Arbetsdag 1 och 2, Nya vagnen

IMG_2884

Andra dagen av arbetet är nu slut och en hel del har hunnits med. 45*195mm reglar är fastsatta i underredet med vinklar och genomgående bult. Lättbalkar har tillverkats av 45*45mm reglar och OSB-skivor. Dessa blir väggreglarna i vagnen samt takstolar. På så sätt blir det minimal köldbrygga i konstruktionen samt minskar vikten en del. Dessutom väljer jag tjocklek på konstruktionen helt själv.

Antagligen blir det 30cm isolering i takstolarna. Taket blir av mansardtyp. Alltså brutet på mitten. På så sätt får jag ett större utrymme på de två loften. Totalt kommer jag ha cirka 10 kvadratmeter loft samt cirka 16 kvadratmeter golvyta.

IMG_2903

Här ovan kan du se hur virket sitter fast i underredet. 10mm gängstång, mutter och bricka. Vinkeljärnet ska också bultas fast i virket, just nu sitter det bara med två ankarskruv. I bakgrunden syns också att golvreglarna är förstärkta med vinkeljärn. Detta är onödigt om man bygger ett stationärt hus men då det här ska klara av att flyttas längs skogsvägar kände jag att det känns tryggare att säkra upp lite extra.

Tyvärr skedde det som inte får ske. Eller ja så dramatiskt är det kanske inte men ändå lite tråkigt: Alla bilder blev av en olyckshändelse raderade så tyvärr har jag bara bilder från de sista timmarnas jobb😦

IMG_2907

Mycket mätande blir det och hittills inga felsågningar. Finns ett gammalt talesätt: Snickarn mäter tre gånger, sågar en. Men det följer inte jag. Det fina med trä är ju att det alltid går att ordna.

IMG_2887

Jag reser väggregel för väggregel och fixerar dem med tillfälliga bräder. Det funkar fint tycker jag och det är tillfredställande att se hur väggen växer fram. Dessutom har man tid att känna in vart fönster och dörrar ska vara.

Att resa väggsektion för väggsektion som är vanligt i USA är en bra metod om man har ritningar som man följer blint. Men jag har som vanligt ingen riktig ritning utan mer en ide om hur jag vill ha det. Det är fascinerande hur mycket `ritningen` i mitt huvud ändras när jag sätter igång och bygger. Det föds så mycket nya tankar när fantasin realiseras. Jag kan känna det som att en ritning ofta gör att människor missar de möjligheter som uppenbarar sig under byggets gång. Men det finns såklart många fördelar med att ha en ritning att följa med. Allrahelst om man inte är så erfaren,då kan en ritning kännas tryggt.

IMG_2914

Min framtida dörr har jag inte hittat än så jag gjorde dörrhålet så en standard-dörr passar in. Fönstren har jag hittat på blocket. Ett separat inlägg kommer om dem lite senare.

IMG_2985

Norrväggen får ett långt fönster 180*70cm liggande. Där kommer matbordet stå. I fantasin sitter jag där om några månader och dricker nykokt chai ackompanjerad av vedspisens sprakande.

IMG_2986

Söderväggen har dörröppningen mitt på och sen två fönster. Det till vänster i bild hamnar i köket och det till höger hamnar i vardagsrumsdelen. Där tänker jag att jag ska njuta av många filmkvällar med fina vänner bland kuddar och filtar.

*Ett stort tack till FrejaLina, Annelie och Robert för all hjälp. Det är så mycket lättare när man hjälps åt.❤

34 responses to this post.

  1. Posted by Sven-Olof Johansson on augusti 25, 2013 at 9:07 e m

    Det här ser ju genomtrevligt ut. Berätta gärna mer om lättbalkarna. Vilken tjocklek har du på OSB:n? Limmat och spikat/skruvat, eller bara spik/skruv?

