Att handgräva en bilväg

Väg
När mina vänner köpte ett kalhygge på 1,3 hektar saknades det, bland annat, en väg in. Hur går man tillväga när man behöver få en väg skapad så att man kan ta sig in på sin tomt med bil, släp och sitt lilla hus på hjul? I vår industrialiserade del av världen är det ganska logiskt att höra av sig till en grävfirma eller liknande. Så gjorde även mina vänner och fick då höra att det skulle kosta 40.000kr att få till en väg. Säkert ett helt okej pris för det skulle ha blivit en väldigt välbyggd väg med djupa diken och många olika bärlager. Men det skulle ta lång tid att  jobba in den summan och det finns roligare saker att lägga pengar på. Därför togs beslutet att helt enkelt handgräva vägen. Hundratals stubbar att gräva upp, 200m väg att krattta, rensa, gräva och lass på lass med grus att hämta och köra ut.

gräva

Det är svårt att beskriva hur jävla tungt jobb det är att handgräva en väg på kalhyggesmark men jag lovar att det är tungt. Tillvägagångssättet ser ut såhär: Gräv ut runt alla stubbar, kapa alla rötter även de som går neråt, bryt upp stubben och kasta bort den, fyll igen hålet, rensa bort matjord/torvlager på resten av ytan, bryt upp marken, ta bort alla stora stenar som kan ställa till problem i framtiden, kratta ut och jämna av ytan, platta till marken, gräv diken, fyll på grus. Upprepa tills du har gjort uppskattningsvis 600 kvadratmeter väg.

IMG_2199

IMG_2202

Bil togs till hjälp på slutet när gruset skulle långt. Innan användes skottkärra.

IMG_2204

Här var halva vägen klar och nästan framme vid det framtida uteköket som skymtar i bakgrunden som ett Stonehenge i trä.

IMG_2200

Nu är vägen klar sen några veckor och A har flyttat sin vagn till den nya tomten. Det kommer ett inlägg om det längre fram. A och R har jobbat som galningar med vägen. Det har tagit tid och kostat mycket svett, ytterst lite blod och kanske en och annan tår men ytterst lite pengar! Jag tycker det är intressant att se hur oerhört jobbigt det är att att bygga/underhålla ens en liten vägsnutt när en inte använder sig av stora grävmaskiner. Det blir ganska tydligt att vägnätet kommer kollapsa så fort fossila bränslen inte längre är en möjlighet. Men också intressant att se vad vi är kapabla till med nästan enbart muskelkraft och enkla verktyg.

20 responses to this post.

  1. Hej Markus! Tack för det här inlägget! Precis vad jag behövde läsa för att få självförtroende och inspiration. Vi är i färd med att anlägga en 80 meter lång väg till vår tomt. Vi vill anlägga vår väg utan att använda tunga maskiner och utan användning av plastmattor. Vi har förgäves sökt efter kunskap och erfarenhet om hur bäst anlägga en väg på detta sätt. Men bara mött oförstående. Det här har fått mig att känna mig som en naiv idiot. Om jag inte lägger plastmatta så blir vägen bara skit heter det och att inte använda maskiner är ren och skär galenskap. Men nu ska vägen banne mig bli av. Med handkraft. Utan plastmattor.

    Vad använde dina vänner för fraktioner på gruset?

    Svara

    • Hej 🙂
      Men vad roligt, en riktig lyckträff att publicera det här inlägget nu då. Jag började skriva på det för någon månad sen men hittade inte inspirationen att slutföra det då. Klart ni klarar det. Plastmattor förstår jag inte. Menar du markduk? När min pappa skulle bättra på sin väg hade han lagt ut markduk men lastbilskillen som kom med gruset tyckte det var onödigt. Det är bara fylla på mer grus vartefter menade han. 0 – 40 tror jag mina vänner använde. Men annars bra att ha lite grövre som första lager och sen lite mindre.
      Mycket oförstående får man möta när man kliver utanför normen, bara skita i det och göra det man tycker är roligt och meningsfullt. Det gör jag 🙂

      Svara

      • Du skulle lagt upp inlägget för en månad sedan så hade vi sluppit gå runt och gruva oss 😉

        Ja precis, markduk eller geotextil som det väl också kallas. Våra markförutsättningar är kanske lite annorlunda än det var för dina vänner eftersom vår väg inte går över ett kalhygge utan över en leråker. Men vi tänker nog testa utan geotextil. Under gruset lägger vi gamla takpannor eftersom vi fått en massa sådana av vår granne.

        Svara

        • Takpannor bör ju funka bra 🙂 Det handlar ju om att hindra att det sjunker ner i backen så gott det går. Sjunker gör det ju tids nog men då kan man ju som sagt fylla på med mer. Ser fram emot att läsa ett blogginlägg om er nya väg 🙂

          Svara

  2. .. wow! Blod, svett och tårar och så jävla mycket roligare än maskinbygge! Jag är imponerad..

