Återanvända eller återvinna?

Gammal bild från när jag först tog sängstommen i bruk

När jag flyttade ut i det här lilla ombyggda uthuset hade jag ingen egen säng. Därför lånade jag en säng av en vän som hade en över. Det kändes smart att göra så för att slippa köpa en helt ny säng med alla giftiga utsläpp en sådan ger upphov till. Dessutom slapp jag på så sätt dels göra av med pengar jag inte hade och dels slippa bidra till konsumtionskarusellen i samhället. Det var egentligen inte en säng jag lånade utan en madrass storlek större. Till den byggde jag en sängstomme av virke här på gården.

Mitt grova hemmabygge med enkel skruvning

Nu har jag sålt mitt landställe och kunde därför hämta hit den säng som har stått där. Vad ska man då göra med den gamla sängstommen som nu är överbliven? Jo den monterade jag helt enkelt ner, skruvade ut alla skruvar och tog rätt på virket. Detta virke kommer jag använda till att göra en landgång på vinden när vi tilläggsisolerar boningshuset. På det här sättet återanvänder vi materialet rakt av. Till och med skruvarna går att återanvända igen. Madrassen jag lånat kom ägarinnan och hämtade.

Läkten är lös!

Ibland känns det som att folk drar likhetstecken mellan att återvinna och att återanvända men det är stor skillnad på dessa sätt att hantera gamla föremål som stolar, bord och sängstommar. När man återanvänder så används föremålet igen, direkt eller i ny form. Detta innebär att det är väldigt lite nya utsläpp och energiåtgång om ens något. Gamla trämöbler kan faktiskt ses som en koldioxidsänka. Tänk förr när man kunde ha gammelfarfars köksbord, vem kommer ha det i IKEAs framtida Sverige?

Reglar och läkt redo för återanvändning

När man återvinner skickas antingen föremålet till förbränning eller, om det inte går att elda, till nedsmältning för att sedan antingen bli värme eller material som kan användas till ett nytt föremål. Det innebär stora utsläpp både i koldioxid och i energiåtgång. I många fall är det inte särskilt miljöeffektivt utan kanske direkt skadligt.

Återvunna skruvar

Hade jag köpt en sängstomme på IKEA hade det inte gått att återanvända sängstommen till något vettigt då det mesta som kommer från IKEA är gjort i klent material och skruvarna/fästdonen är gjorda för att i princip bara kunna användas till just det ändamål de används till. De är alltså svåra att rakt av applicera på ett annat bygge. Alltså;
*Undvik IKEA
*Återanvänd i största möjliga mån istället för att återvinna.
*Bygg er egen sängstomme/möbel
*Köp inte föremål som inte går att återvinna på ett bra sätt

Även den `nya` sängstommen, som stått på mitt landställe, är rejäl med möjlighet till återvinning även om ihopfogningen är lite mer avancerad än mitt hemmabygge.

2 responses to this post.

  1. Jag är helt inne på din tanke om återanvända. Själv så tycker jag det är mycket roligare att köpa/hitta/få till skänks en gammal använd möbel, än att införskaffa samma typ av möbel på ett möbelvarhus. Det gamla har en själ som inte en ny möbel kan ha. Sen så är äldre möbler oftast i mycket bättre kvalitet än vad nytillverkat är.

    I mitt rum har jag inga möbler som jag har köpt nya!

    /Andreas

    Svara

Kommentera

