Earth overshoot day 2012

Ja, idag är det alltså Earth Overshoot Day – Dagen på året då vi har förbrukat de resurser som jorden skapar på ett år. Från och med nu lever vi alltså på reserverna. Jämför man med det egna bankkontot så kan man säga att det motsvarar att man får slut på pengar i mitten av månaden och väljer att lösa det genom att ta ett lån. Inte en särskilt smart lösning kan man tycka men det är alltså så vi gör.
Den här dagen inträffar tidigare och tidigare varje år. Förra året var det den 27e september. Man kan ju undra när det stora flertalet lär sig lägga ihop ett och ett och ser att vi lever på ett i grunden ohållbart sätt som våra barn och, troligtvis, vi själva kommer få lida av.

4 responses to this post.

  1. Jag tror att ”flertalet” kommer nå insikten när reserverna närmar sig sitt slut, inte innan dess. Vi kan trots allt inte låna resurser från jordens framtid på samma sätt som man kan göra hos banken när man tar lån. När jorden reserv är slut så är det kört!

    Svara

    • De närmar sig ju sitt slut redan nu, det är ju det som är poängen. Men det märks inte riktigt här i västvärlden och det är nog där problemet ligger. Här i sverige behöver vi inte låtsas om att flera hundra miljoner människor svälter dagligen och är utfattiga för det är inget som syns när vi handlar våra nya kläder för 79kr på hm och liknande.
      Förhoppningen är ju att få folk att börja ta problemen på allvar innan det är försent🙂

      Svara

      • Sant. Men det är ju redan för sent för de fattigaste, ”vi” kommer ju alltid ha råd att överleva även om levnadsstandarden blir lägre.

        Svara

        • Redan försent för de fattigaste? Det tror inte jag, och vilka är de fattigaste. Det är klart att det är många som dör varje dag och för dessa är det ju försent men det är många fattiga människor ute i världen som fortfarande lever och de måste man ju kämpa för även om det kan verka hopplöst när man har ett helt system emot sig.
          När vi ger upp om varandra blir allt meningslöst, iallafall för mig. Om jag bara ska sätta mig ute i skogen och bry mig om min egen säkerhet finns det ingen mening med min existens som jag ser det.

          Svara

Kommentera

