Arbetsdag 7 – Nya vagnen


IMG_3346

Panelen på framsidan på väg upp. Panelbiten som ligger ovanpå fönster och dörrhålen skulle på men panelbitarna under stämde inte riktigt i höjd sinsemellan. Jag hoppade över att slå ett snörslag innan för att kontrollera att alla panelbitar hamnade på samma höjd. För det tar ju såååå mycket tid heeeelt i onödan. Bara göra om och göra rätt så vi fick plocka loss några panelbitar. Mäta upp och slå ett snörslag så vi fick ett streck att kontrollmäta ifrån ner till varje panelbit. På så sätt fick vi det att stämma. Det är dumt att stressa fram när man bygger men jag vill flytta in nu. Nu.🙂

IMG_3353

Taket står och väntar på att spikas färdigt då panelen måste upp först. Skulle vara omöjligt att få i de sista panelbitarna om jag gjorde färdigt taket först.

IMG_3369

Insektsnät fästs på vindpappen i de reglar jag tidigare spikat fast mellan takstolarna.  Nätet kläms sedan mellan nästa takbräda och väggpanelen. Bra sätt att slippa att getingar och annat bygger bo i luftspalten.

IMG_3384

De sista panelbitarna måste sågas till för varje takstolstass. En del pul är det men lätt när man har bra verktyg. Kan verkligen rekommendera alla att lägga en extra slant på inköp av verktyg. Köper man lite dyrare så blir det roligare att jobba och de håller bra mycket längre än det lite billigare segmentet,

IMG_3413

Sista panelbitarna. Klyvsågen har jag lånat av Odlingsläraren på Skattungbykursen – Patrik. Tack för det🙂

IMG_3433

Till höger ser ni vagnen jag sitter i när jag skriver de här orden. En bra jämförelse av vagnar. Golvytan på den lilla vagnen är samma som det ena loftet i den nya vagnen. Ska bli så skönt att få lite mer plats.

Tack för alla kommentarer och komplimanger. Det värmer och ger mig lite extra kraft att göra klart vagnen och samtidigt försöka blogga om byggnationen.❤

25 responses to this post.

  1. Wow! Bygget går ju framåt i raketfart. Snart bor du där! Det ser otroligt snyggt ut🙂

    Svara

  2. Posted by Roger on september 23, 2013 at 9:19 e m

    Det blir fint det där! du bygger med mkt fin detaljrikedom som tex att det blir minimalt med köldbryggor osv.
    Jag är själv hantverkare & ser att detta inte är något hophafsat o genomtänkt bygge. Bra jobbat!

    Svara

  3. Posted by Rickard Bergström on september 24, 2013 at 5:41 e m

    Inspirerande!
    Isolera golvet,hur tätar du mellan golvbjälkarna underifrån innan du isolerar golvet?
    Mvh Rickard aka Runargul på Alternativ.nu

    Svara

  4. det där nätet glömde nog när de byggde mitt hus. hade invasion här inne förra hösten. ca 20 nya getingar varje morgon i flera veckor innan de gav upp och jag lyckats täta alla hål invändigt. klarade mig med två stick till trots, men skulle aldrig gått att bo här om jag haft allergi.
    det är så fint att följa ditt bygge, tack igen för att du delar!

    Svara

    • Ja det är nog inte helt ovanligt att det saknas. Men inte så vanligt att ha sådana problem med getingar som du beskriver. Lät lite obehagligt, sköt att du fick det under kontroll. Det går ju att sätta dit nät i efterhand🙂
      Vassego!😀

      Svara

  5. Förstår att du längtar efter att flytta in!😀 Hur ska du göra med sådant som är temperatur- och väderkänsligt, som t ex målning av ytterpanelen? Tänker du vänta till våren med det? Jättekul att få följa ditt bygge!

    Svara

    • Det lutar åt att jag ska låta ytterpanelen vara omålad och åldras naturligt. Dessutom kommer den färg jag har på knutbrädor och foder stå ut mer då vilket jag vill🙂
      Insidan kommer ju vara varm när jag isolerat och eldar i kaminen så där kan jag måla det jag vill ha målat.
      Kul att du följer mitt bygge!😀

      Svara

  6. Posted by Erika Blomkvist on september 28, 2013 at 8:22 f m

    Ang. bra verktyg! Vilka skulle du rekommendera som viktigast att lägga en slant på?

    Svara

    • Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg i den ordningen. Och om man har pengar över: En kap/ger såg.🙂

      Svara

      • Posted by Roger on september 28, 2013 at 7:30 e m

        Kap & gersåg är det enda verktyget som inte behöver vara av finare slag där köper man efter hur stora mått den kan såga har både en dewalt & en 600kr öb bägge fungerar lika bra (Därimot skruvdragare sticksåg cirkelsåg anser jag är bra om man har lite finare maskiner av) Det blir fint det där kollar varje dag om det hänt något nytt roligt🙂 (Du lever det livet jag vill leva!

        Svara

        • Jag håller med dig. Däremot kan det vara så att graderna inte riktigt stämmer på billigare så vill man finlira riktigt så är det bra med en dyrare.
          Har varit bortrest och nu är det lite annat som händer men det finns material till fyra blogginlägg till så det kommer snart. Håll ut🙂
          Och tack🙂

          Svara

  7. Posted by Roger on oktober 3, 2013 at 6:11 f m

    Nu får du komma hem å jobba lite innan vintern sitter i vägen😉

    Svara

  8. varför har du ingen luftspalt i väggarna och bara i taket? kan vindpappen funka som ångbroms samtidigt?

    Svara

    • Det är en kompromiss som jag är nöjd med.🙂

      Ångbromsen sitter på insidan. Teorin är att det ska vara tätast närmast inne och mindre tätt nära ute. På så sätt ska fukten välja att vandra utåt.

      Svara

  9. eller jaha, det brukar kanske vara ångbroms på insidan av isoleringen och luftspalt plus vindpapp på utsidan?

    Svara

  10. ok, men vad händer om en inte har den där luftspalten innanför panelen då?

    Svara

    • Risken finns att det blir isbildning/kondens i isoleringen. På sikt kan det leda till skador. Men de material jag har använt klarar det relativt bra jämfört med glasfiber och liknande.

      Svara

Kommentera

