Förtäta staden

Karen Chapple har byggt ett litet hus på sin tomt för att få in lite extra pengar i form av hyra. Det tycker jag är en utmärkt ide på flera sätt. Dels ger det unga och studenter, och andra behövande, möjlighet att hyra ett litet hus till överkomligt pris samtidigt som det förtätar bebyggelsen där människor vill bo. På så sätt slipper vi ha städer som breder ut sig mer och mer på bekostnad av natur- och djurliv. Dessutom kanske hyresgästerna inser att de inte behöver större hus än de 23 kvadratmeter som detta hus är på. Idag bor vi i Sverige i genomsnitt på 49 kvadratmeter per person så om vi skulle få ner det antalet till hälften skulle en väldig massa uppvärmd bostadsyta `försvinna` vilket skulle göra att energiåtgången skulle gå ner vilket skulle göra att våra utsläpp skulle minska. Med mindre bostadsyta skulle vi kanske ha råd att isolera våra hus bättre också vilket ytterligare skulle minska vår energiåtgång och våra utsläpp. Värt att fundera på när larmrapporterna avlöser varandra på nyheterna om vårt allt varmare klot…

12 responses to this post.

  1. Posted by Micke on november 21, 2012 at 9:13 e m

    Haha, Markus jag bor i det här hippieghettot nu😀, fast tyvärr bor jag i en mycket större lägenhet än den jag har i Stockholm.

    Svara

  2. Posted by Maria on november 22, 2012 at 9:00 f m

    ”sponsrat av vattenfall”? har du sålt din själ markus? :O

    Svara

    • Vart står det `sponsrat av vattenfall`? På youtube eller på min blogg? Jag har då inte fått några pengar det kan jag lova🙂

      Svara

      • Posted by Maria on november 22, 2012 at 3:00 e m

        Hmm… första gången jag gick in å det här inlägget fanns en ad från vattenfall under youtube-klippet. Nu ser jag den inte. Vattenfall kanske gör smygreklam hos dig.

        Svara

        • Jag äger varken youtube eller klippet ifråga så det har inte med mig att göra.🙂 Däremot kommer klippet från youtube-kanalen Faircompanies som tjänar pengar på att människor kollar på deras klipp genom annonsering. Jag personligen har valt att inte ta in reklam varken på min blogg eller på mina youtubeklipp.🙂

          Svara

  3. För att inte tala om hur mycket pengar man kan spara på att slippa onödigt långa kommunikationer, mindre yta ger mindre utrymme att fylla med skit producerat av kinesiska slavar, mer folk i närområdet ger mer utrymmer för mindre affärer och restauranger vilket stimulerar den lokala ekonomi, etc. Förtäta staden, det borde vara alla politikers motto just nu men istället är ni svenskar som vanligt upptagna med charader i form av partipolitik, söndring och bitterhet.

    Bra blog som alltid!

    Svara

Kommentera

