få på plats med Theos hjälp. Råsponten är relativt billig och lätt vilket gör att det lämpar sig i en vagn. Man får dock ställa in sig på att det kommer bli glipor i golvet vilket gör att damm och skräp samlas där. Planen är att måla alla golv med linoljefärg men jag har inte riktigt bestämt mig för kulör än. Ska bo en stund och känna in vad som är rätt för just den här vagnen🙂

IMG_3991

Anli och Robert kom förbi och bjöd på hemmagjord sushi och hjälpte sedan till att bygga på vagnen. Lina var redan på plats och jobbade på med golvfacken. Så himla fina vänner har jag!❤

IMG_3994

Efter lunchen började jag och Robert sätta upp ångbromsen i taket och på väggarna på övervåningen. Stiftar fast med stiftpistol. Om några dagar kommer jag spruta väggfacken med cellulosaisolering.

IMG_3997

Lina sätter in vindpapp i golvfacken.

IMG_4005

Läktvirket var så långt att jag fick ta in det genom fönstret. Tur att jag har öppningsbara fönster.

IMG_4011

Fort går det när man får hjälp.🙂

IMG_4034

Färdigt för isolering.

IMG_4040

Jag kunde inte hålla mig så nu har jag sovit några nätter på loftet. Det är lite kallt men det blir ju alltid varmt under täcket. När jag vaknar är skägget blött av kondensvatten. En annorlunda upplevelse i vårt rika land.🙂

16 responses to this post.

  1. Tjena!
    Ser ut att rulla på snabbt det där, kul. Gick själv kursen för några år sedan och är lite nyfiken på vart i byn du bor. Känner inte riktigt igen mig på bilderna…🙂

    Kommer du att hyra maskin själv för att spruta in isolering (vart gör man isf det?), eller kommer det någon och gör jobbet? Frågar eftersom jag själv precis är färdig att isolera mitt lilla hus… (Satte sista ångbromsen igår)
    Har en i närheten jag hade tänkt att använda men det är ju trevligare att göra det själv när man ändå har gjort resten utan hjälp.

    Mvh Jonas

    Svara

    • Hej🙂 Jag bor bara 50 meter ovanför Ollars på en liten tomt🙂
      Jag kommer hyra eller låna maskin beroende på vad som är möjligt. Det brukar gå att hyra av bygghandlar som säljer isoleringen eller av firmor som jobbar med att isolera. Blir billigast så.🙂

      Svara

      • Trevligt! Är ni fortfarande många som bor i vagn i byn?
        Det blev en firma som fick isolera här, ibland är det bara skönt att få det gjort också. Speciellt nu när det börjar bli kallt🙂
        Ser fram emot fler byggbilder…

        /Jonas

        Svara

  2. Posted by Petra on oktober 27, 2013 at 6:12 e m

    Underbart

    Svara

  3. Det ser riktigt mysigt ut! Och det är riktigt inspirerande att följa det här bygget.🙂

    Svara

  4. Posted by Roger on oktober 27, 2013 at 7:35 e m

    Härligt hade jag bott närmare hade jag åkt förbi å hjälp dig bygga

    Svara

  5. Ser ut att bli supermysigt! Förstår att du inte kunnat låta bli att ”provsova” där..😉

    Följer bygget med spänning!

    Kram
    Sanna

    Svara

  6. Posted by Roger on november 3, 2013 at 11:45 f m

    Är den vintersäkrad nu?

    Svara

  7. Posted by Herman on november 6, 2013 at 8:18 f m

    Jag trodde att man inte behöver sätta ångbromsen om man lägger cellulosaisolering..
    På så set väggen ”andas” som timmer.
    Vet inte om jag helt fel ute…

    Svara

    • Du är helt fel ute🙂 Ångbromsen säljs specifikt till just cellulosaisoleringen. Du tänker nog på ångspärr som är helt tät och används i konventionellt byggande. Då kan inte väggen andas.
      För att fukten ska vandra inifrån och ut måste du ha tätare på insidan än du har på utsidan, därför ska du ha en ångbroms. Men jag har byggt även utan det tidigare. Ångbromsen underlättar också arbetet när man sprutar in isoleringen.🙂

      Svara

Kommentera

