Pure salvage living movement

Photo: Tiny texas houses

Brad Kittel har startat Pure salvage living movement. Det handlar om att använda de resurser som vi redan har skapat istället för att hela tiden skapa nytt och slänga det gamla. Jag är väldigt intresserad och imponerad av dessa tankar då jag anser att det är absolut nödvändigt att vi börjar använda det som redan finns. Istället för att använda allt virke/trä som slängs på tipparna i värmekraftverken borde det materialet användas till att bygga nya hus. Jag har planer på att prata med kommuner och återvinningscentraler om att köpa loss virke, fönster, dörrar och liknande användbara material till en rimlig summa. Troligtvis betalar värmekraftverken nästan ingenting för materialet så lägger man sig lite över den summan borde det kunna gå att få igenom.
Det man betalar med istället för pengar, när man återvinner material, är tid. Det är alltid det ena eller det andra, tid eller pengar. Men fördelen är ju att man betalar med tid men samtidigt gör en stor insats för klimatet. Ju mer material som återvinns ju mindre material behöver produceras på nytt.  Skulle man ta upp det här på en stor skala blir det samhällsomvälvande men å andra sidan är det nog inte fullt så många som skulle utnyttja en sån här möjlighet även om den uppstod.
Att det finns en sån här verksamhet etablerad på liten skala i samhället tror jag är viktigt för det är väldigt enkelt att skala upp den om det skulle behövas i framtiden på grund av krig, resursbrist, ekonomisk kollaps eller liknande. Ett sådant här initiativ kan vara det som bryter den handlingsförlamning som man ofta kan se i drabbade länder initialt.
I framtiden hoppas jag få möjligheten att bygga ett litet hus för en liten familj med enbart återvunnet material. Eller hoppas och hoppas, jag ska göra det! 🙂

2 responses to this post.

  1. Jag håller fullständigt med dig om detta. En av idéerna jag har till min husvagn är att ag ska försöka bygga med återvunnet material. Jag såg en video om en man i USA som hjälper andra att bygga hus, billigt och återvunnet. Jag tror det var på Peak Moment jag såg klippet. Ska se om jag inte kan hitta det. För en sak han hade gjort var att i samarbete med kommunen öppna en återvinningscentral, där den enskilde kunde komma och lämna ex ett par fönster och den som då behövde ett par fönster kunde komma det och ta med det sig hem.

    /Andreas

    Svara

    • Jag har nog länkat till ett TED talk med han du pratar om tidigare här på bloggen tror jag. Han är inspirerande absolut! 🙂
      Jag tror det är lättare att få till såna initiativ i USA än här i Sverige faktiskt men det finns ju på en del ställen även här men då kostar det ganska mycket. Det är lite som blocket fast man kan se sakerna. Bra för miljön men jag skulle vilja komma billigare undan än så.
      Lurayas och Anlis vagnar som finns här på bloggen är ju byggda av mestadels återvunnet material. Lurayas vagn kommer du kunna se på Kanal5 i höst/vinter på ett program som ska heta Gratis är gott 🙂

      Svara

Kommentera

