Återföra urin och sluta kretsloppet

Nu har jag då äntligen fått tömma vår urintank som är på 1000liter men den var överfull så det var nog närmare 1100liter. Det luktade inte jättegott men jag är inte så känslig för sånt där som det verkar, iallafall inte när jag jämför med hur illa andra tycker att det luktar.

Vår toalett har alltså urinseparering så allt kiss hamnar i tanken där det lagras tills vi tömmer den. Man får inte tömma hursomhelst eller närsomhelst. Vi har vissa datum som gäller för när vi får tömma. Det är egentligen ganska logiskt, vi får bara tömma ut urinen när växterna växer för det är bara då de tar upp urinet. Nu bor vi fyra stycken här så vi måste nog tömma tanken en gång till innan vintern för att inte tanken ska bli full innan nästa vår står i full blom.

Bild på det lilla 12volts systemet, en dränkpump och ett bilbatteri samt en helt vanlig trädgårdsslang. Fungerade alldeles utmärkt och ger mig hopp inför en framtid med solenergi. Fruktträd och en del odlingar men också hallonen och krusbärsbuskarna fick sig ett rejält tillskott näring av urinen.🙂

Läs gärna tidigare inlägg om avlopp och kretsloppen:
Framtidens odling och Peak Fosfor
Från jord till bord till jord igen

6 responses to this post.

  1. jag hade tänkt fråga dig om detta men det behövs ju inte nu:) jag tror det blir mulltoa i mitt framtida boende, tomten kommer vara ganska liten oavsett var jag bosätter mig så ev lukt kan få grannarna att reagera.. annars verkar detta sätt, som du skriver, hoppingivande.
    jag läste att man ska spä urinen men det behövs inte?

    Svara

  2. Posted by Ylva on juni 26, 2012 at 2:17 e m

    Vi i kollektivet vattnar med urinet när det regnar, då slipper vi spä och urinet med sin lukt ”myllas ner” i jorden med hjälp av regndropparna.Smart va?🙂

    Svara

  3. Posted by Simone on mars 22, 2013 at 6:58 e m

    Tjena Marcus!
    Är det urintanken närgrävt i marken eller står det utanför i en låda?
    Hälsningar

    Svara

Kommentera

