Ekonomisk anpassningsförmåga

Jordklotet

Det ekonomiska system vi lever i är så skevt att jag anses vara i ekonomisk fara eftersom jag inte jobbar för tillfället utan istället använder min tid till att studera och bättra på min bildning. Jag läser ju inte ett program på universitetet där man kan antas tjäna igen de pengar man tagit i lån av CSN utan väljer att läsa kurser jag är genuint intresserad av istället. Istället för en ingenjörsutbildning läser jag hållbar utveckling, ekologisk odling, permakultur, ekofilosofi och liknande vilket i mina ögon är enormt mycket mer relevant för ett liv på den här planeten. Detta leder till att jag nu har en skuld till CSN på 150.000kr. Jag har också två gamla lån från när jag arbetade. Totalt har jag skulder på 200.000kr.

Det är (nästan) alltid enklare att sänka sina utgifter än vad det är att höja sina inkomster och detta har jag tagit fasta på samtidigt som jag gick från en bra inkomst som snickare(20.000kr/mån) till att studera(2500kr/mån+lån) vilket lett till att jag klarar mig på cirka 3500kr inklusive allt. Där ingår mat, bostad, värme, el, internet,  mobil, resor, gymkort – allt. Snart flyttar jag till Skattungbyn och där räknar jag med att klara mig på 1500kr/mån inklusive allt.

En vanlig Svensson sitter idag på miljonlån och har ofta utgifter på 10.000kronor i månaden. Ändå anses de vara de som har koll på sin ekonomi. För att de trampar i samma hjulspår som `alla` andra. Det är normen och normen är Kung. Om man som jag tror på en framtid med stora förändringar när det kommer till energi, klimat, ekonomi måste man fråga sig vilka egenskaper som är viktiga. I tider av förändring kommer anpassningsförmåga alltid vara det viktigaste, att man kan förändras i samma takt som världen eller snabbare. Ekonomisk anpassningsförmåga således. De som står och viftar med sitt hyreskontrakt på Öfvre Östermalm kommer ha svårt att hänga med i svängarna.

Nästa steg för mig om det skulle behövas, och för att det är kul och klimatsmart, är att odla en stor del av min mat själv vilket ytterligare kommer sänka mina kostnader. Till sommaren kommer jag ha en egen liten vagn att bo i igen och i framtiden förhoppningsvis en egen bit mark att ställa den på.

28 responses to this post.

  1. Himlans smart, eller hur🙂

    Vi skulle kunna bilda klubb, du och jag, hihi, skämt å sido, så är våra situationer väldigt lika…

    /Andreas

    Svara

  2. Jag älskar din väg i livet och mitt mål är också att hoppa av ekorrhjulet på något sätt. Är nyfiken på alternativt boende som halmbalshus eller liknande.. Har dock inte kunskapen ännu att genomföra det eller kontakterna heller för den skull.

    Svara

    • Åh tack sak du ha, vad kul att höra att inte alla ser en som värsta dåren🙂
      Halmbalshus kan jag verkligen rekommendera dig att ta en kurs i. Då lär du känna massa sköna människor med samma intresse. Alla pratar med alla och man jobbar ihop så det blir ingen `högstadiekänsla`🙂

      Svara

  3. Posted by Henrik on januari 16, 2013 at 1:53 e m

    Jag gillar dina tankar om ekonomi. Bildning är tyvärr nu för tiden satt på undantag – möjligtvis är det en lyx som förbehålls överklassen och ska undanhållas från de andra. Det är sällan man hör nämnas kopplingen mellan bildning – personlig styrka – gemensam utveckling – hållbar ekonomi. Kan det vara så att bildningen verkar fientlig mot upprätthållandet av ett kapitalistiskt system?

