Latrinkomposten <3 fruktträd

Det här är den kompost som har stått i 2+ år. Jag har rivit själva kompostskalet av plast och ställt på en ny plats där komposten inte är i vägen. Den lilla hög ni ser på bilden är gissningsvis en sjättedel av den tidigare volymen så det packar ihop sig rätt bra under komposteringen. De gröna påsar som syns i mitten är de komposterbara påsar som tidigare användes i komposttoaletten. De är som sagt inte särskilt komposterbara. Marginellt bättre än en vanlig plastpåse skulle jag tro. Dessutom har de hindrat en fullständig kompostering eftersom bajset har legat i påsarna och inte varit särskilt lättåtkomliga för alla små varelser som hjälper till med nedbrytningen.

På grund av detta ser det inte så jättefräscht ut i skottkärran när jag öppnat påsarna och hällt ut innehållet. Det luktar dock inte alls bajs kan jag intyga så det har ändå skett en nedbrytning men det hade ju varit roligare att hålla på med om det varit mer jordliknande. Komposten har tyvärr inte fått så mycket kärlek under de år den har stått och det har tyvärr lett till det här lite tråkiga resultatet. När man ser sånt här kan man förstå att folk inte vill hålla på med torrtoaletter. Min morfar har en variant som funkar väldigt bra och blir jord på bara några månader så vid nästa tillfälle jag är där ska jag fota och skriva om det så ni får se hur bra det kan funka.

Vi har en del fruktträd på gården där jag bor varav några relativt nyplanterade så de behöver lite extra kärlek. Det är svårt att se det på bilden men det ligger fyra tegelpannor vid foten av trädet för att kväva ogräset. Pappen som legat under tegelpannorna har multnat bort och blivit jord så nu måste vi på med ny. Men först tar jag bort tegelpannorna och rensar bort ogräset som växer där så det blir en helt ren yta. På den kastar jag på kompostmaterialet innan jag täcker med kartong.

Ser inte så gott ut men för trädet är det just vad det är!

Här har jag täckt allt med kartong så att ogräset inte kan växa på sig och konkurrera med trädets rötter om näringen. Enligt vår trädgårdsmästarvän ska man alltid se till att minska konkurrensen för rötterna så att träden får etablera sig i lugn och ro. Man tager vad man haver och på den här gården har vi taktegel och skitkompost. Dessutom sluter man kretsloppen på detta sätt. Komposten räckte till fem träd så det är inget problem att göra sig av med den för en normalstor familj. En vanlig villatomt räcker gott.

Läs gärna mina tidigare inlägg om kompost och att sluta kretsloppen:
Framtidens odling och peak fosfor
Från jord till bord till jord igen
Återföra urin och sluta kretsloppen

2 responses to this post.

  1. Om ni har vägarna förbi Edsbyn så har jag en skylt över som ni kan få. ”Odling för omställning” Kanske du/ni har lust att komma på Rättvisefesten i Alfta sista helgen i Augusti? Fredagen ägnas åt omställningssnack på Alftaquren och på lördagen blir det flera olika seminarium och marknad med lokala och ekologiska produkter. Om det låter intressant så kolla på http://www.rattvisalfta.se/rattvisefesten/default.html
    Ha det bra och hoppas träden växer och frodas🙂

    Svara

Kommentera

