Komplexa lösningar på enkla problem

På Campus där jag tränar finns det en liten bastu. Jag älskar att basta så jag försöker göra det så ofta jag kan vilket brukar bli varje träningstillfälle. Jag upplever bastubad som helande och meditativa. I den här bastun finns det en kran som sitter ovanför bastuaggregatet och från den går det ett snöra uppe i taket som slutar i en liten knopp ovanför sittplatserna. Det är en himla massa rördragningar och trix för att få till den här lösningen så att man ska slippa bära in vatten i en hink inför varje bastubad. För det, tänker man, är tydligen jättejobbigt.

Det roliga är att den här lösningen aldrig har funkat. Först gick någonting sönder så de fick ta dit en rörmokare och stänga bastun den dagen. Efter det spolade kranen väldigt lite så det kom inte så mycket vatten på aggregatet som man ville. Detta ledde i sin tur till att män(niskorna) drog hårdare i snöret för att kanske lyckas tvinga fram mer vatten. Det gick så klart inte då problemet inte satt i snöret utan i kranen men skam den som ger sig. Detta slutade med att snöret drogs av och man fick gå och trycka på en liten kranöppnare nere vi golvet vid aggregatet.

Det här upprepade sig många gånger med rörmokare som skruvade rör och kran, gympersonal som satte dit ett nytt snöre, elektriker som kollade nåt elfel med aggregatet osv. Men nu! Nu har de hittat en lösning – En klassisk hink med skopa!

Alltså, jag tycker det här är så otroligt underhållande. Att vi hela tiden letar efter komplexa lösningar på simpla problem. Eller att vi överhuvudtaget ser triviala handlingar som något vi måste försöka bli av med. Hur kan det vara ett stort problem att de som vill ha vattenånga i bastun hämtar vatten i en hink? Det är ett gym för guds skull, orkar man inte hämta vatten i en hink kanske man ska ägna sig åt något annat, mindre ansträngande på sin fritid.

Det finns väldigt många sådana här exempel runtomkring oss i vårt samhälle som man kanske inte tänker på. Gör det, tänk på det och se vad du kommer på för några exempel. Hur kan vi förenkla saker och ting utan att sänka vår levnadsstandard och därigenom dra ner på våra utsläpp och energiförbrukning? Jag tror att det finns en mängd åtgärder som skulle kunna göras och som kommer bli nödvändiga inom en inte allt för avlägsen framtid.
*Man kan såklart anse att bastubad helt borde väljas bort men det är faktiskt en lyx jag vill unna mig så länge det är möjligt, finns mycket annat jag hellre väljer bort innan.

12 responses to this post.

  1. Posted by Petra on november 13, 2012 at 5:04 e m

    Det var verkligen underhållande =)
    Men jag kan lova att det inte är de som gymmar där som kommit på idén… Det är nog nån som jobbar där. Och när lat-grejer FINNS, då vill folk använda de =) Hade man aldrig satt dit den där anordningen kanske det aldrig hade upplevts som ett problem att bära in en hink.

    Svara

    • Jäääklar, ibland är du kusligt snabb på att svara. Det är absolut så som du skriver. Tror alla bastubadare föredrar hink-lösningen men det gör det liksom bara ännu roligare. Vem var den komplicerade lösningen till för överhuvudtaget?🙂

      Svara

  2. haha…:)
    Förresten är bastubad inte nödvändigtvis någon lyx överhuvudtaget, däremot en livskvalitet. Min kompis ute i torpet har byggt sig en vedeldad bastu på ett husvagnsunderede. för det var det enda sättet han kunde sköta sin hygien därute i stugan som saknade indraget vatten o avlopp. En stund i bastun för att värma sig sig själv och vattnet, och sedan ut och snabbt skölja av sig med vattnet man värmt upp i bastun. Enkelt och primitivt, men jäkligt gott🙂 Jag vill själv ha en bastu! Men min fina hippievagn ska få vara orörd ett tag till…

    Svara

  3. åååh! älskar bastu- det är nog någonting jag saknar mest från Finland. brukar också smita in i bastun efter gymmet här men bästa bastun är nog vedeldad🙂

    Svara

  4. Lyx och lyx, bastubad är kanske ingen absolut nödvändighet i vår moderna vardag men man måste mata själen också. För mig känns ett helt liv utan bastu som inget liv alls. Visst klarar jag mig den tiden på året jag bor i stan men att välja bort det helt känns inte lönt.

    Om bara nötterna på centralbadet kunde förstå att man ska slänga vatten på bastuaggregatet också… *muttrar*

    Svara

  5. Posted by pia utriainen on maj 15, 2013 at 8:34 e m

    i finland är inte bastu lyx utan en norm/ en del i vardagen alla har bastu även lägenheter
    när man byggde hus för i tiden( nu också ?) byggde man bastun först där kunde man både sova och hålla sig ren och röka torka maten och det var ett jättekul inlägg tycker jag * snubblade in på din blogg*

    Svara

Kommentera

