Tidningar istället för komposterbara påsar

Jag har ansvaret för latrinkomposten i det lilla kollektivet jag bor i och har funderat en del på hur jag ska kunna få komposteringen att fungera bättre och vara ännu mer miljövänlig. De komposterbara plastpåsar som vi hittills har använt är dels dyra och komposteras dessutom inte särskilt bra alls. Därför har jag nu slutat använda dessa och `tapetserar` istället skittunnan med gamla tidningar. Tidningarna är till för att underlätta vid tömningen och förhoppningsvis underlättar de att hålla tunnan fräsch så jag inte behöver hålla på och tvätta ut tunnan varje gång. Tanken är att det ska vara lika smidigt med tidningar som med komposterbara påsar. Det är alltså ett experiment så vi får se hur det går.

Jag började med att blöta tunnan invändigt litegrann och samlade ihop ett gäng gamla tidningar, det blev Fria Tidningen men jag hade ju hellre bajsat på DN om jag ska vara ärlig. Jag tapetserade insidan av tunnan med hela siduppslag överlappande runt ett varv. Efter det stoppade jag några blad i botten omlott, ganska många eftersom det är där påfrestningen kommer vara som störst. Efter det tapetserade jag en vända runt sidorna till innan jag lade några blad till i botten.

Jag klippte till en liten pottfrisyr(!) på tunnan för annars ville den inte riktigt stå som den ska i toaletten. Riktigt stiligt blev det om jag får säga det själv.

Nu är tunnan på plats i toaletten och man kan läsa nyheterna när man uträttar sina behov!

 

2 responses to this post.

  1. själv hade jag gärna slängt i skräpet som säljs till barn nuförtiden –> http://bokhora.se/2011/det-har-ar-inte-ok-egmont/
    men de är väl inte ens komposterbara skulle jag tro.

    Svara

Kommentera

