Arbetsdag 8 – Nya vagnen

IMG_3068

Takläggninsarbetet fortsätter. Det hade gått väldigt mycket fortare om jag valt sadeltak istället för mansardtak(brytet) men då hade jag nog ångrat mig senare. Med mansardtak blir det så otroligt mycket rymligare på loften. Värt lite extra jobb helt klart. I bakgrunden Orsa Finnmark.

IMG_3078

Här visar jag insektsnätet som jag bara klämt fast mellan två takbrädor. Det är det absolut enklaste sättet att sätta dit nätet och det finns ingen anledning att göra på annat sätt när man bygger nytt. Sätter man nät i efterhand på en befintlig byggnad får man dock lösa det på annat, krångligare, sätt.

IMG_3446

Sliper bort så mycket jag vågar av bultarna som sticker ut genom golvreglarna på kortsidorna. Lättare att få dit första panelbiten då. Rekommenderar verkligen skyddsglasögon när man slipar med vinkelslip. Det gör galet ont om man får glödande spån i ögonen och har man otur måste man operera bort spånen. De börjar nämligen rosta i ögat om de får sitta kvar och inte lossnar av sig själva… Dessutom är det ju kul med spejsiga glasögon😀

IMG_3441

Mitt i allt var det ju min födelsedag också. Blev uppvaktad av fina vänner – FrejaLina, Johan Skrot och Tant Olle❤ . Frukost på sängen och presenter🙂 Födelsedagskalas går alldeles utmärkt även på 7 kvadratmeter. Ja just det – Tack alla som bidrog till `presentkortet`! Ingen nämnd ingen glömd🙂

IMG_3449

Vindpapp på väg upp på kortsidan. Fårhagen skymtar i bakgrunden. Hittade ett får som trasslat in sig i fårstängslet. Trasslade loss det men tyvärr var fåret redan dött. Grymt öde att kvävas ihjäl samtidigt som man får elchocker. Jag hoppas att efterlivet för får är en evigt grön klöveräng och massa fina ulltussar som vänner och kanske viktigast – inga människor.

IMG_3460

Lina skruvar åt de sista muttrarna på gängstängerna. Jag tror nog inte huset kommer ramla av underredet iallafall men mycket annat tok kan ju hända.

IMG_3469 IMG_3470 IMG_3475

Bulten sticker ut och är i vägen för panelen. Det enklaste är att fixera panelen där den ska vara och sen slå med hammaren på utsidan så att bulten gör ett avtryck i panelen. Sen får man gröpa ur med borret och kniv. Går fort och blir bra. Man kan ju roa sig med att mäta och hålla på om man vill men det tar garanterat längre tid.

IMG_3477

Panelen ligger och väntar på att sättas på plats.

IMG_3499 IMG_3510 IMG_3526 IMG_3564

Märkte på taket med snörslå. Takutsticket blir 40cm från fasad. Kapar utan linjal med cirkelsågen. Ser genast mycket finare ut.

IMG_3604

På insidan måste man sätta dit regelbitar så att det finns något att spika panelen i. På insidan spikar jag dit bitar på takstolen för att läkten ska ha något att fästa i när jag håller på med insidan av väggen. Missar man att tänka på det blir det besvärligare i ett senare skede.

11 responses to this post.

  1. Posted by Marcus on oktober 3, 2013 at 11:27 f m

    Ser mycket fint ut. Kör hårt, och grattis.

    Svara

  2. Vad fort det går att bygga och fint blir det🙂

    /Andreas

    Svara

    • Ja rätt fort går det men det är mycket fika och funderande som jag inte tar med i räkningen av `dagar`. Dagarna är räknade på 8timmars jobb för en yrkesman för att jag ska kunna räkna på vilken kostnad det är att bygga en vagn om man ska sälja till kund🙂

      Svara

  3. Posted by jonis on oktober 3, 2013 at 3:00 e m

    Så otroligt inspirerande! Vill börja leta släp på en gång!

    Svara

  4. Posted by Petra on oktober 3, 2013 at 4:55 e m

    Kanonfint! Så jäkla duktig är du å din lärling.
    Men det där fåret…jag säger det igen, ska man verkligen HA sånt stängsel om sånt där hemskt händer??

    Svara

  5. Posted by 123 abc on oktober 3, 2013 at 5:50 e m

    Fint det blir!
    Du inspirerar verkligen till nya tankar.
    Önskar dig det bästa!

    //Kim

    Svara

  6. jag fattar inte den här: ”På insidan spikar jag dit bitar på takstolen för att läkten ska ha något att fästa i när jag håller på med insidan av väggen.” går det att förklara utan bild?🙂

    Svara

Kommentera

