Arbetsdag 5 – Nya vagnen

IMG_3228

Det lönar sig att vara vänlig mot sina grannar, inte bara på ett socialt plan. Ibland har de även saker att låna ut som kan underlätta livet. Min fina granne Jonny kom förbi och erbjöd sig att låna ut en byggnadsställning. Jag gick över och lastade på det jag vill ha på ett släp och sen körde Jonny fram det till vagnsbygget med sin lilla traktor. Det tackar jag för. Det underlättar takarbetet något fantastiskt att ha en ställning att jobba från.🙂

IMG_3234

Mellan takstolarna, ovanför hammarbandet, har jag spikat en regel som kommer hamna bakom fasadpanelen. Missar man den detaljen kan det bli kämpigt med den sista panelbiten. Eftersom det är den biten som håller i isolermaterialet är det ganska viktigt att den sitter ordentligt fast. Jag är inte så noga med att de hamnar rakt som ni ser eftersom det i stort sett saknar betydelse. Det viktiga är att de är i liv med fasaden.

IMG_3237

Här är jag på väg att lägga dit masoniten som kommer utgöra luftspalten i taket. Luftspalt bör man ha om man inte vill få problem med fukt i taket. Jag kör på latmansvarianten. Nämligen att spika masoniten direkt på takstolarna och sedan spika en läkt ovanpå masoniten ner i takstolen. När jag sen lägger dit råsponten så blir det en luftspalt tack vare läkten. På ett så här litet hus tycker jag det räcker med en luftspalt på 22 millimeter. Så jag har klyvt till bitar från råspont.

IMG_3240

Ena sidan klar.

IMG_3245

Helt klart och läkten på plats.

IMG_3252

Här har jag börjat spika råsponten. Jag lämnar drygt 40cm utstick på varje gavel. När jag är klar använder jag ett `snörslå` för att markera vart jag ska såga. På så sätt får jag en rak och fin kant på mitt takutstick. Det underlättar arbetet med vindskivorna senare.

IMG_3271

Ibland måste man ta en paus och njuta av stunden.🙂

IMG_3275

På grund av takets skarpa lutning blir det omöjligt att sätta de sista panelbitarna om jag spikar råsponten ända ner. Därför lämnar jag det såhär tills fasadpanelen är uppe.

4 responses to this post.

  1. Posted by Peter Nelly on september 20, 2013 at 7:57 e m

    Vilken kalasbild, den näst sista!

    Svara

  2. Posted by Ellinor on september 22, 2013 at 4:54 e m

    Har du sett det här programmet? http://www.svtplay.se/video/1472936/microtopia

    Svara

    • Ja det har jag sett. Var klart intressant och kul att jag tidigare har skrivit på bloggen om några av de som var med i programmet🙂 En del andra var nya för mig men mycket var ganska oimponerande tycker jag. Sett ur ett boendeperspektiv alltså, men alltid kul med människor som försöker väcka tankar om boende och leverne🙂

      Svara

Kommentera

