Arbetsdag 10 – Nya vagnen

IMG_3794

Kände mig tvungen att skryta lite. Det här är utsikten jag får försöka stå ut med. Det är ett hårt liv men någon måste leva det. Det är en skön kontrast till bilder vänner lägger upp där de skryter om utsikten från balkongen i Stockholms innerstad.🙂

IMG_3769

Här börjar jag arbetet med råsponten på norrsidan av huset.

IMG_3778

Ställningen är ovärderlig. Hade tagit sjukt lång tid om jag jobbat från stege.

IMG_3785 IMG_3786 IMG_3787

Lite detaljbilder på hur jag fäster myggnätet. Tänkte att det kunde vara intressant.

IMG_3795 IMG_3799

Färdiglagd råspont och tjärpapp samt en del läktvirke för framtida takplåt.

IMG_3809

Måste bara visa den hink med spik som Johan Skrot har skänkt till bygget. Den var halvfull med spik av olika dimensioner. Nu är det inte så mycket kvar. Det sparade in några hundralappar och dessutom fick spiken användas som spik istället för att smältas om för att kanske åter bli spik. Människor slänger allt möjligt som är fullt användbart. Vi har nog helt enkelt lite för mycket pengar i Sverige.

IMG_3834

Gavelsidan mot köket. Vindpapp och panel ska upp.

IMG_3858

Gavelsidan mot huvudloftet färdigspikad för den här gången.🙂

10 responses to this post.

  1. Det tar sig🙂

    Smart med återbruk och spik hör ju inte det vanligaste man återanvänder i stor skala…

    /Andreas

    Svara

  2. Posted by Henrik on oktober 13, 2013 at 12:18 e m

    På bilderna ser det ut som det inte finns någon luftspalt mellan panel och väggreglar. Beror det på valet av isoleringsmaterial, att det inte behövs? Det vore intressant att läsa hur du resonerar om det.
    Hälsningar från Henrik.

    Svara

    • Hej🙂
      Det stämmer att jag inte har någon luftspalt i väggen. Det är inget jag rekommenderar men givet alla förutsättningar valde jag att hoppa över den. Det finns många som menar att luftspalt är onödigt när man bygger hus som andas men jag är inte övertygad. Däremot är det ju så att det inte behöver bli problem per automatik bara för att man hoppar över luftspalt i väggen.🙂

      Jag tror det kommer klara sig fint givet materialval och färgval. Kommer antagligen måla med en linolje/tjärblandning eller låta fasaden vara omålad🙂

      Svara

  3. Posted by Angelica Borboleta on oktober 13, 2013 at 5:28 e m

    wow, så fin den blir!

    Svara

  4. Posted by Titti on oktober 14, 2013 at 8:22 e m

    Finns det någon anledning till att du spikar råsponten uppifrån och ned och inte tvärt om?

    Svara

  5. Posted by Dataskägget on oktober 27, 2013 at 3:34 f m

    Jäklar vad långt du ser. Står du på skorstenen, eller? Aldrig tänkt på att man ser sjön så tydilgt från gården, men det kanske räcker att bara komma upp lite. Anyways.. good work!

    Svara

Kommentera