    Svara

  3. Fan va inspirerande att se detta vägbygge 🙂

    Jag kommer ihåg min farfar som byggde vägen ned till sommarstugan. Han fick bland annat spränga bort berg som var i vägen. All gjort med muskelkraft…

    Är det samma vänner som är smeder, som du tidigare har skrivit om?

    /Andreas

    Svara

  4. Vilket fantastiskt arbete! Själv hade jag nog inte pallat, men det är klart att det också beror på vad som är viktigast i stunden och hur mycket tid man faktiskt har att lägga på ett sånt projekt. Tack för att du delar, det ger en ordentlig push när man känner sig liten och trött på omgivningens förväntningar och icke-förväntningar:)

    Svara

    • Ja så är det verkligen. Är man motiverad så klarar man det mesta. A och R har ju gjort det mesta av arbetet själva men de har fått en hel del hjälp av vänner och det tror jag är ganska viktigt för att man ska orka sådana här projekt. Man ska inte glömma att ta hjälp av sina vänner. Det ger en extra liten vitamininjektion när vänner kommer, ger ny energi när man står och trampat och är trött på allt 🙂

      Men jag tycker nog det verkar som att du har en hel del ork och energi när man läser din blogg 🙂 Ser mysigt ut 🙂

      Svara

      • Posted by Johan on augusti 2, 2013 at 4:32 e m

        Hej

        Vi är också påväg att fixa väg/grusad parkering mm hemma och gruvar oss för markduken. Vad jag förstått är den i plast. Finns det något gott eller ont att säga om den. Vill helst inte gräva ner skit under jorden
        Tack på förhand
        Johan

        Svara

        • Det är inte ett jättebra material men samtidigt är det ju en ganska liten yta om det är mer parkering än väg. Det är alltid en avvägning. Plast är ju inget bra material när det kommer ut i naturen och för mig känns markduk som en ganska onödig grej men det beror ju på vilka avvägningar man gör. Antagligen skulle en markarbetare tycka att du är en idiot om du inte har markduk.
          Antagligen är den gjord av polyeten, polypropen eller polyester. Finns även naturmaterial som består av kokosfiber vilket antagligen är skitsvårt att få tag på och mycket dyrare, 🙂

          Svara

      • det har jag också, men till specifika saker. vissa projekt som jag borde ta mig an (som är viktigare) drar jag mig för att påbörja, av rädsla kanske, för att inte orka göra färdigt. jag behöver också öva mig på att be mina vänner om hjälp. svårt när man vill göra, testa och lära sig allt på en gång.
        det är mysigt här,kom å hälsa på nån gång så kan vi dricka kaffe i trädgårn:)

        Svara

  5. Oj oj vilket otroligt slit!
    Jag har grävt lite dräneringsdiken för hand, skottat grus och fyllt igen och vet hur ont det gör! Och hur förhållandevis lite grus man får med sig på en bilsläpkärra…. Men då har det handlat om några meter dike framför t.ex en byggnad för att leda bort vatten. En flera hundra meter grusväg är i en klass för sig att jobba fram för hand. Kan inte ens föreställa mig. Men verkligen imponerande! Hur lång tid tog det ungefär?
    Det underlättar nog att grusvägen förläggs på en torr höjd och inte sumpmark som det kan vara på sina ställen där det blivit avverkat, och skogen inte längre suger upp all vätska. Man kanske kan spara in mycket grus på det.
    Måste tillägga att de valt en mycket fin boplats med fin utsikt! 🙂

    Svara

    • Tack de blir nog glada för de värmande orden 🙂 Svårt att säga hur lång tid det har tagit i rena arbetstimmar då man inte orkar mer än kanske fyra timmar åt gången då det som sagt är ganska tungt arbete. Jag vågar faktiskt inte gissa. Men tid tog det, och billigt vart det 🙂

      Svara

  6. Posted by Gertrud Hansson on augusti 6, 2013 at 4:41 e m

    Helt otroligt vilket jobb Annelie o Robert har gjort, ni ska ha ett stort eloge båda två.

    Svara

  7. Hej och hå!
    Jag läste om ert imponerande vägbygge för nästan en månad sedan och tänkte att då ska väl jag klara av att bygga en slänt. Så det gjorde jag. Lättare än jag trodde att gräva. Svårare än jag trodde att få bort alla gamla grenar som låg begravda UNDER lerjorden. Men det gick rätt bra till sist och jag är glad att jag inte drog in någon grävskopa i projektet! Bilder här: http://www.karinenglund.com/2013/08/landscaping-hur-oversatter-man-det-landskapande-landskapsskapande/

    Svara

    • Vad roligt att du fann inspiration! Och vilken fin slänt det blev. Ja, grenar övertäckta av lera är ett riktigt drygt problem när man vill göra om marken till något annat. Fint att du klarade dig utan grävskopa 🙂

      Svara

Kommentera

