Han bor i ett garage

Här är en film om en kille som har gjort en resa från att jobba på kontor till att städa folks hem och göra lite små vaktmästarjobb. Själv har jag ju gjort en resa från att slita på storbyggen i Stockholm till att plugga på universitetet, odla och göra lite roliga projekt som får min själ att sjunga av lycka. Jag tycker om folk som vågar gå utanför normen trots folks reaktioner. Den här mannen har uppfyllt en annan dröm jag har. Han har köpt mark och byggt ett litet hus som han bor i. Det tog honom tio år eftersom han byggde utan lån, så jäkla härligt tycker jag 🙂

Han har också fått kämpa mot de normer och värderingar som finns hos kommuner och andra myndigheter när det kommer till storleken på huset. Det är intressant hur mycket motstånd det finns mot att bo på en liten yta. Det kan väcka mycket känslor i vissa människor.

6 responses to this post.

  1. Jag har sett klippet innan och det är klart en inspirerande historia – det som slår mig är att han som amerikan går helt mot normen och bor ensam, jobbar i ”fel” yrke och inte har belånat sig för att köpa mark och bygga hus – och så då hur han lurade kommunen när han skulle bygga sitt hus 🙂

    men sen kan jag ju vara lite kritisk mot att han fortsätter att jobba i Californien och bor på Hawaii och flygpendlar – något som han tycker är smart eftersom det är så billigt att flyga – han nämner att han betalar lite under 100 dollar för en resa – men vad sker när flyget blir dyrare och han inte har råd längre att resa, vad ska han livnära sig på ”hemma” i Hawaii? Det hade ur miljöhänsyn självklart varit smartare om han även flyttade jobbet till Hawaii!

    /Andreas

    Svara

    • Ja det har du ju såklart alldeles rätt i men man får fokusera på det som man anser positivt tycker jag. 🙂
      Själv har jag inte flygit sen 2004 trots att jag har blivit bjuden på resor så det är min inställning till flyget 🙂

      Svara

  2. Tyvärr har jag flygit under senare år, 2010 till Australien och 2011 till Polen i jobbet och på fredag ska jag flyga till Ålesund! Jag tycker inte om att flyga, har aldrig gjort, men nu är det mest miljöskäl som gör att jag inte vill flyga…

    Svara

  3. En bra film, det är så himla mycket krångel kring allt.
    Byrokrati och tillstånd hit och dit monster som ska ha betalt för ..vadå .. vem har rätten att bestämma hur jag ska bo.

    Man kan ju inte köpa mark och bygga sitt hus och leva lycklig i alla sina dar.

    Varför ska man överhuvud taget betala för att bo på en planet som man är född på.

    Svara

Kommentera

