Hur gör vi då? Ekonomin, klimatet och framtiden

Naturskyddsföreningen anordnade en klimatkonferens på temat `Hur gör vi då?` Jag hade inte själv möjlighet att närvara men de har varit så sjyssta att de har lagt ut en hel del filmat material på youtube. Det är väldigt intressanta små videoklipp där olika tongivande personer framträder och föreläser på temat. Har ni lite tid över, klart ni har, så tycker jag ni ska lägga den tiden på att titta igenom klippen. Först ut är Emil Jensen för att tycker att han var så väldigt bra, positiv men utan att förneka att vi står inför svårigheter och dessutom underhållande. Först en liten sång och i det andra klippet en väldigt fin dikt.

Här ett litet klipp med Naturskyddsföreningens alldeles egna Mikael Karlsson. Han sammanfattar läget just nu och sågar Sveriges rykte som miljöhjälte på ett väldigt tydligt sätt.

Chee Yoke Ling pratar en hel del om att man måste ha ett rättviseperspektiv i klimatfrågan.

Björn Sanden går igenom och pratar om ytproblematiken samt den eventuella fortsättningen på den industriella revolutionen och hur den skulle kunna se ut.

Lena Ek kan inte ha känt sig så pepp på att gå upp och prata framför en kritisk publik med tanke på hennes gärning som miljöminister men hon är ju tvungen. Jag får intrycket av att hon har hyfsat bra koll på läget men att hon är totalt låst av regeringen att faktiskt göra något konkret. Att hon bara är en marionett till för att lugna de människor som vill bli lugnade istället för att skapa en reell förändring. Hon pratar mycket om att sätta pris på ekosystemtjänster vilket jag själv inte är helt övertygad om är en bra väg att gå. Allt är inte utbytbart mot pengar hur gärna vi människor än vill tro det.

Johan Rockström och Mattias Klum pratar om sin nya bok och tankarna som ledde fram till den. De visar fantastiskt vackra bilder och filmer och otroligt skrämmande bilder och filmer som kanske kan skaka liv i några av oss.

Det finns några klipp till att titta vidare på men det får bli en annan kväll för min del. Jag tycker det är intressant och hoppingivande att det känns som att fler och fler människor börjar ta till sig att vi faktiskt sitter lite i skiten här som art och att vi drar med oss alla andra arter ner i tunnan. Kanske är det nu det vänder, kanske kommer det börja hända positiva förändringar inom de närmaste åren. Jag hoppas iallafall det och försöker påverka och förändra så mycket jag kan och orkar. Om det inte räcker kan jag iallafall säga att jag försökte🙂

5 responses to this post.

  1. Reblogged this on BjörnKraft and commented:
    Otroligt bra initiativ.
    ” galenskap är att gång på gång göra om samma sak men förvänta sig ett nytt resultat”
    -Albert E-
    Bäst är Emil Jensens sång ”vackrast i världen”.

    Svara

  2. Hej! Har du hållit på med aquaponics? Vad anser du som studerar hållbar utveckling om fiskodling överlag? Nuvarande fiskodlingar samt om du har koll på miljövänliga alternativ?

    Svara

    • Nej det har jag inte men jag har läst en hel del om det. Jag anser att vi ska ha hållbara fiskpopulationer i våra sjöar och hav istället för att odla i bassänger.
      Aquaponics har ju sina fördelar även om de flesta verkar ha svårt att få det att fungera ordentligt. Det beror lite på vilka aspekter man tar in i bedömningen. Tar man in de djuretiska aspekterna är det ju ingen bra grej.

      Svara

  3. Hur menar du med hållbara fiskpopulationer i sjöar/hav? Ska denna fisk ätas eller menar du att den ska finnas för sig själv och människan ska inte inta den som föda utan äta vegetariskt. Med väldigt många människor på denna planet räcker då fisken om det enbart ska finns fisk i ”naturliga” former? Behövs inte ett hållbart odlingssystem för att kunna producerar denna mängd fisk som människor vi ha? För att komma till en hållbar fiskpopulation i våra vatten måste inte fisken komma någon annanstans ifrån? Det finns ju fler sätt att odla fisk förutom bassänger. Med de djuretiska aspekterna i tanken- anser du att det går att odla något djur överhuvudtaget? Fisk,fågel, gris, ko

    Svara

    • Jag menar att en hållbar population är då populationen inte minskar år för år. Jag tror att vi kan fortsätta äta fisk om vi hanterar fisken på ett ansvarsfullt sätt, något vi inte gör idag eller har gjort tidigare.

      Svara

Kommentera

