Johans lilla egen el bok – en bok om att göra lite nytta

Det här är ännu en bok som är utgiven på ETC Förlag precis som Stefans lilla gröna. Båda böckerna är skrivna på ett väldigt luftigt sätt som gör att de är väldigt lättlästa men jag tycker att den här boken ger ett litet tunt intryck trots sin tjocklek då man egentligen inte får lära sig så jättemycket. Den känns mer som en inspirationsbok för de som funderar på det här med sol- och vind-el. Eller kanske som en bok som kan ligga framme när man får gäster för de av oss som vill göra ett intryck av att vara hippa och medvetna.

Trots detta så finns det ju ändå en hel del kunskap i boken då man får ta del av Johan Ehrenbergs mångåriga erfarenhet på området och det märks tydligt att han är en entusiast av stora mått. Han har väldigt svårt att se något negativt med tekniken överhuvudtaget som det verkar men det kanske man kan förlåta honom för. Det är helt klart en bättre teknik än den vi använder oss av idag. Men jag tror ju att vi måste börja inse att vi inte kan slösa så med energi som vi gör idag.

Johan tror ju också mycket på det här med elbilar och det är ju bättre än bensinbilarna men all den infrastruktur som krävs för att man ska kunna köra sin bil då? Alla hundratusentals mil av motorväg, landsväg och grusväg. Hur ska vi underhålla och bygga dessa utan den billiga oljan. Och om vi inte kan göra det, vad har vi då för nytta av aldrig så rena och klimatsmarta el-bilar?

I boken får vi iallafall en del grundläggande begrepp förklarade och lite tabeller och annat som ger oss en bra bild på hur mycket el vi kan vänta oss få ut av våra alternativa el-lösningar. Boken är väldigt inriktad på att vara on-grid och Johan för en bra argumentation till varför detta är att föredra framför off-grid som jag fann intressant. Det som talar emot det är den idag dåliga lönsamheten på ens överproduktion på el pga elbolagens motstånd. Johan visar dock att lönsamheten är god redan idag om man bara producerar så mycket som man själv gör av med vilket är en viktig poäng.

Boken känns som en blandning av ett politiskt inlägg och inspirationsbok samt lite reklam. Jag tycker det är fantastiskt att Sverige har en person som Johan som brinner för den här tekniken och försöker expandera den men jag hade önskat mig en mer praktiskt inriktad bok som steg för steg förklarar allt man behöver veta för att installera ett eget system såväl off-grid som on-grid men kanske får jag skriva den själv i framtiden. Eller kanske du?🙂

Jag känner mig ändå ännu mer pepp på att tillverka min egen el efter att ha läst boken och jag kan se att det finns en poäng i att satsa på att inspirera en större grupp människor än att skriva en teknisk bok som bara skulle tilltala en liten grupp nördar. De allra flesta kommer ändå vilja leja bort jobbet med att installera deras anläggning men jag vill ju hellre göra det själv av ekonomiska och kunskapstörstande skäl.

Läs gärna mina tidigare inlägg/tankar om egen el här;
Hur mycket el behöver man(jag) Del 1
Hur mycket el behöver man(jag) Del 2

Kommentera