    Svara

    • Min upplevelse av högre studier är nog snarare att man där skolas in i systemet. Man ska tänka kritiskt men bara inom vissa givna ramar. Den mesta undervisningen lutar ganska kraftigt åt höger särskilt inom ekonomi och de mer tekniskt orienterade ämnena.
      Men med bildning menar jag inte bara den statliga undervisningen utan även att läsa böcker och själv söka kunskap för glädjen i ny kunskap och där hittar man ju lätt alternativa källor som visar en annan världsbild, en mer sann i min mening. Mediakritik och rättviseperspektiv globalt är väl det jag finner mest intressant samt lowtech-lösningar på stora problem🙂

      Svara

  4. Posted by Henrik on januari 16, 2013 at 1:57 e m

    1500 i månaden ses nog av vissa som omstörtande. Med den onmsättningen kan du aldrig bidra tillräckligt för tillväxt och bnp.

    Svara

    • Ja när man går igenom alla ekonomiska steg med ränta och liknande inser man mer och mer att det är en närmast revolutionär handling att leva på jävligt lite pengar. Det är nog bara en tidsfråga innan det blir olagligt😛

      Svara

  5. Posted by Henrik on januari 16, 2013 at 6:07 e m

    Ja precis vad jag också menade; utbildning har lite och sällan med bildning att göra. Bildning handlar att ta kontroll över sin situation medan utbildning handlar om att inordna sig under makten.

    Svara

  6. Jag har mycket att tacka min farfar för när det kommer till att vara praktiskt lagd och ha ett intresse för bygga och snickra! Han hade endast en formel utbildning i livet och det var som hovslagare. De verktygen som han gjorde som lärlingsprov för att få gesällbrevet är en uppsättning hovslagarverktyg, försilvrade, som nu hänger på min vägg bakom mig just nu. Utan utbildning, men med en massa bildning, så var han bland annat: hovslagare, lastbilsförare i Petsamotrafiken, amatörfotograf (han köpte en kamera som byggsats redan vid 14 års ålder), taxichafför (bistod en barnafödsel i taxin när han skulle köra den havande kvinnan till lasarettet), husbyggare (byggde sommarstugan), svetsare, snickrare, mekaniker, amatöruppfinnare och även diktare!

    Det var aldrig någon som skulle ha sagt till han, eller om honom, att han var outbildad!

    Så jag håller med om att bildning är så mycket mer än en utbildning (statlig högskoleutbildning).

    /Andreas

    Svara

  7. Posted by Carro on januari 17, 2013 at 8:53 f m

    Har du tänkt att arbeta eller bara försöka att vara självförsörjande? Eftersom CSN inte lånar ut pengar gratis menar jag;)
    Min plan är nog att försöka hitta en lite stuga, som häromkring Jönköping brukar kosta minst 300 000, och sedan jobba halvtid kombinerat med att odla själv. Jag hoppas att det funkar:)

    Svara

    • Jag har tänkt att arbeta, börjar antagligen lite smått redan i vår. Förhoppningsvis kommer jag och en vän jobba tillsammans men med varsin firma. Ska bli kul🙂

      Nej, det är inte gratis och i en perfekt värld hade jag inte tagit några lån alls men nu är det som det är. Min ambition är att jobba så lite som möjligt för enbart pengarnas skulle och jobba mycket med det jag vill och brinner för🙂

      Svara

  8. Posted by Thomas on januari 18, 2013 at 11:35 f m

    Du har en intressant blogg och jag följer den med stort intresse. Jag jobbar som snickare och ser dagligen exempel på detta som du talar om, eller snarare bristen på det. Att som byggnadsarbetare ifrågasätta hur vi bygger och använder våra naturresurser, det ses som väldigt konstigt. De flesta (inte alla) vill bara fortsätta sina vanliga liv och köra på som vi alltid har gjort, trots att detta kommer med största sannolikhet att störta oss i fördärvet! Facket är mest intresserat av att hålla uppe löneutvecklingen och se på arbetsmiljö. Inte helt fel kanske men otroligt frustrerande, speciellt när man läser om exempel på byggen av flervåningshus i trä, energisnåla hus med solceller o.s.v… Ser man någonting av det här hemma…Icke sa Nicke!
    Nästa problem…(jösses vad det här låter negativt😉 om vi skulle bygga dessa miljövänligare hus i stor skala, hur finansierar vi detta? Skall vi som vanligt låna pengar på banken, och låta detta tokiga finanssystem fortsätta?

    Svara

    • Jag förstår precis hur du har det. Det var ju sådär jag gick runt och kände att det var nåt galet men svårt att få något gensvar i branschen.
      Ja många miljöhus är ju inte möjliga i egentlig mening när man ser till vad de kostar att bygga. Jag tror att lösningen är att bygga husen mindre för att på så sätt få ner kostnaden men det är inte alla som vill bo på en liten yta. Men det finns ju aldrig bara en lösning som tur är. Vi får fortsätta försöka helt enkel🙂
      Kul att du tycker min blogg är intressant, det värmer såhär när det är 25 minusgrader ute🙂

      Svara

  9. Har kollat runt på din blogg och följt ditt bygge av huset på hjul och haft väldigt roligt. Du verkar vara en skön typ och vi har definitivt en del gemensamt🙂

    Svara

  10. det system som vi lever i är väl ändå ganska mycket baserat på rädsla tänker jag. vi lär oss att rädas det okända och tar därför ofta säkra (som vi tror) vägar framför osäkra. de flesta tar inte med i beräkningen att baksmällan ändå kommer en dag. jag är helt inne på ditt spår. jag strävar efter att leva enkelt och finna nya/ bättre lösningar på de funktioner som jag behöver i livet. jag studerar odling av många olika skäl, men jag tror att det är det mest relevanta jag kan lära mig just nu. och jag klarar än så länge att leva på mitt studiebidrag, utan lån.
    bra att du skriver om detta och att bloggar som denna finns!

    Svara

    • Ja man känner sig trygg för att det är så många andra som gör det, tar lån men det har ju historiskt visat sig inte vara så tryggt men vi glömmer fort😛
      Jag tror också att odling är det absolut viktigaste man kan lära sig, verkligen. Du verkar ha det väldigt bra därnere i Järna. Jag har alltid tänkt att jag ska besöka Järna och jag har vänner som letar mark där, får se om det blir av någon gång🙂
      Tack för pepp och vad duktig du är som klarar dig på bara bidraget. Ska jag med efter sommaren om jag pluggar vidare🙂

      Svara

  11. Posted by Hamstern on januari 29, 2013 at 11:40 f m

    vilken otroligt härlig blogg! verkligen upplyftande! Det skönt att se att man inte är ensam.
    Din syn på ekonomi faller mig helt i smaken, det är så sant alltihop! jag blir ofta frustrerad när man hör på radion om ekonomiska oron hela tiden…runt julhandeln brukar det låta..: å i år ser det ut att gå dåligt på julhandeln bla bla…bara en ökning på si och så många %….ÖKNING!?!? jamen va bra då tänker jag…borde inte det räcka?! å sen hör man om barn som lever i fattigdom, för föräldrarna inte tjänar mer än si och så…men har de kläder på kroppen? har de mat för dagen? har de tak över huvudet?…det är väll det som är vesäntligt? och att de har föräldrar som tar hand om dem och HAR TID FÖR DEM! det har väll inte med hur mycket man tjänar? om alla barn måste ha en ny Iphone i kvartalet, annars räknas man som fattig…då är det ju helt skruvat det här samhället…nu har kanske inte alla barn det livsnödvändiga tyvärr…men det är väll det som är intressant, inte vad föräldrarna tjänar…
    jag sa detta till min mamma i julas, när det var på nyheterna om barnfattigdom…å hon utbrister som om jag vore en känlokall typ; MEN DET ÄR JU SYND OM DE BARNEN! ja sa jag…det är klart att barnen kommer i klämm när ”normen” är så absurd…jag minns själv hur det var att inte ha märkeskläder i skolan sa jag…mamma glodde lite på mig…jag sa att det är ju inte de som är ”fattiga” som ”gör fel” utan snarare alla andra föräldrar som stoppar till sina ungar på 7år en sprillans ny mobiltelefom med gud vet vad för funktioner för en massa tusen och sedan inte tänker på konsekvenserna…det höll hon med om…men så läggs det inte fram…det är dåligt om man inte tjänar lite…det är dåligt om man sparar på prylar som kan komma till användning sen (då hamstrar man) och det är inte bra om man inte konsumerar!
    näe! länge leve kunskapen för att leva billigt! fast då kolapsar ju hela det system vi lever i…å alla som då inte vet hur man överlever utan google och Iphones kommer få det kärvt…då spelar det ingen roll om man kan programera ett dataprogram eller kan rabbla namnen på de hippaste personerna med de dyraste käderna på senaste galan…
    Som en kompis till mig sa…de där med sånnadär hittepåjobb…visst, här sitter ju jag och skriver och komunicerar världen över men hjälp av internet…(hittepåjobb :P) men skulle jag inte använda detta till att faktiskt lära mig något matnyttigt så är det ju illa spenderad möjlighet….nä fy vilken surkärring jag låter som…fast jag blir lätt grinig när jag funderar på sånthär…känns bättre att bläddra bland mina fröpåsar och längta till att mitt trädgårdsland är knöfullt med grönsaker!

    Svara

  12. Posted by Hamstern on januari 29, 2013 at 11:51 f m

    ärsh…jag får väll vara lite mer positiv…nu borjag och min sambo på en blivande gård i en liten stuga på 45 kvm. vi har el, vatten och toalett samt öppenspis…i höstas när vi flyttade hit, sket vi i att inreda så mycket och anlade i stället ett trädgårdsland och växthus…jätte fint blev det! detta ska nu förstoras så vi får plats med mer….samtidigt ritar vi på ett stall och letar efter gamla jordbruksredskap…vi snubblade nyligen över en självbindare för 500kr som behöver mindre reparationer…detta är det bara ett fåtal som vet eftersom vi än så länge inte kan köra med häst (skulle nog inte betraktas som riktigt kloka av många runt omkring oss)…men vi får väll lära oss…och att gå igenom alla de stegen innan man börjar leta redskap känns lite dumt…nu snubblade vi över självbindaren så då är det väll bäst att passa på….
    framtidsdrömmen ser ut som så att vi kommer bli mer eller mindre självförsörjande…jag jobbar just nu på att lära mig ta hand om mjölk på olika sätt…nu har man ju möjlighet att prova sig fram utan att man sitter i sjön…
    nåväl, jag har haft en jäkla massa tur ifråga om boende, karl, jobb och ha än så länge inte en krona i studielån. Känns gött!
    Tack för att du är så positiv och optimistisk i din blogg!

    Svara

    • Vilka fina planer ni har. När det kommer till att köra med häst finns det ju en del som håller på med det i vårt land. Många av dessa kan man ställa frågor till och även åka och hälsa på så man kan snappa upp det grundläggande färdigheterna, kanske mot arbetsbyte🙂
      Ja det är så lätt att bli deppig när man funderar på världen och alla problem så jag försöker hålla en antingen informativ och/eller positiv ton i min blogg så man inte ska bli nedslagen även här🙂

      Svara

  13. Posted by anna-karin on februari 22, 2013 at 4:22 f m

    Hej! Hittade just din blogg och finner den mycket intressant och lärorik. Det är bloggar som din som får en att förstå att man är på ”den rätta vägen” 😉. Jag bor med min dotter i en liten lägenhet med mestadels ärvda saker för att jag ser ingen mening med all slit och släng i att köpa nytt och valet att bo smått gör att jag har råd att arbeta färre timmar =mer tid till min dotter ÄNDÅ är det så jävla lätt att bli påverkad och få mindervärdeskomplex av omgivningen som anser att man måste ha en ny och säker bil ( har VALT att inte ha bil), nya kläder (ni vet väll att de bästa föräldrar handlar nytt på polarn och pyret) nytt STORT boende som man ska renovera till förbannelse. Man känner sig faktiskt som en unge själv mitt i allt detta- Asså det är faktisk farligt för miljööön med stora bilar😉. Tack för din blogg.

    Svara

    • Det är bara att stå på sig. När bostadsbubblan brister kommer de ju förstå dina val😉
      En bra grej om man kan är att försöka hitta människor med liknande värderingar så man har en plats/person(er) att hämta styrka ifrån. Där man känner att man slipper bli ifrågasatt hela tiden. Det kan vara ekobyar, Urkultfestivalen, vissa kurser på folkhögskola och universitet, stadsodlare, permakultur osv.
      Tack för ditt peppande mejl!
      Allt gott

      Svara

Kommentera

