Itty Bitty Tinyhouse

Photo: Tiny house talk

Det poppar upp nya Tinyhouse-företag hela tiden som lägger upp videos på youtube. Mestadels i USA dock till många svenskars missnöje. Själv har jag fått sex förfrågningar om att bygga vagn åt folk så det kanske är dags att dra igång snart. Men man ska ju ha tid också.

I den här videon får vi se en vagn som jag tycker är rätt snygg utvändigt med fina färger och trevliga fönster men jag tycker inte om det liggande fönstret ovanför entrèn. Det är alldeles för långt för det utrymmet mellan takstolarna. Det borde varit smalare för att få rätt harmoni. Altan är snygg i massivt virke men känns lite oskyddad från väder och vind. Avsaknaden av hängrännor är snyggt rent estetiskt men antagligen inte särskilt praktiskt, men de har nog andra väderförhållande än vad vi har. Hängrännorna påverkar ju också vagnens bredd när polisen eller annan myndighet gör en bedömning om man kör lagligt eller ej så det finns ju en poäng att inte ha det om man jagar bostadsyta.

Invändigt känns det som att det saknas lite lister här och där som skulle göra mycket för helhetsintrycket men det är ju en smaksak. Väldigt fina garderobsdörrar dock och gott om förvaring. Väldigt fint golv, jag funderar på att frångå det vanliga råspontgolvet i min framtida vagn och lägga in något lite snyggare men det är dels en kostnadsfråga, dels en viktfråga men också en miljöfråga. Vi får se hur det blir med det.

Jag tycker om förvaringen i köket som hamnar bakom toadörren när dörren är öppen. Den förvaringen ska jag försöka få till i min vagn fast jag kommer ha stor garderob istället för kök som det känns nu. Det känns dock som att man bör göra nåt lite roligare med taket istället för bara sadeltak. En fönsterkupa eller brutet tak kanske. Någonting för att få in lite mer känsla av rymd på loftet. Jag tycker det känns lite instängt annars. En känsla av rymd gör väldigt mycket för komforten i ett litet hus har jag märkt.

17 responses to this post.

  1. Vad säger du om att starta upp något gemensamt – bygger vagnar alltså!

    /Andreas

    Svara

  2. Skriv upp mig på listan också. Jag vill också beställa en vagn !😀

    Svara

    • Har inte du en vagn redan🙂

      Svara

      • eh.. jo det har jag ju faktiskt!🙂 Enda problemet med vagnen är bara att den är kall att använda vintertid, inte direkt isolerad för svenska förhållanden. (En tüsk… Tabbert) Och så är det ju detta med kamin, som jag så gärna vill ha! Men tycker inte riktigt det känns ok att sätta in en sån brandrisk i en husvagn..om en gnista skulle hoppa fel så säger det väl bara *swoosh* så har skiten smält ner till en plastpöl. Däremot finns tankarna på att riva hela skiten och använda underredet till ett nybygge! Nu har jag ju häst, så nu saknas bara ett förställ så kan jag dra husvagnen med hästen, ett mobilt hem utan bensindrift! yeay!

        Svara

        • Hästdragna vagnar är ju det coolaste som finns!😀
          Jag har alltid tyckt att vedspisar i husvagnar är läskigt. Det har ju hänt flera olyckor med dödlig utgång just för att vedspisen tar en hel del syre i anspråk när man eldar så människor har helt enkelt kvävts ihjäl:/

          Svara

          • Posted by Stefan Jedland on augusti 28, 2012 at 7:17 f m

            Gäller att veta vad man gör. Luften till en kamin kan man t.ex. ta utifrån genom ett litet hål i golvet som leder luft direkt till kaminen genom ett litet rör.

            Svara

  3. Posted by Anders on augusti 24, 2012 at 9:42 e m

    MIn vagn är snart klar…. Nu återstår bara inredningen🙂
    Anders i Gävle

    Svara

  4. Ja vi vill se bilder på din vagn Anders!

    /Andreas

    Svara

  5. Gillar verkligen idén med att bo sådär litet. Varit sugen på nått liknande i flera år men har inte kommit till skott än. Fast min tanke är snarare att bygga ett väldigt litet permanent hus, alltså skippa hjulen. Tyvärr blir det nog bara en dröm tillsvidare… Varför ska det vara så svårt att sätta en käpp i ekorrehjulet?🙂

    Svara

    • Varför skulle inte den drömmen gå att genomföra? Ett litet hus kostar ju inte så mycket att bygga och det går ju också ganska fort. Men man måste ju ha mark förstås. Men man kan ju göra det flyttbart med hjälp av kranbil vilket kanske kan göra det lättare att få tillstånd att stå på annans mark.🙂

      Svara

      • Nej klart det inte är omöjligt, det får bara vänta ett tag till🙂 Jag vill va helt oberoende så förutom tomten så måste det ju fixas avlopp/vatten samt el på något vis. Så det blir ju en hel del kostnader.

        Svara

        • Det går att klara sig väldigt bra med billigt/enkelt avlopp om du komposterar🙂
          Vatten brukar gå att hitta någon gammal källa eller så kan man använda sig av regnvatten
          El kan man dra ner på användningen vääääldigt mycket och använda sig av solel.
          Men det är klart att en del pengar behöver man ju i vilket fall🙂

          Svara

  6. Posted by Stefan Jedland on augusti 28, 2012 at 7:21 f m

    Kolla in ”karavanen78” genom google sök……vi var ett gäng som gick genom landet då med både hästvagnar och ombyggda cirkusvagnar………bodde själv (med flickvän och barn) i min vagn ett drygt år.

    Svara

Kommentera

