Arbetsdag 3 och 4, Nya vagnen

Hammarband

Hammarbanden är lättast att göra genom att lägga ut reglarna bredvid väggreglarna och därefter rita på vart alla väggreglar står och göra en tydlig markering med vinkelhaken. På så sätt är du helt säker på att reglarna hamnar där de ska när du spikar fast hammarbandet. Då slipper du stå och loda in varenda regel och spar en hiskelig massa jobb. Dessutom får du garanterat ett bättre resultat. Fort och lätt ska det gå :)

Hammarband

Därefter är det bara att lyfta hammarbandet på plats och börja spika fast reglarna där du ritat markeringar tidigare. Tack vare lättbalkskonstruktionen väger hammarbandet inte särskilt mycket. Dessutom blir det inga skarvar som skulle ha blivit om du byggt hammarbandet med vanlig regel. Samt mindre köldbrygga. Så bra är det. Nackdelen är att man använder en hel del lim. Fast det är ändå ganska små mängder. Blir cirka 3 liter trälim på hela vagnen.

Dörrregel

Efter det spikade jag dit de lättregelbitar som fattades runt fönster och dörrar. Jag kommer behöva lägga i kortlingar(regelbitar) som förstärkningar i dörr och fönsterhål där karmskruven ska sitta. OSB-skivan går nämligen inte att fästa karmskruvar i. Det är för skräpigt material för att skruven ska kunna dra och hålla för att man öppnar och stänger fönster och dörrar.

Bentricket

I bilden ovan demonstrerar jag det såkallade bentricket som går ut på att man istället för att skaffa vettiga arbetsställningar använder sig av sitt ena ben och kniper runt valfritt byggelement som man litar på. På så sätt kan man spara in en del tid och pengar men troligtvis resulterar det någon gång i långvarig sjukhusvistelse. Living on the edge.

Långsidor

Långsidorna i stort sett klara. Lite småfix kvar ovanför dörrar och fönster. Lina hjälper till att bulta fast golvreglarna i underredet. Stort tack för det och all annan hjälp.🙂

Första loftet

Första loftets regelkonstruktion på plats. Jag testar bärigheten genom ett vetenskapligt test som heter `gungan`. Glad blir jag när jag tänker på hur fint jag kommer sova däruppe i framtiden.  Storleken på loftet är cirka 6,5 kvadratmeter. Lika stort som den vagn jag bott i sedan januari, hisnande tanke. Det blir ett till loft i andra änden, ovanför köksdelen. Det loftet blir på cirka 4 kvadratmeter. Kanske blir det gästrummet eller så blir det förvaring. Troligtvis en kombination.

Vagnsbygge

Andra loftet på plats. Jag njuter av framstegen.

IMG_3108

Så här kan det gå när man lämnar skruvlådorna obevakade i Skattungbyn. De är fulla med hallon när man kommer tillbaks!😀

Gavelvägg

Gavelväggen uppe. Enda väggen på vagnen utan fönster på nedervåningen. På loftet kommer det bli ett litet fönster för vädring, utsikt och ljusinsläpp.

Takstolsritning

Skivor har satts fast på väggreglarna för att användas som ritbord. Här ska funderas på takstolarnas utseende och utformning. Varför sitta med ett litet papper och fundera sig fördärvad när man kan rita i skala 1:1.

takstol

Många streck blev det och mycket funderande. Vart ska brytet vara, hur högt ska det vara till innertaket från loftgolvet och hur hög blir egentligen vagnen totalt? Taket blir som ni ser ett mansardtak. Det ger mer utrymme på loftet vilket känns viktigt. Dessutom är det snyggt.

takstolsmall

Skivorna vi ritat på togs ner och skruvades fast i golvreglarna. Därefter skruvade jag fast reglar som stoppklossar så vi kunde använda de som mallar för takstolarna. Först gjorde jag delar som räckte till en halv takstol och skrev ut gradantalet på dessa så jag kunde kopiera dem. Sedan gjorde jag en massa sådana. Efter det var det bara limma och skruva, limma och skruva. På grund av en tankevurpa blev vi tvungna att göra om mittenbiten på takstolarna vilket tog lite extra tid. Annars gick allt väldigt bra.

Takstol
Vagnsbygg
Den vagn jag bott i sedan januari är den till vänster. Innanför det där lilla fönstret sitter jag och skriver det här blogginlägget. Den nya vagnen blir ungefär tre gånger så stor även om det kanske inte syns så bra i den här bilden. Två takstolar uppe.

takstolarknippe

takstolaruppe
Sitter på mitt framtida sovloft och njuter av att takstolarna är på plats. Fantastisk känsla. Är otroligt nöjd med formen på taket. Känns harmoniskt och gott om utrymme blir det.

takstolstrimning

Sågar av väggreglarna i höjd med takstolarna. Nästa delmoment är att få på taket. Luftspalt och råspont ska det bli samt tjärpapp och plåttak som jag har återvunnit. Förhoppningsvis hinner jag med en del nu i helgen. Tack för att ni följer mina framsteg och tack för alla fina kommentarer!❤

23 responses to this post.

