Vagnsliv i Skattungbyn

LurisMusli

Nu har jag precis kommit hem till Uppsala efter att ha spenderat sex dygn i Skattungbyn. Jag har hälsat på fina vänner och sovit över i deras vagnar och en liten husbil. Vagnarna har jag presenterat i det allra första inlägget på bloggen, det kan du läsa här. Första nätterna spenderades hos Luris i hennes lilla vagn. Det är hennes loft ni kan se här ovan. Katten musli har fått flytta in för att hålla mössen borta. Hon kröp in under täcket på natten och låg och spann mot kroppen på mig, mys i koncentrat! Sedan blev det två nätter i den kalla bussen och sen en natt i Anlis vagn, på golvet. Där var det bara nollgradigt på morgonen.🙂 Bilden nedan är tagen uppifrån Anlis loft.

Anlisgolv

Det är fantastiskt roligt att komma tillbaka och få möjlighet att få testa på hur det är att leva i dessa vagnar som jag, på ett litet hörn, var med och skapade. Jag känner mig stärkt i tanken att man kan leva väldigt enkelt och ändå ha allt man behöver. Värme, mat och kärlek.

DumpstradeFylldatomater

Vi åkte iväg och dumpstrade i Orsa, alltså letade runt i affärernas containrar efter slängd mat som går att äta. Det gick väldigt bra andra gången vi var iväg då vi hittade åtta stora hårdostar som var lagrade i 24 månader samt tomater, paprika, mjölk, bananer, bröd mm. Det blev väldigt mycket god mat som vi lagade till på vedspisen. Det är så härligt att laga mat på vedspis, jag känner mig helt frälst. Vi var också iväg en sväng till tippen för att se om vi kunde hitta något användbart men det var lite för mycket snö för att det skulle gå att hitta så mycket nyttigt utan en snöskyffel.

Jag sov två nätter i en gammal husbil utan värmekälla men med en massa täcken och filtar så det gick att hålla värmen men jag vaknade så fort det glipade lite i täcket. 20 minusgrader är ändå rätt kallt även om man har sovsäck och duntäcke. Men en kul erfarenhet tycker jag. Något att tänka på när man klagar på att det är lite kallt inomhus. Dessutom tänker jag att det kan vara bra att utsätta sig för lite obehagliga situationer för att bättre förstå hur jävligt livet faktiskt kan vara. Tänk på alla hemlösa som lever ute men utan sovsäck och duntäcke. Otroligt att vi kan leva i ett sådant överflödessamhälle men ändå inte ta hand om våra medmänniskor.

KallaHusbilen

Vi var också iväg till mina vänners stoooora tomt och tittade hur det såg ut där. Det är ett gammalt kalhygge men det kommer bli oroligt fint på några år tror jag. Vi passade på att bära dit deras hönshusgolv som såklart är runt. Det är dessutom gjort av det takstolsmaterial som blev över när Anli gjorde taket till sin vagn. Återvinning var ordet.

Hönshus

Kikade även på en annan liten tomt som jag funderar att bjuda på. Har så många projekt och ideer som jag skulle vilja förverkliga men det faller alltid på att jag inte har en egen tomt att göra det på samt att det kostar pengar men kan man hitta material runtom så går det ju att få ner priset avsevärt. Dessutom har jag möjlighet att lära mig timring i byn så eventuellt kan jag få in lite pengar på det sättet samt genom distansstudier. Den som lever får se helt enkelt.🙂

Samtal

Utsikten från mina vänners tomt är rätt så magnifik, man ser några mil över Orsa Finnmark men bilden gör den inte rättvisa.

UtsiktKalhygge

9 responses to this post.

  1. Låter som du har haft en mysig liten semester. Det är alltid kul att träffa sina vänner🙂

    /Andreas

    Svara

  2. Posted by nike on december 15, 2012 at 10:12 e m

    hej!!
    i huvet på mej surrar konstant en stor fråga, som jag inte vet vart jag ska börja leta efter svar nånstans.. jag tänkte att du kanske har nåt slags tips eller nån idé eller kanske känner nån som har det…

    frågan gäller motorer. nåt jag inte vet nåt om alls!! jag har en enorm dröm att ha en egen buss att bo i. ja, en såkallad hippiebuss. men att brumma runt å bränna avgaser går emot allt jag tror på och vore raka motsatsen till hur jag vill leva å ta hand om moder jord. jag har därför länge haft planer på att se om det inte går att bygga om motorn så att den kan gå på biodiesel, frityrolja eller nåt annat som inte e så hemskt som bensin.

    jag har läst i denhät inlägget lite:
    http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107698.0

    ah, men jag tänkte bara om du har nån koll elle rvet nån annan som e intresserad av samma grej.

    fred
    //nike

    Svara

    • Tyvärr inte. Det är svårt det där med att köra fordon miljövänligt. Hitills ingen som på riktigt har lyckats, biodiesel är inte heller lösningen. Kanske skaffa häst och vagn eller en cykel istället?🙂

      Svara

  3. Hej Marcus! hittade en Youtubefilm som Du antagligen redan sett..http://www.youtube.com/watch?v=RI8iO53xBFM men den påminde mig om DIG och våra fina samtal i somras under lerbyggekursen!

    Vår rödhårige vän Vincent som Du också träffade då har varit kvar här ända till de 14 december !

    Min blog som Du besökte tidigare är nedlagd, men chapelstjoseph.wordpress.com om ETT av våra lerhusbyggen finns kvar.. Vi hörs igen och ses igen också hoppas jag! Allt gott till Dig : )

    Svara

  4. när det var minus 24 hade hönsen det fortfarande bra!

    Svara

Kommentera

