Hur många månadsutgifter har du i madrassen?

pengar

Ekonomisk trygghet kan uttryckas på så många olika sätt. Det förhärskande sättet att mäta det på i samhället vi lever i är genom att titta på inkomsten frikopplat från utgifterna. En hög lön är det som anses viktigt. Jag funderar och funderar på min lilla kammare och har så väldigt svårt att förstå mig på alla människor som sitter i sina hus, bilar och landställen som banken äger. Att de känner sig trygga ekonomiskt.

Jag är ju inte alls någon ekonom så jag har inte alla fina ord för att uttrycka min känsla men så kom jag att tänka på hur länge jag skulle klara mig om pengarna helt slutar komma in varje månad.

Som det är nu lever jag ju på halvt studiebidrag+lån. Lite drygt 3000kr/mån. Varje månad gör jag av med ungefär 2500kr och lever ganska bra på det. På mitt sparkonto har jag ungefär 25.000kr. Det innebär alltså att jag klarar mig i tio månader även om inga pengar skulle komma in på mitt lönekonto. Det tycker jag känns ganska så tryggt ekonomiskt. Hur länge skulle du klara dig ekonomiskt helt utan inkomst? Jag tycker det kan vara ganska relevant att fundera på med tanke på hur ekonomin krisar i Europa och antagligen kommer fortsätta krisa.

Målet bör kanske vara att ha pengar så man klarar sig ett helt år men jag är ändå rätt så nöjd. På tio månader hinner jag nog ordna upp min ekonomi genom att ta ett lönejobb eller minska mina utgifter ännu mer genom att exempelvis börja odla min egen mat.

8 responses to this post.

  1. Posted by Hanna on mars 27, 2013 at 2:36 e m

    jag jobbar bara säsong så så ser det ut för mig…alltså att jag får förhålla mig till vad jag tjänat under 6 månader…under den tiden jag jobbar spenderar jag extremt lite – eftersom jag jobbar som en idiot- men sen får jag bara helt enkelt dela upp det jag har på resten av året med en liten ifall ifall marginal….fungerar väldigt bra tycker jag! det är väldigt lärorikt! mina första år på det viset var jag trodde jag mig behöva något vinter jobb (det traditionella ekorrhjulet) men det har jag nu insett att jag inte alls behöver…väldigt skönt!

    nåväl, man behöver med andra ord inte alls en traditionell månadslön!

    tack för alla intressanta inlägg!

    Svara

    • Säsongsarbete är ju helt klart en fin möjlighet🙂 Har flera vänner som jobbar så. Själv funderar jag på att dra till norge och jobba några månader och sen spendera sommaren här och odla min egen mat. Då blir det ju väldigt billigt liv. `Gratis` mat med långt högre kvalitet än i affären och pengar på banken – JAK.se

      Svara

  2. Hade varit intressant att veta hur fördelningen av dina utgifter ser ut, för mig, som vissa månader lägger 2500 kr bara på mat, känns det så främmande att kunna klara sig på så lite.

    Svara

    • Jadu det kanske kommer ett sånt inlägg någon dag men jag kan säga att jag äter väldigt mycket havregrynsgröt och då utan både mjölk och `pålägg`. Det är bra basmat tycker jag. Sedan äter jag väldigt lite kött som ju är en dyr del av maten.
      Utöver det har jag en nästan obefintlig hyra och få löpande utgifter som är låga.🙂

      Svara

  3. Posted by Rubensson on mars 28, 2013 at 7:11 e m

    Vi här hemma har ofta sådana här diskussioner, det är verkligen roligt att vrida och vända på alla argument för detta med ekonomi.
    Vi har ju en liten (och en till på väg) och när man har barn blir det andra ekonomiska funderingar och utgifter än tidigare, vilket också gör det svårt med en sådan ”snäv” budget. Det måste nästan finnas lite mer spelutrymme då, om du är med på hur jag menar.
    Men det är inte detta som vi intresserat oss mest för utan snarare det som ett par från Tyskland sa till oss för en tid sedan. De poängterade att om vi alla skulle tjäna så pass lite så skulle också det bli lika lite inbetalt i skatt. Det skulle ju sannolikt betyda att folk skulle behöva bekosta sin egen sjukvård, då kan det bli svårt med en sådan liten budget, kanske speciellt med barn? Eller som student för den delen, man kanske skulle behöva bekosta sin utbildning själv?
    Visst läste du ekonomi? Togs detta upp på er kurs? Tankar och idéer om detta? Fungerande samhällsbudgetar? Det är så roligt att lära sig mer om det här. Har du några intressanta boktips om ekonomi, gärna något som är kopplat personlig ekonomi mot samhällsekonomi.

    Svara

  4. Det här är något jag funderar ganska mycket på. För oss skulle det gå åt skogen rätt omgående om pengarna slutade rulla in. Vi jobbar det, ska göra om i huset så att vi kan hyra ut delar av det men eftersom vi inte vill ta mera lån på huset så tar allt det tid. Lägger även ner mycket jobb på att få igång matproduktionen här hemma så spar vi någon krona på det också. Slutade äta kött för ungefär ett år sen så matkontot har krympt betydligt. Det får gärna dröja några år innan krisen kommer hit så vi ”hinner med”. Men annars får vi hoppas att släkten vill flytta in i vårt stora hus så har vi kanske möjlighet att få det att gå runt ändå, om vi hjälps åt🙂

    Svara

  5. Posted by Lasse on april 7, 2013 at 11:52 f m

    Håller med dig i det du skriver om just ekonomisk trygghet. Ekonomisk trygghet är inte att banken äger allt. Absolut blir livet ”enklare” om man har en HÖG inkomst, men allt som oftast skaffar man sig utgifter därefter och det är tveksamt om man faktiskt blir lyckligare.

    Jag tjänar inte ”gött” med pengar. Men däremot jobbar jag med något som jag trivs med. Man får rätta sitt liv efter det. Mina utgifter ligger på en såpass rimlig nivå att jag varje månad (förutsatt att inget händer, tex. dyr rep av bilen) kan stoppa undan en summa pengar. Har sparat såpass att jag står mig ungefär 1,5år utan någon som helst inkomst.

    Alla utgifter jag har är ”flexibla” förutom hyran och elen. Bilen kan jag ställa av (kostar 65kronor om året då), har inga bindningstider på varken telefoni eller teve. Har CSN-lån, men det kommer man knappast undan i dagens samhälle. Kostar en femhundring i månaden.

    Håller på och letar efter ett billigt hus…Men hur som helst så blir det nog svårt att inte ta ett bolån. Men är huset billigt så kanske man klarar sig på någorlunda samma månadsutgift som lägenheten ligger på idag…..Det som håller mig tillbaka är att en stor hacka av mina sparade pengar försvinner vid ett eventuellt köp och det känns lite läskigt att stå utan min backup.

    Svara

  6. Oj, du spenderar inte mycket! Tyckte jag var duktig när jag levde på studiemedel och barnbidrag,,, ca 12000 i månaden, men så har jag ju också hus och bil och tre barn… Idag tjänar jag mer, men kan ändå inte säga att jag har mer kvar, en del beror på eftersatt underhåll, men annat bara på att jag nu har mindre tid med heltidsjobb och gör dyrare val (tror jag) någonstans finns det en brytpunkt för när det inte är ekonomiskt lönsamt att jobba mer, kanske den ligger vid 75-80% när barnen bor hemma, jag vet inte, ska försöka ta reda på det. Nu är jag bara glad att ha ett jobb🙂

    Svara

Kommentera

