Mitt hus på hjul rullar vidare

Mitt hus på hjul rullar vidare mot nya äventyr. Två fina människor har tagit över vagnen som de kommer ha som bostad utanför deras smedja. De har redan byggt om sängen så man kan ligga två stycken bekvämt. Det ska bli kul att följa de förändringar de gör. För varje förändring blir vagnen mer och mer unik.🙂

Knutbrädorna kom aldrig på plats men det kommer nog ske nu. Kommer bli fint med röda knutbrädor, som det ser ut nu ser det lite naket ut. Det märks att det är något som saknas. Även dörren ska målas, ska bli spännande att se vilken färg den får. Min tanke var nog att måla den blå om jag minns rätt.

Inför flytten av vagnen rev vi skorstenen. Den är byggd av, tro det eller ej, plywood(!) med mineralull i. Det blev en nödlösning då det var stört omöjligt att få drag i vedspisen när jag installerade den. Hursomhelst kan man ju tycka att det är galenskap att bygga en skorsten av plywood men nu när jag rev den finns det inga tecken på att det varit nära att ta eld. Ingen kolning i virket så att säga. Detta trots stundtals kraftig och långvarig eldning.

Lagade provisoriskt hålrummet som blev kvar i taket när skorsten var riven. Plywooden från skorsten kom väl till hands. Krävs lite lappning med tjärpapp men sen är det tätt igen. I framtiden är det nog bra att läkta taket och lägga på ett plåttak. Plåttak är de lättaste och därför lämpliga på vagnar som inte får bli för tunga.

Spisen är urlyft, dess pipa gick igenom väggen, och ställd på golvet vid dörren för att få ett bra kultryck. Det funkade fint att använda spisen som ballast på det sättet. Den väger nog 80kilo skulle jag tro, tungt as. Kultrycket ska vara mellan 50 och 100 kilo.

Första biten fick vi hjälp av Patrik och hans kompis – Massey Ferguson. Vi vågade inte åka in på gården med bil för det hade regnat i flera dagar i sträck, vi hade med allra största säkerhet fastnat med bilen ganska omgående. På bilden ser vi de nya ockupanterna.

Det var lite dåligt med luft i däcken efter att vagnen stått uppställd drygt ett år så det blev till att ränna runt i byn för att hitta någon som hade en pump av lämplig kaliber. I Skattungbyn är dock aldrig en vagnsbyggarveteran långt borta så pumpen gick det fort att få fatt på och efter lite inledande tekniskt krångel som ledde till en del luftutsläpp fick vi upp trycket i däcken. Urtaget för hjulhuset är bara grovt tilltaget. Det återstår att såga ut en fin form så att det går bra att ta av däcken vid uppställning av huset. Det är bra att förvara däcken någonannanstans i skydd från solens strålar.

En dieselbil på 90 hästkrafter med framhjulsdrift drog vagnen utan problem cirka 400kilometer. Det får nog anses vara ett godkänt resultat för konstruktionen! Ett husvagnsunderrede är inte så klent som man kan tro. Det är ju trots allt byggt för att framföras i 80km/h så när man tar sig fram i 30km/h klarar det en hel del mer än de 950kg som det är klassat för. Jag tror att min vagn väger 2ton allt som allt.

Och där lämnar vagnen Skattungbyn och ger sig ut på sin hittills längsta resa.🙂

4 responses to this post.

  1. Spännande läsning och kul att se att dessa små hus börjar röra på sig. Det dröjer nog inte länge innan man till och från får se sådana ekipage på vägarna.

    /Andreas

    Svara

    • Ja det vore kul om man fick se nåt sånt. Det var enligt uppgift många som stannade och fotade ekipaget och ytterst få, om någon, som var irriterad över det långsamtgående ekipaget🙂

      Svara

  2. Posted by Susanne Grönlund on juli 15, 2012 at 12:28 f m

    Och hur kändes det att se sin skapelse försvinna utmed vägen? Kul att den används, för den är verkligen fin…jag hoppas vi får vara med när nästa tar form också?

    Svara

    • Det kändes: Ut med det gamla, in med det nya! Dessutom står den numera en mil från där jag bor så jag får nog se den igen. Det är också väldigt roligt att se hur den kommer förändras och utvecklas🙂

      Ja det ska ni absolut få vara. Kommer dra igång till hösten för jag måste flytta in i den innan vintern och första snön🙂

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: