Ritningar

IMG_2074

Nu har jag köpt in lite material så att jag ska kunna rita alla mina husideer så att de ska gå att lämna in i bygglovsansökningar eller bara för att på ett väldigt tydligt sätt förklara mina ideer för andra människor. För de som är lite bättre på data än mig finns det ju bra ritprogram där man kan få till 3Dbilder, för mig har det dock inte gått något bra så det får bli papper och penna. Jag har också köpt in en linjal med olika skalmått på, en passare och en gradskiva samt ett ritblock i storlek A3.

Just nu ritas det på en framtida vagn. Har precis kommit fram till att jag ska slopa toalett och duschrum. Först ritade jag in det men det blir för lite utrymme kvar för att leva. Det hade gått om jag hade byggt en större vagn men då måste jag hitta ett annat underrede och dessutom ökar byggkostnaden ju större vagnen är så därför kommer jag bygga en liten liten vagn även denna gång. Hoppas klara mig på 30.000kr med okej isolering och kök samt helt loft som en liten övervåning som blir mitt sovrum.

Kommer presentera en ritning och mina tankar om den när jag fått klart hur jag vill ha det 🙂

18 responses to this post.

  1. Det låter spännande att du har kommit så lång, ser fram emot att få se utvecklingen. Modigt att inte ha toalett i vagnen…

    /Andreas

    Svara

    • Modigt? Hur tänker du då 🙂 Jag är van vid att inte ha toa där jag bor eftersom jag bott i ett uthus. Kissa kan man ju göra i en flaska eller liknande och nummer två kan man ju planera lite så man slipper gå upp mitt i natten. Vagnen blir 7kvadratmeter så jag måste prioritera lite. Duscha kommer jag göra i en zinkbalja jag har som jag kan ta in när det behövs. Två liter vatten räcker 🙂

      Svara

  2. Posted by Johan on januari 10, 2013 at 12:39 e m

    Hej

    Skulle det inte vara möjligt att svetsa balkar bak på vagnen och bygga ett litet utedass på bakre kortsidan av vagnen. Behöver ju inte vara så avancerad. Kan ju egentligen räcka med ett duschdraperi runt den. Skiten kan ju trilla ner i en hink med eller utan påse i.

    Svara

    • Jo så skulle man väl kunna göra men i mitt huvud skulle inte det se så snyggt ut. Att jag inte vill bygga vagnen större är ju pga vikten så blir det toalett får den rymmas inom de sju kvadratmeter som vagnen kommer bli. Ska man ändå ha dasset på utsidan kan det ju lika gärna stå fristående som jag ser det. Det är bara bra om man tvingas ut med jämna mellanrum 🙂

      Svara

  3. Posted by Susanne Grönlund on januari 10, 2013 at 5:35 e m

    Jaha! Jag visste väl att det var något jag missat…skallinjal! Måste man skissa om allt nu, jag som var nöjd med slut ritningen. Skämt å sido. Kul är det med skissandet och planerandet. Ska bli spännande och följa detta bygge också. Lycka till!

    Svara

    • Haha det går ju bra med en vanlig linjal med men det kan underlätta för dig med en med skala på helt klart 🙂 Har du klarat dig utan så behöver du den uppenbarligen inte. Vad har du ritat för nåt då?
      Tack ska du ha

      Svara

      • Posted by Susanne Grönlund on januari 10, 2013 at 10:43 e m

        En något större vagn än dina 7, och praktiska compakt living möbler, jag ska till att bygga en specialsäng och hade ritningen klar…jaja det tyckte visst inte en av kompisarna som kom på att han hade ett gäng skåp stående som jag får(men det sparar ju på virke). Men hade du inte planer på att göra en något större vagn denna gång?

        Svara

  4. jag är ju lite nyfiken på om du bygger för att utveckla dina idéer eller om du har andra skäl? jag menar eftersom du redan har en vagn, eller..?

    Svara

  5. Posted by Carro on januari 14, 2013 at 2:03 e m

    Hur är det med att tvätta? Kör du old school och tvättar i balja eller liknande, lånar du tvättmaskin eller hur gör du?

    Svara

    • Där vagnen kommer stå, Skattungbyn, finns det en bybastu med tvättstuga där man kan tvätta för 30kr eller så. Dessutom finns det vänner i byn jag kan tvätta hos. Det blir lite tanken om att dela på resurser istället för att alla ska ha en varsin uppsättning av allt. Sen finns det tankar om att göra cykeldrivna tvättmaskiner med men det är ett senare projekt om det skulle behövas. Överlag tvättar vi alldeles för ofta i dagens samhälle, ofta räcker det med att vädra kläderna 🙂

      Svara

      • Posted by Carro on januari 15, 2013 at 9:46 e m

        Ja, absolut, vi har vant oss vid att kunna använda resurser utan att tänka i ett större perspektiv. Och att dela tvättstugan blir ju lite som att bo i hyreshus då:) men vad häftigt att använda cykeln för att driva maskinerna! Hoppas att det blir verklighet:)

        Svara

  6. Hej,hur mycket vatten per dag har du räknat med att du behöver?Och vart får du det ifrån?Hur har du tänkt att lagra det?Vart för sorts värmekälla har du tänkt att använda?Har flera frågor,men får räcka för nu.Lycka till med projektet!!!

    Svara

    • Som det är nu använder jag kanske 5 liter om dagen men man får nog räkna med tio om man ska `duscha` vilket man klarar på två liter. Sen beror det ju på vad man lagar för mat. Att koka kräver ju mycket vatten. Vattnet tar jag från en källa i skogen 🙂
      Värmekälla blir en kamin, samma kamin som står i vagnen jag nu bor i. Den brummar så fint medan jag skriver det här. Eftersom nästa vagn kommer vara välisolerad kommer jag inte behöva elda lika mycket vilket känns bra 🙂
      Tack ska du ha 🙂

      Svara

Kommentera