    Svara

    • Tack för det. Trevligt ska det vara🙂
      Jag tänkte skriva om lättbalkarna mer i detalj men sen kom jag på att det är bättre att ägna ett helt eget inlägg åt dem. Kommer inom en snar framtid🙂

      Limmat och skruvat är det. OSB är 11mm

      Svara

  2. Posted by Loa Ottosson on augusti 25, 2013 at 9:33 e m

    En fråga på samma tema: Köldbryggan du talar om, är det något som alltså blir värre om man skulle ha solida reglar (liknande de du har i golvet) i väggarna, jämfört med den ”lätt-konstruktionen” du använder dig av här? På grund av att mer kyla kan färdas i större mängd virke?

    Svara

    • Mer värme kan färdas ut till kylan lättare. Varje regel är som en liten motorväg för värmen där den kan marschera ut🙂
      Ju mindre trä du har genomgående väggen desto mindre köldbrygga. Det optimala skulle vara att inte ha någon regel alls genomgående utan ett tomrum i mitten av väggen som bara är isolermaterial men jag vill inte bygga så eftersom det är en vagn som ska skaka fram längs vägarna iallafall någon gång. Det här räcker gott och väl för min användning. Vagnen kommer vara varm🙂

      Svara

      • Posted by Loa Ottosson on augusti 27, 2013 at 8:14 e m

        Ah, jag förstår. Jag har lyckats ragga upp 195×45 reglar gratis. Arbetarmed stram budget och så ekologiskt det går, så jag tar gärna det tillfället och utnyttjar dem. Funderar på att såga ut ”fönster” mitt inne i och i längsriktning med reglarna. Tankar om det? Som avlånga hål inne i dem. Alternativt tänker jag att man kan smälla upp dem som de är.

        Svara

  3. Snyggt, gillar lättbalkarna🙂

    Svara

  4. Kommer bli kul att följa ditt bygge🙂

    Lättbalkarna är geniala!

    /Andreas

    Svara

  5. Posted by Petra on augusti 26, 2013 at 6:24 f m

    Låter och ser ut som att det kommer bli helt fantastiskt mysigt bror!

    Svara

  6. Posted by Isak Andersson on augusti 26, 2013 at 6:27 f m

    Grattis till starten på nya huset, ska bli riktigt spännande å följa bygget!

    Svara

  7. Vad roligt att du startat ett nytt bygge. Hoppas du håller oss uppdaterade under hela resans gång!

    Svara

  8. Ser skitfint ut! Kan ju inget om att bygga vagn men är klart intresserad av att förstå hur du tänkt. Var i värmland i helgen och besökte min kusin som bygger hus, till stora delar med egen handkraft. man får insupa kunskapen och inspirationen som ges, när den ges:)

    Svara

  9. Wow! Så roligt att du är igång med din vagn! Det ska bli otroligt spännande att följa bygget, och vad snabbt det verkar ha gått nu i början… Så lyxigt stort du ska få det! Go for it😀 / Lina

    Svara

    • Åh vad kul att du skriver😀 Tack tack🙂 Ja den blir lite större än den förra, typ 12 kvm större samt två loft på 10 kvadratmeter så det ska bli skönt att flytta till den,🙂

      Fort har det verkligen gått. Taket ska på i helgen🙂

      Svara

  10. Posted by Peter Nelly on augusti 31, 2013 at 7:16 e m

    Den blir fet! Ska bli jätteroligt att följa!

    Svara

  11. hur gör du med bulten i golvreglarna? du skrev att du skulle bulta fast vinkeljärnen i dem sen. drar du alltså bult tvärs igenom reglarna och sätter mutter på andra sidan? det ser inte ut som att du har gjort det. och varför gängstång i underredet? för att slippa dra bult hela vägen igenom? är det inte ihåliga balkar i underredet? fattar noll😛

    Svara

  12. en annan fråga; hur fäster du lättbalkarna (väggreglarna) golvet? syns inte så bra på bilden..

    Svara

  13. alltså du spikade snett ner genom väggreglarna in i golvreglarna?

    Svara

  14. aha, jag tror jag förstår. tack!🙂

    Svara

Kommentera

