Trailer inköpt (Nytt hus på hjul: Del 1)

IMG_2139

För några månader sedan, när jag kikade runt på blocket, hittade jag det jag letat efter. En stor, kraftig trailer med en axel och däck som klarar lite större vikter än ett husvagnsunderrede. Det är egentligen ett underrede till en gammal manskapsbod som sedan byggts om till båttrailer. Nu ska den få nytt liv som ett hus på hjul. Återvinning är grejen.

Planen var från början att bygga ett liknande hus på hjul som jag byggt förut men pga det här eminenta underredet jag hittat kommer det bli en mycket större vagn. Kolla gärna in mitt första hus på hjul här.

IMG_2224

Jag har tagit bort stöttorna med en vinkelslip och spärrskaft så att jag får en slät yta att börja bygga på. Jag kommer lägga reglar 195*45mm tvärs de längsgående balkarna. De kommer fästas med vinkeljärn och genomgående bult. Det kommer nog vara lite kämpigt att få fast dem men det är bara att nöta på. Väggarna kommer antagligen vara 20cm och taket 30cm. Väggar och tak kommer byggas med 45*45mm reglar och masonit/plywood. Detta för att minska vikten på konstruktionen men även för att minska köldbryggorna.

IMG_2226

Underredet klarar minst 4 ton för det vägde båten den bar när det var en båttrailer men antagligen klarar det bra mycket mer. Vagnen kommer nog väga runt 4 ton uppskattningsvis så det kommer vara lugnt men det kommer krävas traktor eller lastbil för att flytta den i framtiden helt klart. Cirka 15kvm boyta kommer det bli och två sovloft på det. Gott om plats. Förhoppningen är att kunna bo i den många år framöver och betala av lite skulder genom snickarjobb.

14 responses to this post.

  1. Posted by Peter Nelly on augusti 10, 2013 at 7:18 e m

    Vilken best! Det blir bra det!

    Svara

  2. Posted by Petra on augusti 10, 2013 at 7:24 e m

    Ser fram emot att se resultatet och byggandet på vägen dit

    Svara

  3. va kul och grattis till starten på det nya huset🙂

    /Andreas

    Svara

  4. Posted by TrubadUrkult on augusti 13, 2013 at 3:58 f m

    Hej!
    Härligt projekt!🙂 Har precis startat en blogg här och snubblade in på din. Var håller du hus och bygger? Håller själv på med liknande projekt och tycker det vore kul att träffa likasinnade!

    Mvh Christer, Avesta

    Svara

    • Jag bor i Skattungbyn, Sveriges vagnscentrum😛 Ska bli kul att följa ditt projekt. Är tanken att bygga något helt eget eller är det inspirerat av den amerikanska tiny house-boomen?

      Svara

      • Posted by TrubadUrkult on augusti 14, 2013 at 5:48 e m

        Jag tänkte bygga nåt helt eget!🙂 Jag träffade några härliga människor på Urkult-festivalen som bor i skattungbyn! Tänkte hälsa på dom om ett par veckor, är du i full gång med bygget då tro?🙂

        Svara

        • Åhå, vilka då?🙂 Ja, oturligt nog är det släktträff i norrtälje i helgen annars hade jag tänkt börja då. Så det borde finnas ett skelett om några veckor. Det är förhoppningen iallafall🙂

          Svara

  5. Hej!
    Så kul att följa ditt bygge. Har följt Helenas off-grid.se sen hon började. Har blivit superinspirerad och nu själv fått tag i en trailer. Har en fråga till dig då jag tror att det är samma sorts, nämligen en gammal manskapsbod, arbetsbod. Den har oxå bara ett hjul på varje sida, inte två på varje sida som jag sett på många andra hus på hjul. Känner mig lite osäker till hur jag kan veta att det håller viktmässigt? Att hjulaxlarna håller? Du skrev att en båt på 4 ton stått på din. Vår är 560*240 cm. Hur stor är din?
    Tack på förhand!
    Sofie

    Svara

Kommentera

