Bondbönor gurka squash

Nu har jag slutskördat bondbönorna, squashen och gurkorna. Blasten och skidorna från bondbönorna har jag lagt tillbaka i landet så de kan brytas ner och återgå till jord. Det är bra för jordstrukturen och mikrolivet. Bondbönorna spritade jag med hjälp av en vän och förvällde och paketerade in för frysen så jag har till matlagning framöver. Bondbönor tänker jag odla mer av i framtiden. Himla rolig växt som ger mycket och är lättodlad. Gurka blev det litet mycket av i år och squash blev det alldeles för mycket av så det kommer jag nog skära ner på litegrann. Potatisen blev det inget med för jag var så sen men i framtiden ska jag odla riktigt mycket potatis har jag tänkt. Lättodlat, lättlagrat och bra avkastning🙂

Odlaren beundrar sin skörd

 

Förväller bondbönorna

Gurka och squash slutskördades också

Bondbönorna förvällda och paketerade

Inpackade i tidningspapper för att skydda mot ljus och frysskador

Det blev fem rejäla paket med bondbönor som jag kan ha i grytor eller andra maträtter under hösten/vintern. Räcker till tjugo portioner skulle jag tro. Ganska bra utdelning på några timmars jobb totalt. Bondböna är en riktigt bra och rolig böna. Testa den om du inte redan har gjort det.

Läs gärna mina tidigare inlägg om odlingen här:
Odla för omställning
Odlingen i bilder

 

6 responses to this post.

  1. Kul att det gått bra med odlandet! Själv är jag bara i krypstadiet när det gäller odling, det är liksom inget jag har intresserat mig för tidigare så jag har noll koll på begreppen och hur man gör. Vad betyder det att man spritar bönorna? Typ häller sprit på dom eller vad? Jag har hört begreppet men alltid undrat vad fasen det betyder…

    Svara

    • Det är när man tar ut bönorna ur skidan🙂

      Det är bara börja odla så lär du dig för varje misstag. Men roligare om du har någon vän eller så som kan hjälpa dig så du får lite odlingspepp också. Kan vara mördande för motivationen att misslyckas för mycket. Annars är Lena Israelssons Grönsaksodling för nybörjare väldigt bra och lättfattlig🙂

      Svara

  2. Posted by Nicklas E on september 19, 2012 at 3:30 e m

    Vackert är ordet! Fin mat och en fin människa, vad glad jag blir!

    Svara

Kommentera

