Världens smalaste hus – Keret house

Här ser man ett bra exempel på vilka lösningar som kan uppstå när man vågar tänka nytt och fritt. Ett hus som är bara en meter brett kanske inte tilltalar alla men det är inspirerande att se vart gränserna går för, i det här fallet, bredden på ett hus som ändå går att leva i. Runt en meter kan nog vara vad som är den rimliga nedre gränsen. Även om du inte vill bo i ett hus som är en meter smalt kanske du tänker att det går att bo på mindre yta än vad du hade trott och då är mycket vunnet.

Gränden innan

Det fina med den här lösningen är att man utnyttjar de två fasaderna från de andra husen som väggar till den nya konstruktionen. Skulle det vara en passage som man inte vill bygga igen så kan man ju höja huskroppen så det är en fri passage under.

Det är också intressant att arkitekten säger att ljuset är det viktigaste för att mota bort känslan av att vara instängd. Det är något jag har tänkt mycket på under åren som jag funderat på att bo på liten yta. Dagsljus spar ström(om man har elbelysning) och vita ytor får ljuset att verka mer än om man har mörka ytor. Det är många som klagar på den här trenden att ha `vitt och fräscht` i lägenheter och villor men det är faktiskt väldigt bra just för att det gör att man klarar sig utan lampor lite längre på dagarna.

Även om man vill släppa in dagsljus måste man väga fönsterytan mot isoleringsförmågan då väggarna i stort sett alltid har ett bättre isolervärde än vad fönstren har. Har man vita ytor inne i huset kan man ha mindre fönsteryta och ändå slippa den lite murriga känslan som mörka ytor kan skapa.

http://www.thetinylife.com/keret-house/

4 responses to this post.

  1. Posted by Jonas on november 7, 2012 at 2:51 e m

    Kul bygge även om kanske något för kompakt för min smak. Helt klart iaf att hus sällan byggs efter hur mycket plats man ”behöver”. Hur går det med eget bygge?
    /Jonas

    Svara

    • Det egna byggandet har legat still ett tag nu för att jag inte har haft några pengar men nu har jag precis sålt mitt landställe så nu har jag lite pengar igen. Inte jättemycket men så det räcker till en liten vagn hoppas jag. Men jag övervintrar nog i mitt lilla uthus.Till våren när allt börjar om på nytt kommer vagnsbygget igång🙂

      Svara

  2. Posted by Petra on december 14, 2012 at 3:40 e m

    Perfekt studentboende tycker jag! För kortare tid. Själv skulle jag få klaustrofobi (haha..precis när jag skrivit det hör jagde säga på filmen att klaustrofoberINTE ska ansöka)

    Svara

Kommentera

