Trädgårdsmur i Cobteknik

Jag har länge fantiserat om cob-murar i en framtida trädgård. Jag tycker de är så otroligt vackra med sina slingrande, organiska former. Tekniken ger en möjlighet att låta händerna skapa formerna och man behöver varken vattenpass eller tumstock. Muren växer fram genom lek och trevlig samvaro och blir som ett resultat av detta så vacker och självklar i sin omgivning.

Att det är naturliga material som används som kan hittas på platsen i de allra flesta fall är bara ytterligare en bonus. Dessutom behöver man inte använda sig av motorverktyg som väsnas och dånar samt är farliga för oaktsamma fingrar. Därför kan arbetet utföras av vem som helst i stort sett, alla kan vara med, tillochmed barnen som älskar att kladda med lerblandningen.

Delar av kinesiska muren har byggts med den här tekniken så man kan lugnt kalla den en beprövad byggteknik. Att bygga hus med tekniken är dock inte att rekommendera i kalla klimat som Sverige.

I filmen får vi också se byggandet av ett halmbalshus med bärande konstruktion av trä som är tänkt som ett exempelhus för att påvisa att halm är ett bra byggmaterial. Förhoppningen är att man med hjälp av det ska kunna få till en förändring av byggnormerna i USA  på sikt. Halmbalshus är absolut något jag vill bygga i framtiden och jag har redan läst in mig på en hel del litteratur på området och dessutom provat på tekniken på en kurs.

6 responses to this post.

  1. Jag har alltid funderat på hur bra en cobmur skulle fungera i sverige, särskilt i dina trakter. Men med ett rejält tak kanske det kan fungera? Vågar man hoppas på ett par meter experimentmur och ett utlåtande? Jag lutar ändå på om inte en gärdesgård i mellersta och norra sverige, och en häck i södra sverige skulle kunna vara mer ekonomiskt dock.

    Svara

    • Jag vill absolut prova att göra en mur här i Sverige ja och då kommer ett utlåtande eller flera garanterat. Men allt har ju som bekant sin tid.
      Jag tror dock att tekniken absolut funkar här med ett ok tak samt en Rubbletrench foundation som det heter där man låter sten gå upp kanske tjugo centimeter från mark och har ett dränerande ytlager en bit ut från muren. Och vackert är det ju hursomhelst🙂

      Svara

      • Jag tror också att det är tekniskt genomförbart. Men arbetsinsatsen verkar vara helt makalös! Men tänk om man kunde göra det som de gör i videon… och tänk om man kunde göra det utan att behöva följa bygglovsregler… sin de gör skulle det aldrig gå att göra i dina trakter. Men blotta tanken på att försöka värmer!

        Svara

        • Jag tänker att man gör det i workshopanda och tar betalt för att låta andra bygga den åt mig🙂
          Byggreglerna tror jag inte är några problem så länge man följer dom. Inte för högt osv… Dessutom på en fastighet som inte har så många grannar😛

          Svara

  2. Hej! Tack för en bra blogg. Vi har följt den med intresse under en längre tid! Vi har långt gångna planer på att bygga ett halmbalshus, men nu måste vi nog bygga en cob-mur också😉

    Svara

Kommentera

