Flytt till Skattungbyn

skattis

Nu är det dags för en stor förändring i mitt liv igen. Jag har kommit in på en folkhögskoleutbildning i permakultur som leder till ett certifikat. Kursen är på fem månader halvfart och den kompletteras med en kurs i ekobygg samt antagligen någon till kurs på distans eller jobb som snickare. Kursen ges av Mora Folkhögskola och är placerad i Skattungbyn där jag tidigare har gått en kurs i Ekologisk odling och hållbar livsföring. Det ska bli kul att träffa alla klasskamrater och ta del av föredrag av Esbjörn Vandt. Kurslitteraturen har jag redan läst i en kurs på universitetet som hette Permaculture and local food systems så det är ju både bra och dåligt lite beroende på hur man ser det.

första bilderna 013

Om några timmar åker jag upp till Skattungbyn igen då med ett helt flyttlass. Även om jag är en minimalist sett till normen i samhället har jag ändå en hel del skit att släpa på. Dessutom är jag ju snickare så jag har samlat på mig en del verktyg som tar en massa plats. Men jag får försöka packa smart så att allt kommer med helt enkelt. I värsta fall får jag åka två vändor men det slipper jag ju helst såklart.

luris vagnHär ska jag bo 🙂

Jag hoppas på ett roligt, härligt och inspirerande 2013 och det känns som det kommer bli så. Enda orosmolnet är väl att jag ska bo i en kompis vagn och det är lite svårt att hålla värmen i den. Det blir antagligen så att jag får lägga lite arbete på att försöka värmesäkra den så gott det går. Men det är jävligt billig hyra så det är det lätt värt. Här ska sparas pengar till nästa projekt som antagligen blir en till vagn som jag kommer bo i framöver.

Här har jag skrivit tidigare om Skattungbyn:
Nyfiken på Skattungbyn?
Vagnsliv i Skattungbyn

21 responses to this post.

  1. Posted by Petra on januari 18, 2013 at 6:15 f m

    Ja, du skulle haft kvar DIN vagn med kamin å allt men det var ju inte lätt å veta om man inte var sierska.

    Svara

    • Nej det var ju inte det. Men jag tycker det är kul att Lina och Per tar hand om den 🙂 Den finns ju kvar i familjen så att säga. Nu får jag ju möjlighet att bygga en ny mer välisolerad vagn med hjälp av kunskaperna jag fick genom bygget av den förra 🙂

      Svara

  2. Oh vad skoj det låter, lycka till! 🙂

    Svara

  3. Lycka till 🙂

    /Andreas

    Svara

  4. Posted by Mikael on januari 18, 2013 at 10:48 f m

    Kul att få läsa vad som händer. Spännande med framtiden 🙂

    Svara

  5. Posted by holo on januari 18, 2013 at 11:31 f m

    fedt. välkommen

    Svara

  6. Posted by Jon on januari 19, 2013 at 3:41 e m

    Åh! Ännu fler skäl att åka till Skattungbyn prestissimo!

    Svara

  7. Åhh vad jag önskar att jag kunde göra som du..har velat gå den utbildningen i all evighet..men min familjesituation tillåter inte det så.
    Lycka till med allt! ❤

    Svara

  8. spännande:) jag var inne och tittade på den i några omgångar men sökte aldrig. är inte redo att flytta på mig ännu! och så gör jag ju nu en grundläggande utbildning i odling som nog kommer till nytta. ska bli kul att följa dig, hoppas du delar matnyttiga tips, som alltid! 🙂

    Svara

  9. Jag hoppas att du återkommer med vad man lär sig. Jag har läst en hel del om permakultur de senaste åren men först nu fått chansen att börja realisera något. Någon kurs kan jag bara drömma om att gå med min familjesituation men man blir väldigt nyfiken på hur mycket anpassning det finns till vårt svenska klimat o.s.v. Jag bor på höglandet i zon 5 och vill få till en rejäl skogsträdgård.

    Svara

    • Permakultur handlar ju i grunden bara om att verkligen tänka igenom dina val när det kommer till ditt designobjekt som kanske är din gård. Det finns massor att odla i zon 5 själv bor jag i zon 6 men även här går det att finna massor. Minikiwi är lite av en favorit. Ta kontakt med stjärnsundskursen som startar i april tror jag det var. Phillipp Weiss har startat en skogsträdgård där förra året och det är zon 5. 🙂

      Svara

Kommentera

