Tapetsera med lump-papp :)

IMG_2091

Innan jag flyttade till Skattungbyn hann jag med att tapetsera klart det lilla rum jag bott i. Jag fick stor hjälp av min vän Fredrik då jag hade lite svårt att komma igång själv. Det var länge sedan jag tapetserade sist och då var det ingen angenäm upplevelse så det var bra med någon som kunde sparka mig i arslet litegrann. Dessutom är det alltid roligare om man är två, minst dubbelt så roligt🙂

IMG_2090

Vi tapetserade alltså väggarna med lump-papp. Det är sådan papp som brukar säljas som underlagspapp till parkettgolv för att minska stegljud när man går på golvet. När man tapetserar med det gör det ungefär samma jobb som en underlagstapet. Sådana man kan köpa för dyra pengar när man vill ha en tapet som jämnar ut underlaget innan man sätter dit den fina tapeten som man vill ha synlig. Kommer inte ihåg de exakta priserna nu men jag räknade ut att det är ungefär fyra gånger billigare att tapetsera med lump-papp än underagspapp typ Covertapet och liknande.

Personligen tycker jag det blev riktigt snyggt och om jag skulle bo kvar skulle jag nog låtit bli att måla tapeten. Det blev en rå känsla, lite som betong vilket passar fint med de djupa fönsternischerna. Vi gjorde så att vi limmade först på underlaget en sväng och sedan på tapetvåderna. Vi satte tapeten med en centimeters överlapp och slutligen rollade vi tapeten en gång till utanpå med tapetklister. Detta för att den inte ska suga så mycket färg när man målar den. Det gjorde att den blev lite mörkare vilket bara var snyggt. Pappen i sig är inte helt död utan det finns lite liv i den då den nästan är gråmelerad.

6 responses to this post.

  1. Hej! Hittade hit när jag sökte på ”bo i skattungbyn” eftersom jag sedan ganska länge går i såna funderingar. Trivs du där? Jag känner en dragning dit sedan första gången jag såg byn, svårförklarlig dragning.., som förälskelse typ. Tack för trevlig blogg!

    Svara

    • Trivs jag här? Svårt att säga. Jag trivs till och från men jag vet inte om det har så mycket med `här` att göra. Det är så många faktorer som avgör om jag trivs eller ej. Skattungbyn är en rätt speciell plats med speciella människor och annorlunda tankar. Min plan nu är att bo här till sommaren och sen fundera vad jag ska göra härnäst. Det bästa är nog att komma hit och provbo, lite som jag gör nu så får du känna om byn passar dig🙂

      Svara

Kommentera

