Arbetsdag 6 – Nya vagnen

IMG_3296

Jag har skyndat på bygget för att komma fram till takläggning så fort som möjligt, därför har ursparingen för köksfönstret fått vänta lite. Här skruvar jag äntligen i de sista skruvarna.

Lättregeln till höger i bild råkade jag dumt nog vända åt fel håll, med OSB-skivan inåt väggen vilket innebär att isoleringen inte kommer fylla ut där. Så kan jag ju inte ha det, därför sågade jag ut rutor i skivan. Ser lite lattjo ut. När jag lite senare satte panel där insåg jag att jag ju kan ta bort skivan helt eftersom ytterpanelen håller reglarna på plats iallafall. Slutet gott allting gott.

IMG_3310

Baksidan av vagnen. Vindpappen på plats och panelen på väg upp. Vindpappen är inte en jättekul produkt och den går att byta mot masonit om man vill men eftersom det är en vagn prioriterade jag det lättare materialet. I framtida husbyggen, som inte står på hjul, kommer jag nog välja masoniten som är överlägset bäst för miljön.

IMG_3338

Framsidan av vagnen. Man börjar se hur det kommer se ut när det är färdigt. Vindpapp och panel är på plats. Bara några bitar kvar under takutsticket. Efter det kan jag fortsätta med det sista på taket. Men först ska insektsnät dit så jag inte får in getingar i luftspalten.

Pardörrarna ni ser på bild var tänkta att hamna i vagnen men tillslut valde jag en vanlig ytterdörr av bekvämlighetsskäl men även för att pardörrar är ganska värdelösa ur isolersynpunkt.

IMG_3322

Baksidan av vagnen igen.  Panel på väg upp och ursparingen för köksfönstret på plats. På stegen står Lina har hjälpt mig otroligt mycket under arbetets gång. Det hjälper verkligen att vara två istället för att nöta på ensam.

4 responses to this post.

  1. Posted by Roger on september 22, 2013 at 8:49 e m

    Vad är det för storlek på vagnen? längd bredd höjd?

    Svara

  2. Så himla fint!

    Svara

Kommentera

