Gopia

GopiaFreja
Foto: Lars Migrant

Här är en liten minidokumentär. Den handlar om Freja och Muhammed som lever ett alternativt liv i Bodö, Norge. Det påminner ganska mycket om livet här i Skattungbyn och det är kul att se på det hela lite utifrån. De bor i små hus som de har byggt själva med material de hittat. Frejas hus har hon byggt av innerdörrar och lite papp och isolering. Det har hon döpt till kärleken, för det känns bra att komma hem till kärleken. Vem kan säga emot där?

Muhammed har byggt sitt hus av lastpallar och mellanrummet i dessa har han fyllt med gamla kläder som isolering. Han har planer på att bygga ett växthus i söderläge för att utnyttja solen som uppvärmningskälla. Båda husen är bra exempel på att man ganska lätt kan bygga sig ett hus som faktiskt går att leva i. Det är en kunskap som många i dagens samhälle har glömt bort. Jag älskar dessa enklare boenden som ändå kan ge en allt det man behöver om man kan tänka sig att leva enklare.

Mat får de mestadels från containerdykning inne i samhället. I containrarna finns som brukligt ett överflöd av mat hur galet man än kan tycka att det är. Jag har hört att det ska vara ännu värre i Norge än vad det är här i Sverige och det verkar stämma då Frejas och Muhammeds hyllor är överfulla med mat. Så ser baksidan av en oljedopad ekonomi ut – mer mat i containrarna.

Ett citat från Freja fastnade i mig. Hon får ofta frågan:”Tänk om alla levde som du, du fattar väl att det inte går?” Varpå hon svarade:”Nej, men alla kan inte leva som du gör heller. Alla kan inte vara snickare, kassabiträde osv.” Det är så väldigt sant och frågan är verkligen inte ovanlig. Jag har själv fått samma fråga många gånger och jag lever ändå inte så extremt som Freja och Muhammed. Hädanefter ska jag svara som Freja när jag får den frågan. 🙂

3 responses to this post.

  1. Posted by Lena on april 10, 2013 at 7:44 f m

    Freja og Muhammed har vært framme i media her i Norge alldeles nyss. De fikk et barn i vinter og i den forbindelse er (självklart…) barnevernet koblet inn… For slik kan man jo ikke bo! Mener myndighetene. Jeg blir så trist: i dagens samfunn skal alle være like, ingen skal få lov til å skille seg litt ut. Som Muhammed uttalte (jeg tror det var han som sa det): Hadde vi tatt med barnet vårt til McDonalds hver dag og plassert det foran TV-skjermen når vi kom hjem hadde alt vært i orden. Og det har han dessverre helt rett i… Du kan lese om denne saken her http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.10955652

    Svara

    • Ja det är trist att det ska vara så. Man borde ju göra en bedömning av barnets välmående istället för att gå på sina fördomar. En liknande händelse har hänt här i Skattungbyn för några år sedan. Det var en barnfamilj som bodde i en yurta som var isolerad och hade gasolvärme. Någon tipsade Soc som krävde att de flyttade till `ett riktigt hus`. Vilket de gjorde. Ett gammalt timmerhus med kalla, dragiga golv. Då var allt okej. Fast det var sämre standard än i Yurtan. Så funkar byråkrati 🙂

      Svara

  2. Posted by Morgan on april 13, 2016 at 4:03 e m

    Vet att detta är ett gammalt inlägg men jag kommenterar ändå. 🙂

    För att stoppa bostadsbristen och förbättra miljön borde reglerna för hur man får bo och bygga göras om.
    Personligen är jag inne på att, precis som du, minska alla utgifter till ett minimum.
    Bor nu i ett alldeles för stort gammalt hus i Västernorrland.
    Ensam i ett trevåningshus som jag använder mindre än 30 procent av.
    Resten är bara dyr uppvärmning.

    Målet är att bygga ett litet boende med solfångare och vindsnurra samt en hel del egna idéer men som sjukskriven/arbetslös sitter man fast i byråkratin och har inte många kopek att vrida och vända på så jag samlar på mig grejor, virke, gamla fönster, beslag… allt som jag vet kommer väl till pass den dagen jag får möjlighet att bygga något vettigt.

    Att bygga ”på hjul” är nog smartast för att ”komma undan” bygglov och annat men jag skulle helst vilja bygga en liten timmerstuga med knuttimring modell 1200-tal eller så. 🙂

    Svara

Kommentera