  1. Posted by Susanne on augusti 30, 2013 at 10:52 e m

    Du förstärker runt dörr och fönster, men hur är det med loften? Behövs det någon förstärkning där med? Riktigt snyggt tak blir det!

    Svara

    • Egentligen ska takstolarna stå ovanpå väggreglarna men jag drog ner på antalet takstolar för att spara tid och material. Därför kan det behövas förstärkas med en längsgående regel/bräda. Men det är så kort spännvidd och så låga vikter på det här lilla huset jämfört med `riktiga` hus så det klarar sig nog rätt bra ändå. Får se hur jag väljer att göra när jag kommer dit🙂

      Svara

  2. Posted by Sven-Olof Johansson on augusti 30, 2013 at 11:09 e m

    Det här är oerhört inspirerande och lärorik läsning, inte minst därför att jag har liknande planer för en ganska så exakt lika stor vagn, även den med brutet tak.
    Fortsätt så, och ta hemskt gärna många bilder även på det som du tycker är helt självklara detaljer så att vi amatörer i internetpubliken inte behöver göra fullt så många misstag som vi annars skulle ha gjort🙂

    Svara

  3. Vad stilligt det blir och finurliga metoder för att komma fram till takets vinklar🙂

    fortsätt berätta så forstätter vi att läsa🙂

    /Andreas

    Svara

  4. Posted by Erika Blomkvist on augusti 31, 2013 at 8:07 f m

    Inspirerande! Letar själv stort chassi för en vagn i liknande storlek och utförande🙂
    Ser så otroligt lätt ut och snabbt går det, inte som en själv kommer att sätta igång bygge! Men förhoppningsvis kan jag lära mig massor med bra saker nu på kursen jag ska gå i Stjärnsund ”hållbart byggande och boende”. Fortsätt dokumentera!!!!

    Svara

  5. Posted by Naufal on augusti 31, 2013 at 9:31 f m

    Hej jätte fint bygge! Vart bygger du nånstans? Finns det möjlighet att nyfiket komma och titta?🙂

    Svara

  6. Posted by Loa Ottosson on september 4, 2013 at 7:47 e m

    Hej! Hur långt, brett och hur högt (varje våning) blir huset?🙂 Och hur stort var ditt förra hus?
    Uppskattar din blogg och inspirationen som tar fart i mitt egna huvud tack vare den. Så tack!

    Svara

    • 3 gånger 6 meter. 4,50 högt. Loften är drygt 10kvadratmeter totalt. Golvet 16,5 kvadratmeter cirka. Mitt förra hus var 6,7kvadratmeter – som ena loftet på nya vagnen🙂
      Vad roligt att du känner dig inspirerad, det glädjer mig!🙂

      Svara

  7. Posted by Sven-Olof Johansson on september 10, 2013 at 6:40 f m

    Nu blir jag lite nyfiken igen. Hur vilar takstolarna på hammarbandet? Behövs det någon förstärkning i änden av takstolen för att öka kontaktytan?

    Svara

    • Takstolarnas reglar vilar på hammarbandet både utvändigt och invändigt. Förstärkningen består av en lodrätt stående regelsnutt som skruvats fast så att takstolen får kontakt med hammarbandets yttre del.🙂

      Svara

  8. Posted by Sven-Olof Johansson on september 10, 2013 at 7:27 e m

    Jag _tror_ att jag förstår hur det är konstruerat, men om du skulle råka lägga upp en bild på den detaljen i nästa uppdatering (eller när byggdagboken ges ut som e-bok) vore det jättesnällt🙂

    Svara

  9. Posted by Sven-Olof Johansson on september 10, 2013 at 8:18 e m

    Jag bugar och tackar!

    Svara

  10. Posted by Jessica on september 12, 2013 at 8:48 e m

    Markus! Kolla in den här hissen, något till loftet utifrån? http://www.likecool.com/A_Bicycle_Powered_Tree_House_Elevator–Outdoor–Home.html

    Svara

  11. Herregud va duktig du är! Ser ut att bli jättebra! =)

    Svara

  12. På videon med cykelhissen så ser det ut som att pedalen används som broms. Annars verkar det bara vara en kul idé, men jag hade hellre byggt en hisskorg med motvikt istället

    Svara

Kommentera

